2

لایحه موافقتنامه بین ایران و چین در مورد کمک متقابل بین گمرکات دوکشور

  • کد خبر : 8221
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۶:۵۵

افق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، لایحه موافقتنامه بین ایران و چین در مورد کمک متقابل بین گمرکات دوکشور به پیشنهاد معاونت حقوقی ریاست جمهوری به تصویب هیات وزیران رسیده است. افق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت،در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است: تخلف از قانون امور گمرکی برای منافع اقتصادی، […]

افق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، لایحه موافقتنامه بین ایران و چین در مورد کمک متقابل بین گمرکات دوکشور به پیشنهاد معاونت حقوقی ریاست جمهوری به تصویب هیات وزیران رسیده است. افق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت،در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است: تخلف از قانون امور گمرکی برای منافع اقتصادی، تجاری، مالی، اجتماعی و فرهنگی دولت ها زیان‌آور است.
همچنین در مقدمه این لایحه بر اهمیت تعیین دقیق حقوق گمرکی و سایر مالیات هایی که به هنگام واردات یا صادرات وصول می‌شوند،تاکید شده است.
حصول اطمینان از اجرای صحیح اقدامات درباره ممنوعیت، محدودیت و کنترل و یا تشخیص و نیاز به همکاری بین‌المللی در مورد موضوعات مربوط به اعمال و اجرای قوانین گمرکی از جمله اهداف این لایحه است.
در ادامه مقدمه توجیهی لایحه موافقتنامه همکاری گمرگی بین ایران و چین تصریح شده است: اقدام علیه تخلفات گمرکی می‌تواند به واسطه همکاری نزدیک بین گمرکات دو کشور بر اساس مقررات قانونی موثر انجام شود،بنابراین لایحه موافقتنامه گمرکی بین ایران و چین برای طی مراحل قانونی تقدیم مجلس می شود.
بر اساس این لایحه، هر یک از طرف‌ها باید همه کمک‌ها بر اساس این موافقتنامه را طبق قوانین خود و در محدوده منابع موجود گمرک خود انجام دهد و گمرکات ایران و چین در زمینه جلوگیری، تحقیق و مبارزه با تخلفات گمرکی طبق مفاد این موافقتنامه، همکاری و به یکدیگر کمک خواهند کرد.
براساس این لایحه، گمرکات ایران و چین طبق درخواست یا به ابتکار خود، اطلاعات خام و تحلیلی را که به حصول اطمینان از اجرای صحیح قوانین گمرکی و جلوگیری، تحقیق و مبارزه با تخلفات گمرکی کمک می کند به یکدیگر ارایه می کنند.
براساس این موافقتنامه، گمرک درخواست شونده برحسب درخواست اطلاعات مربوط به قانون گمرکی و رویه هایی را که در آن طرف متعاهد قابل اجراست و مرتبط با استعلام های مربوط به یک تخلف گمرکی است ارائه خواهدکرد.
همچنین،هریک از گمرکات برحسب درخواست یا بنا با ابتکار خود، اطلاعات دردسترس خود را درباره شیوه های جدید اجرای قوانین گمرکی که اثر بخشی آنها به اثبات رسیده باشد؛ روندها، شیوه ها یا ابزارهای جدید ارتکاب تخلفات گمرکی؛ کالاهایی که معلوم شده موضوع نقض شدید قانون گمرکی است و وسایط نقلیه ای که دلایل متعارفی برای استفاده یا احتمال استفاده از آنها برای نقض قانون گمرکی وجود دارد،ارسال خواهد کرد.
در این لایحه همچنین سازوکاری برای نظارت ویژه بر انجام امور گمرگی در مراودات تجاری دو کشور پیش‌بینی شده است و گمرکات ایران وچین کمک و همکاری ویژه در قالب ارایه اطلاعات خام و تحلیلی را به یکدیگر ارایه خواهند داد.
طبق این موافقتنامه، طرف های متعاهد درحد صلاحیت و منابع موجود خود اقدامات لازم را برای دادن اجازه استفاده مناسب از تحویل کنترل شده برای تحقیقات جنایی اتخاذ خواهد کرد.
در این لایحه همچنین آمده است: محموله‌های غیر قانونی که در مورد آن تحویل کنترل شده است از طریق توافق دوجانبه مقامات صلاحیت دار می تواند متوقف شود و اجازه داده شود تا به صورت دست نخورده یا برداشتن یا جایگزین کردن تمام یا قسمتی از آن به راه خود ادامه دهد.
مدت این موافقتنامه نامحدود است اما هر یک از طرف ها می توانند با ارایه اطلاعیه کتبی در هر زمان از طریق مجاری دیپلماتیک موافقتنامه را فسخ کنند.
همچنین طرف های متعاهد به منظور بازنگری این موافقتنامه، بنا به درخواست یا در پایان پنج سال از تاریخ لازم الاجرا شدن آن با یکدیگر ملاقات خواهند کرد؛ مگر آْنکه عدم نیاز به بازنگری را به صورت کتبی به اطلاع یکدیگر برسانند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=8221

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر