4

نگاه کارشناسی ادیسون تاوارس از بازی ایران مقابل قطر

  • کد خبر : 87459
  • ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۸

این یادداشت را ادسون تاوارس، سرمربی سابق سپاهان که در حال حاضر هدایت تیم ملی هائیتی را برعهده دارد، به طور اختصاصی برای بخش فارسی سایت گل نوشته است

 من از دیدن بازی قطر- ایران به چند دلیل متعجب شدم…اول اینکه وقتی دو سال قبل با تیم ملی هائیتی مقابل قطر قرار گرفتم، این تیم بسیار قوی تر بود؛ البته پیروزی تیم ایران به خاطر کیفیت و حرفه ای گری این تیم به دست آمد.

به عنوان یک مربی حرفه ای، معمولا یک تیم را براساس جنبه های خوبش آنالیز می کنم اما نمی توانم بگویم که سیستم تیم ایران خیلی خوب بود.

در طول نیم اول، هر دو تیم خیلی نزدیک به هم بازی می کردند؛ هر دو تیم خیلی خوب یکدیگر را مهار کرده بودند؛ هیچ تیمی قصد ریسک نداشت؛ در حالی که هر دو تیم برای رسیدن به جام جهانی نیاز به پیروزی داشتند. سیستم اروپایی تیم ملی ایران خیلی موثر نبود. وقتی شجاعی را در سمت چپ و تیموریان و نکونام را در نزدیکی مدافعان دیدم، متوجه دلیل ضعیف بازی کردن تیم ایران شدم. برایم قابل تصور نبود که ایران مقابل قطر به ضد حملات دلبسته است. هرگز ندیده بودم که تیمورین با ترس بازی کند؛ ندیدم بودم که نکونام تا این اندازه به سمت دروازه حریف کم شوت بزند (یک شوت در نیمه اول و دو شوت در نیمه دوم) هرگز ندیده بودم که شجاعی تا این اندازه با خط حمله فاصله داشته باشد.

البته سیستم ۴-۲-۳-۱ قابل قبول بود ولی در این سیستم، سه بازیکن پشت مهاجم باید در حملات شرکت کنند یا حداقل به مهاجم نزدیک شوند. از دو هافبک دفاع هم، یک نفر باید در حملات شرکت کند اما حیدری، تیموریان، نکونام و شجاعی، هیچ یک به مهاجم تیم نزدیک نمی شدند. نکته دیگری که در فوتبال بسیار مهم است، این است که وقتی خط دفاعی حریف بسیار نزدیک به هم بازی می کند، راه هایی برای باز کردن آن وجود دارد، مثلا تغییر بازی با پاس های قطری یا حرکات انفرادی اما تیم ملی در هیچ یک از این موارد موفق نبود. در حالی که تیم ملی با بازیکنانی که دارد، از این نظر بسیار غنی است. من معتقدم نوید کیا، پژمان نوری و محمود نوری می توانند گزینه های مناسبی برای این مسئله باشند. پتانسیل ایران بسیار بیشتر از چیزی است که در این دیدار دیدیم.

دیدار های پیش روی ایران اصلا آسان نیست. کره جنوبی از نظر تاکتیکی قوی تر است اما ستاره ویژه ای ندارد. ازبکستان ماشینی بازی می کند اما استعداد خاصی ندارد. در حالی که بازیکنان ایران بسیار بااستعداد هستند اما گاهی از نظر نظم تیمی دچار می شوند. اکنون شانس ایران برای صعود افزایش پیدا کرده و این تیم باید در دو دیدار باقی مانده با شجاعت بازی کند.

به همه ایرانی ها این پیروزی را تبریک می گویم و از بازیکنان ایران می خواهم که در دو دیدار باقی مانده بسیار مراقب باشند.

گل

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=87459

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر