2

آیا این خودرو جانشین پژو ۲۰۶ می‌شود؟+تصاویر

  • کد خبر : 80350
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۶

به نظر می‌رسد رابطه بین پژو و ایران‌خودرو، این شرکای قدیمی بیش از پیش شکراب شده است. بعد از کارشکنی‌های طرف فرانسوی، حالا خبر می‌رسد خودروساز وطنی می‌خواهد با یک فرانسوی دیگر باب صحبت را باز کند.

شراکت ایران‌خودرو و پژو به سال‌ها پیش برمی‌گردد. زمانی که انواع و اقسام مدل‌های ۴۰۵ وارد بازار می‌شد. دو طرف از این همکاری سود می‌بردند. ایران‌خودرویی‌ها به لطف پلت‌فرم ساده و در حقیق قدیمی پژو،‌مدل‌های بسیاری چون سمند و پرشیا را راهی بازار کردند.
شاید از همه مهم‌تر، تولید هاچ‌بک محبوب ۲۰۶ بود که هموارهد با تلاطم‌هایی در بحث قیمت‌گذاری همراه بوده است.
پژو چند سالی است که با سیتروئن هم‌وطن ادغام شده است. از آنجایی که سیتروئن‌ نیز خود پیش‌تر با شرکت رقیب یعنی سایپایی‌ها همکاری داشت، همه‌چیز قدری پیچیده شد.
بحران مالی پژو از یک سو و حرق و حدیث‌هایی مبنی بر همکاری با تحریم‌کنندگان ایران، ادامه شراکت با خودروساز کهنه‌کار فرانسوی را با هاله‌ای از ابهام روبه‌رو کرد.
پروژه تندر، فتح بابی بود که ایران‌خودرویی‌ها با سومین فرانسوی به اسم رنو گشودند. به نظر می‌رسد دیسیپلین این کمپانی از دو خودروساز دیگر بیشتر باشد.
چندی پیش سرانجام معاون تولید تندر خبر از توافقاتی مبنی بر عرضه هاچ‌بک Clio رنو داد. البته جزئیات بیشتری مانند زمان، میزان و برنامه تولید و یا نحوه عرضه اعلام نشده است اما پیش‌بینی می‌شود قیمت آن بیش از ۵۰ میلیون تومان باشد.
اگرچه محمدرضا معتمد اطمینان داده است که ساپکو و رنو پارس با راحتی از پس تامین قطعات این خودرو برمی‌آیند ولی مهم آن است که هنوز برنامه‌های مربوط به مدل‌های دیگر تندر مثل ون، وانت و فیس لیفت آن در ایران‌خودرو اجرایی نشده‌اند.
در این میان، مهم‌ترین سوالی که پیش می‌آید این است؛ آیا کلیو جانشین ۲۰۶ می‌شود؟

درباره هاچ‌بک زیبای رنو

با اینکه بسیاری می‌گویند دولتی بودن یک خودروساز مانع پیشرفت آن است، ولی در حقیقت آنچه یک تولیدکننده این‌چنینی را با مشکل مواجه می‌کند مدیریت آن است. چراکه رنو نیز یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های خودروساز دولتی فرانسه است.
حتی در دوره‌ای که دولت فرانسه با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده بود ولی نوآوری رنو متوقف نشد. بارزترین مثالش، همین Clio. خودرویی که نسل اول آن سال ۱۹۹۰ وارد بازار شد.
تا این لحظه نسل چهارم این خودرو نیز وارد بازارهای جهانی شده است ولی اطلاعاتی در دست است که در صورت توافق بین ایران‌خودرو و رنو، قرار است نسل سوم آن مونتاژ شود. خودرویی که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ تولید می‌شد و اکنون اروپایی‌ها به آن از رده خارج می‌گویند.
در جریان باشید که این خودرو را علاوه بر فرانسه، خط تولیدهایی در هند، اسپانیا و ترکیه نیز می‌ساختند. تجربه نشان داده احتمالش بسیار زیاد است که در صورت توافق، طرف ترک یعنی Oyak Renault وارد بازی شود.
برای این خودرو ۵ نوع موتور مختلف در نظر گرفته شده است. ۱٫۲ لیتری ۵۷ اسب‌بخاری، ۱٫۴ لیتری ۷۹ اسب‌بخاری، ۱٫۶ لیتری ۱۱۰ اسب‌بخاری، ۱٫۸ لیتری ۱۳۵ اسب‌بخاری و ۲ لیتری ۱۴۷ اسب‌بخاری. پیش‌بینی می‌شود نسخه‌های ۱٫۴ و ۱٫۶ لیتری از شانس بیشتری برخوردار باشند.
جعبه‌دنده‌ها هم شامل سه مدل ۵ و ۶ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک می‌شوند.
طول، عرض و ارتفاع کلیو به ترتیب ۴۰۳۲، ۱۷۲۰ و ۱۴۹۷ میلی‌متر اندازه‌گیری شده است. وزن خالص این خودرو نیز ۱۱۵۰ کیلوگرم خواهد بود.

رنو کلیو دارای ۵ ستاره ایمنی از موسسه یورو NCAP اروپا است. هم‌چنین در سال ۲۰۰۶ توانست نامزد بهترین خودروی اروپا شود ولی این مقام به فولکس‌واگن پاسات رسید.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=80350

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر