4

تماس بین ایران و ۱+۵ بزودی برقرار می‌شود

  • کد خبر : 78290
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۷:۵۷

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در آلماتی ۲، خانم اشتون اعلام کرد که پس از مشورت با وزیران خارجه کشورهای ۱+۵ مجددا با سعید جلیلی تماس خواهد گرفت و نتیجه رایزنی‌ها را اعلام خواهد کرد، گفت: امروز بیش از ۳ هفته از نشست با ۱+۵ می‌گذرد و باید به گونه‌ای عمل شود که قضاوت درباره ۱+۵، قضاوت ناامیدکننده‌ای نباشد.

علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز (یکشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه گینه بیسائو با بیان اینکه مذاکرات مفصلی بین دو طرف انجام گرفت، گفت: در این دیدار از حضور رئیس ‌جمهور گینه بیسائو در اجلاس عدم تعهد و حمایت این کشور در نهادهای بین‌المللی از مواضع جمهوری اسلامی و به خصوص حق بهره‌گیری از فناوری هسته‌ای و نیز حقوق بشر قدردانی شد.
وی در ادامه افزود: در سفر به قزاقستان با تعدادی از وزیران خارجه درباره گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ صحبت کردم، به ویژه با وزیران خارجه قزاقستان و سوئد صحبت‌هایی شد و اعلام کردیم که گروه ۱+۵ در معرض قضاوت بین‌المللی است، زیرا در آلماتی ۲، خانم اشتون اعلام کرد که پس از مشورت با وزیران خارجه کشورهای ۱+۵ مجددا با جلیلی تماس خواهد گرفت و نتیجه رایزنی‌ها را اعلام خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین تصریح کرد: امروز بیش از ۳ هفته از نشست با ۱+۵ می‌گذرد و ما امیدواریم به گونه‌ای عمل شود که قضاوت درباره ۱+۵، قضاوت ناامیدکننده‌ای نباشد و اگر عهد و پیمانی بسته می‌شود، باید به آن عهد وفا کنند.

صالحی اضافه کرد: البته در ملاقات‌هایی که در قزاقستان داشتم، به من گفتند که به این زودی این تماس برقرار خواهد شد که می‌تواند به صورت تلفنی یا در ملاقات دو طرف باشد که البته هنوز روشن نیست.

وی با اشاره به اینکه پیرو این پیشنهاد با وزرای خارجه تماس داشته و تلاش داریم تا به موضوع تحرک بیشتری بدهند، یادآور شد: هر روز که از بحران سوریه می‌گذرد عده‌ای بی‌گناه کشست می‌شود و تلاش کشورهای منطقه باید جلوگیری از این خونریزی باشد.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: قرار شد در آینده‌ای نزدیک اجلاس وزرای خارجه برگزار شود که برای میزبانی آن اعلام آمادگی کرده‌ایم و اگر در جای دیگری از جمله عربستان سعودی باشد با آن موافقیم.

صالحی هم‌چنین درباره سفر هیاتی از مصر به کشورمان نیز گفت: از زمانی که ملت بزرگ مصر توانست انقلاب خود را محقق کند، به طور مستمر در سطوح مختلف تبادل هیات‌هایی داشته‌ایم. به خصوص این که در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در مکه آقای مرسی پیشنهادی درباره ایجاد گروه تماس درباره سوریه متشکل از ایران، مصر، عربستان ارائه داد. این گفت‌وگوها ادامه دارد. چند بار وزیران خارجه در نشست‌هایی این موضوع را بررسی کرده‌اند و به نتایج خوبی رسیده‌اند و در نهایت منجر شد که سران دو کشور در مصر جلسه داشتند و در آن آقای مرسی پیشنهاد خود را برای حل و فصل بحران سوریه اعلام کرد. ایران هم موافقت اصولی با این طرح داشت البته نظرات خود را هم اعلام کردیم.

وزیر امور خارجه در خصوص سفر مقامات سوری ازجمله ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه به تهران نیز گفت: طبق اطلاعاتی که دارم، قرار است رییس مجلس سوریه به تهران سفری داشته باشد و برنامه سفر وزیر خارجه تنظیم نشده است. رییس مجلس سوریه در دیدار با مسوولان کشورمان رایزنی‌هایی انجام خواهد داد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: گینه بیسائو کشوری با پتانسیل‌های بالقوه و غنی است و معادن و منابع متنوعی با جمعیت اندک دارد که نیاز به کمک‌ها و مساعدت‌های کشوری مانند ایران دارد، کشوری که بدون هیچ منفعت‌طلبی آمادگی خود را برای اکتشاف و شناسایی و معادن بالقوه این کشور اعلام کرده است تا مردم این کشور بتوانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: ما در بخش‌های انرژی، کشاورزی، شیلات، بهداشت، معدن، روادید سیاسی و تماس اتاق‌ بازرگانی صحبت کرده و تصمیمات خوبی گرفته شد.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه هیئت گینه بیسائو طی دو روز آینده با وزرای نیرو و جهاد کشاورزی و نیز اتاق بازرگانی دیدارهایی خواهند داشت، تا بتوانیم توافقات اولیه را زمینه عملیاتی ببخشیم، یادآور شد: کمک‌هایی در نظر گرفته و قرار شد اولویت‌های مدنظر که به پیشرفت ملت گینه کمک کند، را بررسی و روی آن صحبت کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا شرکت‌های ایرانی و بخش خصوصی را در این کشور فعال کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اهداف و راهبردهای پیش روی جمهوری اسلامی در گسترش روابط با آفریقا نیز گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که آفریقا به عنوان یک قاره مهم در بخش اقتصادی در حال ظهور است که برای قرن‌ها عقب نگهداشته شده بود.

وزیر خارجه کشورمان قاره آفریقا را سرشار از منابع طبیعی و نعمات خدادادی دانست که سال‌ها به یغما برده شد و افزود: جمهوری اسلامی با تجارب ۳۴ ساله در عرصه‌های مختلف در شرایطی قرار دارد که می‌تواند به کمک خواهران و برادران آفریقایی آمده و بدون چشم‌داشتی در زمینه‌های علمی، آموزشی و پزشکی تجارب و امکانات خود را در اختیار آنها بگذارد که این موضوع به سود طرفین است.

صالحی هدف همکاری دو کشور را ارتقاء وضعیت زندگی ملت‌های آفریقایی خواند تا بتوانند از امکانات‌شان برای تامین رفاهشان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک رئیس‌جمهور ایران سفری به کشورهای شرق آفریقا خواهد داشت، گفت: تعدادی از وزرای خارجه کشورهای آفریقایی طی چند هفته گذشته به ایران آمده‌اند و ما با همه کشورهای این قاره روابط داشته و با برخی از آنها رابطه خوبی داریم.

صالحی با اشاره به اینکه بیشترین نرخ توسعه اقتصادی را برخی کشورهای آفریقایی داشته‌اند و مجموعه آنها رشد خوبی در این زمینه دارند، خاطرنشان کرد: از حیث احساس امید به آینده، کشورهای آفریقایی بیش از سایر کشورها امیدوارند و ما نیز به سهم خود به این پیشرفت کمک می‌کنیم که هم در جهت کمک به این کشورها و هم در جهت یاری‌ رساندن به شرکت‌های خودمان است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=78290

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر