1

نامزد ایران تمام خصوصیت های مورد نیاز برای احراز پست دبیرکلی اوپک را دارد

  • کد خبر : 86460
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۴

‘رستم قاسمی’ وزیر نفت ایران گفت: هم اکنون بازارهای جهانی از لحاظ عرضه و تقاضای نفت خام متعادل است.

قاسمی که قبل از آغاز نشست غیر علنی وزرای نفت اوپک با خبرنگاران سخن می گفت، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اوپک با توجه به افت اخیر قیمت های جهانی نفت خام، سقف تولید خود را کاهش می دهد، اظهار داشت: اعضای اوپک با توجه به بررسی گزارش های بازار دبیرخانه که از سوی دبیرکل اوپک ارائه می شود، درباره سقف تولید این سازمان تصمیم گیری می کند.
کارشناسان پیش بینی می کنند که اوپک تصمیم قبلی خود مبنی تولید ۳۰ میلیون بشکه نفت در روز را برای بقیه سال ۲۰۱۳ نیز تغییر ندهد.
قاسمی در خصوص شانس نامزد ایران برای احراز پست دبیرکلی اوپک گفت: نامزد ایران تمام خصوصیت های مورد نیاز برای احراز پست دبیرکلی اوپک را دارد و ما نسبت به انتخاب کاندیدای خود به عنوان دبیرکل اوپک امیدوار هستیم.

** دستور کار نشست اوپک
نشست وزرای نفت اوپک درحالی از ساعتی پیش پشت درهای بسته در مقر دائمی این سازمان در وین آغاز شده است که سه دستور کار را روی میز خود دارد.
وزرای نفت کشورهای عضو اوپک در این نشست قرار است در خصوص سقف تولید تصمیم گرفته و همچنین به بررسی شاخص های جدید ارزیابی نامزدهای دبیرکلی این سازمان بپردازند.
به گفته وزیر نفت ایران موضوع تحریم های یکجانبه علیه ایران نیز در اوپک بررسی می شود.

** رایزنی های وزیر نفت ایران
رستم قاسمی وزیر نفت ایران روز گذشته برای حضور در اجلاس وزرای نفت اوپک وارد وین شد.
وی قبل از آغاز نشست اوپک، در دیدارهایی جداگانه با وزیران نفت کشورهای الجزایر و ونزوئلا به بررسی وضعیت بازار جهانی نفت پرداخت.
در دیدارهای روز گذشته قاسمی با یوسف یوسفی وزیر انرژی و معادن الجزایر و رافائل رامیرز وزیر نفت ونزوئلا، طرفین ضمن تبادل اطلاعات، بر مواضع مشترک و توسعه همکاری های دو جانبه تاکید کردند.
همچنین در راستای افزایش تعامل و تقویت همکاری های دو جانبه بین ایران و کشورهای الجزایر و ونزوئلا در زمینه های مختلف به ویژه انرژی مذاکراتی صورت گرفت.

** قاسمی در بدو ورود به وین چه گفت؟
وزیر نفت ایران روز پنجشنبه در بدو ورود به وین گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان حفظ تعادل در بازارهای جهانی نفت خام است.
قاسمی تصریح کرد: بررسی شرایط عرضه و تقاضای نفت خام در بازارهای جهانی و ارزیابی گزارش های اقتصادی و بازار نفت دبیرخانه اوپک در دستور کار نشست اوپک قرار دارد.
قاسمی خاطرنشان کرد: در این نشست شرایط کنونی بازارهای جهانی نفت خام، پس از دریافت گزارش های بازار نفت دبیرخانه که از سوی دبیرکل اوپک ارائه می شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اعضای این سازمان درباره سقف تولید تصمیم گیری می کنند.
وزیر نفت ایران تصریح کرد: ایران در نشست روز جمعه اوپک خواستار بررسی گزینه کاهش سقف تولید خواهد شد.
قاسمی همچنین با اشاره به پایان دوره دبیرکلی عبدالله سالم البدری و تصمیم دوباره وزیران نفت این سازمان برای تمدید دوره دبیرکلی وی برای یک سال دیگر، گفت: اعضای اوپک در نشست فردا درباره شاخص ها ومعیارهای جدید ارزیابی نامزدهای دبیرکلی اوپک نیز تصمیم گیری خواهند کرد.

** موضوع تحریم های یکجانبه علیه ایران در اوپک بررسی می شود
وزیر نفت همچنین از بررسی موضوع تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران در نشست اوپک خبر داد.
قاسمی اظهار داشت: بیشتر کشورهای عضو اوپک با تحریم های یکجانبه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران مخالف و خواهان صدور بیانیه ای در این باره هستند.
وزیر نفت ایران گفت: با توجه به این که نفت یک کالای اقتصادی است و فعالیت های اوپک ماهیتی اقتصادی دارد، حداقل انتظار ایران این است که اعضای اوپک در حمایت از این کشور در برابر تحریم های یکجانبه غرب، بیانیه ای صادر کنند.
قاسمی خاطرنشان کرد که بسیاری از اعضای اوپک در این باره با ایران همنظر هستند.

ایرنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=86460

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر