3

آژانس بین المللی به دنبال همسو کردن روسیه و چین علیه ایران

  • کد خبر : 87322
  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۴

چین و روسیه بارها با صدور بیانیه هایی اتخاذ تحریم های یک جانبه غربی به بهانه ها تلاش ایران برای ساخت بمب هسته ای را مورد انتقاد و محکوم کرده اند.

خبرگزاری “رویترز” (reuters) امروز به نقل از دیپلمات های غربی ادعا کرده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای جدید تلاش کرده مسکو و پکن را هم‌پای سایر کشورهای ۱+۵ به ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران متقاعد کند.

 

بنا بر این گزارش، در پیش نویس بیانیه‌ای که کشورهای ۱+۵ آماده کرده و آن را در نشست ۳۵ کشور شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه خواهند کرد از ایران خواسته شده با این نهاد نظارتی سازمان ملل همکاری‌های لازم را به عمل آورد.

 

طبق گفته دیپلمات‌های غربی مورد استناد خبرگزاری انگلیسی رویترز، این بیانیه قرار است مورد تأیید رسمی دولت‌های هر ۶ کشور قرار گیرد و لحن آن به گونه‌ای است که اتحاد ۶ کشور طرف مذاکره ایران درباره برنامه هسته‌ای ایران را نشان دهد.

 

دیپلمات‌های غربی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود گفته‌اند ترجیح می‌دادند لحن این بیانیه قاطعانه‌تر باشد، اما این بیانیه به گونه‌ای تنظیم شده که مسکو و پکن که منتقد تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران بوده‌اند را هم در انتقاد از برنامه هسته‌ای ایران همراه کند.

 

طبق گفته دیپلمات‌ها، در بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از عدم توافق برای هموار کردن مسیر تحقیقات این نهاد بین‌المللی ابراز نگرانی و از ایران خواسته شده اجازه دسترسی به سایت نظامی پارچین داده شود.

 

کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا ادعا می‌کنند برنامه هسته‌ای ایران در راستای تولید بمب اتمی است اما ایران، در مقابل، ضمن رد این ادعاها تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حق برخورداری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار است.

 

آمریکا و اتحادیه اروپا بر اساس این ادعاهای بی‌پایه، تاکنون چندین دور تحریم یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده‌اند که چین و مسکو بارها زبان به انتقاد از آنها گشوده‌اند و این در حالی است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=87322

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر