1

لحظه‌ای که جهان در انتظار استماع بیانات رهبر انقلاب است

  • کد خبر : 89012
  • ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۸

توقّع ما از آحاد مردم این است که با احساس مسئولیت و با احساس این که کارى را آگاهانه و از روى تشخیص انجام مى‌دهند، رأیشان را در صندوق بیندازند؛ ما اعتمادمان در درجه‌ی اول ـ در اول و آخر ـ به لطف خدا و به کمک الهی است و از خدای متعال استعانت می‌کنیم و کمک می‌خواهیم و در درجه‌ بعد به آگاهی و رشد و هوشیاری مردم است.

یکی از لحظاتی که همواره جهان در انتظار استماع بیانات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بوده، لحظاتی پس از انداختن رای ایشان در صندوق رای است.

مقام معظم رهبری از سال ۱۳۶۸ تاکنون شش بار در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده و در اولین دقایق زمان رای‌گیری رای خود را به صندوق انداخته‌اند تا همانطور که به مردم بارها توصیه کردند، خودشان نیز جزو “اولین‌ها” باشند. حضور ایشان در پای صندوق رای در انتخابات‌های مختلف، توسط صدها عکاس و خبرنگار به سراسر جهان مخابره شده است.

اما آنچه توجه به آن در این این روزها و در آستانه انتخاباتی دیگر می‌تواند روشنگر راه حماسه‌سازان انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ باشد، بیانات ایشان در مصاحبه‌هایی‌ست که پس از انداختن رایشان به صندوق داشته اند.

در ادامه بیانات معظم له پس از شرکت در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری در سال‌های ۱۳۷۶، ۱۳۸۴، ۱۳۸۸ می‌خوانید:

رئیس‌جمهوری آنچه را براى دین و دنیاى این مردم مورد نیاز است در محدوده اختیارات قانونى و با همه وجود انجام دهد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ۲ خرداد ۱۳۷۶ (در هفتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری) پس از انداختن رای خود در صندوق در مصاحبه با خبرنگار صداوسیما می‌فرمایند: توقّع ما این است که آحاد مردم، از همین ساعات اوّل به سمت صندوق‌هاى رأى بشتابند و با احساس مسئولیت و با احساس این که کارى را آگاهانه و از روى تشخیص انجام مى‌دهند، رأیشان را در صندوق بیندازند. چون در دین مقدّس اسلام، در کارهاى نیک سبقت گرفتن مطلوب است، بهتر است که هرچه زودتر این کار را بکنند.

ایشان در پاسخ به این سوال که توقّعتان از آقاى رئیس‌جمهور، براى آینده کشورمان چیست؟ می‌فرمایند: ما از کسى که به عنوان رئیس جمهور انتخاب مى شود، انتظار داریم که خود را خدمتگزار مردم بداند و آنچه را براى دین و دنیاى این مردم مورد نیاز است، در محدوده اختیارات قانونى خود، با همه وجود انجام دهد.

بدیهى است که اکثریت مردم، متدیّن و انقلابى هستند و مایلند آنچه براى رفاه و سعادت دنیوى آنها انجام مى گیرد، در چهارچوب احکام و مقرّرات اسلامى باشد. خوشبختانه همه این آقایانِ نامزدهاى ریاست جمهورى اعلام کرده اند که این طور بناست عمل کنند. ما هم همین توقّع را از آنها خواهیم داشت. من قبلاً هم گفته ام هرکس که امروز، ان شاءاللَّه رأى بیاورد و نامش از این صندوق‌ها بیرون بیاید، من با او همان طور رفتار خواهم کرد که در هشت سال گذشته با آقاى رئیس جمهور، جناب آقاى هاشمى رفسنجانى رفتار کرده ام.

وقتى پاى صندوق مى‌آییم و رأى مى‌دهیم در حقیقت به قانون اساسى و به نظام رأى مى‌دهیم

مقام معظم رهبری ۲۷ خرداد ۱۳۸۴ پس از شرکت در نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری که می‌پرسد “علت تقید شما براى این که در اولین دقایق، در مراسم رأى گیرى حاضر مى شوید، چیست؟” می‌فرمایند: انسان کار خیر را هرچه زودتر انجام دهد، بهتر است. انسان از یک ساعت بعدِ خود خبرى ندارد. من اول وقت مجال و امکان دارم و زنده هستم؛ بنابراین به سوى این کار مى شتابم.

شرکت در انتخابات، یک عمل صالح است؛ این عمل صالح را باید با شوق و بوقت انجام داد. بسیارى از کارها هست که زمان آن در یک برهه خاص است؛ انتخابات ریاست جمهورى از این قبیل است.

امروز اگر ما ایرانى ها اقدام به انتخاب کردیم، امکانى را براى خود و کشورمان به وجود آورده ایم. اگر منِ ایرانى امروز این عمل صالح را انجام ندهم، این طور نیست که فردا یا پنج روز دیگر یا ده روز دیگر بشود این را انجام داد؛ نه، تا چهار سال دیگر این عمل صالح قابل انجام دادن نیست.

انسان مؤمن و خردمند کار را در وقت خود انجام مى دهد. امروز از ساعت ۹ تا پایان وقت، زمان انجام دادن این عمل صالح است. مردم ما خوشبختانه تا امروز نشان داده اند که اهمیت و معناى این کار را مى دانند.

ایشان در ادامه می‌افزایند: وقتى ما در چارچوب قانونى اساسى پاى صندوق مى‌آییم و رأى مى‌دهیم، در حقیقت به قانون اساسى و به نظام داریم رأى مى‌دهیم؛ به هر کس رأى بدهیم. الان هفت نفر براى ریاست جمهورى مطرح اند؛ به هر کدام از اینها رأى بدهیم، در حقیقت به نظام رأى داده ایم. یعنى دو کار کرده ایم یکى به یک شخص، و یکى هم به مجموعه ى نظام و به قانون اساسى رأى داده ایم. این، مفهوم این کار است و این را مردم کشور ما بخوبى دانسته اند و براى همین هم هست که در انتخابات هاى مختلف شرکت مى کنند؛ امروز هم به توفیق الهى شرکت مى‌کنند.

ما دعا مى کنیم آن چیزى که براى این کشور مفید است و آن دولتى که توانایى رفع مشکلات و برآوردن نیازهاى این کشور را در این برهه از زمان دارد، ان شاءاللَّه آن دولت و آن شخص سر کار بیایند؛ این را مى خواهیم و این را خدا بهتر از ما مى داند. علم و احاطه ى علمى ما بسیار محدود است؛ این مصلحت را خداوند مى داند و ما از خداى متعال مى خواهیم. البته هر کس تلاش خود را مى کند تا به قدر تشخیصِ خود عمل کند.

دشمنان ما مایلند اسلام نتواند یک نظام مردم‌سالارىِ حقیقى را به وجود بیاورد و آن را به قوام برساند

رهبر انقلاب در این روز درباره فعالیت‌های غرب برای اینکه مردم ما در انتخابات شرکت نکنند و در پاى صندوق‌هاى رأى حاضر نشوند می‌فرمایند: این تبلیغات مربوط به مجموعه  دنیاى دمکراسىِ غربى نیست؛ مربوط به تعدادى از دشمنان ماست؛ دشمنانى که دوست ندارند یک نظام اسلامى با هویت دینى خود و درعین حال مردم سالار و متکى به آراء مردم باشد. آنها مایلند اسلام نتواند یک نظام مردم سالارىِ حقیقى را به وجود بیاورد و آن را به قوام برساند. چون تشکیل چنین نظامى برخلاف منافع آنهاست، لذا دوست مى دارند این مظهر بزرگ مردم سالارى در کشور نباشد. دشمنان ما چه کسانى هستند که این فکر را ترویج مى کنند؟ البته لزومى ندارد ما اسم بیاوریم که دشمن ما فلان کس است یا فلان کس نیست؛ هر کس آن تصور را درباره نظام اسلامى داشته باشد، دشمن ماست.

ایشان می‌افزایند: بنابراین، آنچه به آن اشاره شد، مربوط به دنیاى دمکراسى نیست. مردمِ دمکراسى خواه دنیا هرجا که دمکراسى باشد، خوشحالند. امروز هم خوشبختانه در بین غربى ها – چه در امریکا، چه در اروپا – عناصر مستقل بسیارى هستند که گواهى مى دهند و اذعان مى کنند که هیچ دمکراسى اى – لااقل در منطقه ى ما – به استقرار و گسترش و شیوایىِ دمکراسى جمهورى اسلامى نیست.

رهبر انقلاب با بیان اینکه شرکت در انتخابات، یک عمل صالح است، ادامه می‌دهند: این عمل صالح را باید با شوق و بوقت انجام داد. بسیارى از کارها هست که زمان آن در یک برهه خاص است؛ انتخابات ریاست جمهورى از این قبیل است. امروز اگر ما ایرانى ها اقدام به انتخاب کردیم، امکانى را براى خود و کشورمان به وجود آورده ایم. اگر منِ ایرانى امروز این عمل صالح را انجام ندهم، این طور نیست که فردا یا پنج روز دیگر یا ده روز دیگر بشود این را انجام داد؛ نه، تا چهار سال دیگر این عمل صالح قابل انجام دادن نیست. انسان مؤمن و خردمند کار را در وقت خود انجام مى دهد. امروز از ساعت ۹ تا پایان وقت، زمان انجام دادن این عمل صالح است.

مطمئناً وقتی مردم با ایمان و شور و شوق در صحنه هستند خدای متعال هم تفضل خواهد کرد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ پس از شرکت در دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری می‌فرمایند: خداوند متعال را سپاسگزاریم که به ملت ایران این توفیق را عنایت کرد که یک نوبت دیگر، در یک آزمون بزرگ ملی شرکت کنند. انتخابات مظهر حضور فعال و پرشور و زنده‌ی مردم در عرصه‌ی سیاسی کشور است. آنطوری که من مشاهده می‌کنم و می‌شنوم، بحمدالله در این انتخابات شور و شوق و تحرک مردم بسیار بالاست؛ این را ما از حضور نامزدهای مختلف و از آگاهی و بیداری مردم ناشی می‌دانیم و خدا را سپاسگزاری می‌کنیم و انتظار داریم خدای متعال توفیق بدهد مردم بتوانند با حضور متراکم خود در پای صندوق‌های رأی، یک امتحان بزرگ دیگر را بخوبی پس بدهند. و ان‌شاءالله از سوی پروردگار عالم مقدر باشد که بهترین و شایسته‌ترین فرد، برای مدت چهار سال به ریاست قوه‌ی اجرائیه منصوب بشود. مطمئناً وقتی مردم با ایمان و شور و شوق در صحنه هستند، خدای متعال هم تفضل خواهد کرد.

ایشان می‌افزایند: من ـ طبق معمول ـ درخواستم از مردم این است که از همین آغاز وقت و از اول صبح، پای صندوق‌های رأی بروند. همه بروند، همه رأی بدهند، طبق تشخیص خودشان عمل کنند و سهم خودشان را در اداره‌ی کشور و در تعیین مدیریت عالی اجرائی کشور، به عهده بگیرند. این یک حق و در عین حال یک تکلیف است. حق آحاد مردم ماست که نظر بدهند؛ تکلیف آنها هم همین است. به اعتقاد من، این هم تکلیف شرعی و هم تکلیف عقلی ـ یعنی عقلائی ـ است که این کار را انجام بدهند.

اگر کسانی خواستند تشنج ایجاد کنند مردم نگذارند و با متانت و صبر و با حلم و وقار خودشان، مانع بشوند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه می‌فرمایند: نکته‌ی دیگری که می‌خواهم به مردم عزیزمان عرض کنم، این است، اولاً باید از این حضور پر شوری که در روزهای اخیر و حتی شب‌ها ـ آنطور که مطلع شدم ـ مردم در خیابان‌ها داشتند، تشکر کنم. هر گروهی طبق میل خودشان و به نظر خودشان شعار می‌دادند، اما رشد و آگاهی مردم نگذاشت که یک حادثه‌ی تلخی به وجود بیاید؛ در صحنه هستند، شعارهاشان را هم می‌دهند، شور و شوق خودشان را هم ابراز می‌کنند، لکن در عین حال رشد و کمال و بلوغ عقلانی خودشان را هم نشان می‌دهند. امنیت انتخابات خیلی مهم است. ما سی سال است انتخابات داریم و بحمدالله همیشه در انتخابات‌ها، امنیت برقرار بوده است. این خیلی نعمت بزرگی است؛ این ناشی از تفضل الهی و ناشی از شعور و درک مردم ماست.

امروز هم من امیدوارم و از مردم خواهش می‌کنم که توجه کنند، همین امنیت، همین آرامش و همین متانت و سکینه‌ی روحی لازم، در آنها وجود داشته باشد. ؛ هرگونه تشنجی به ضرر صندوق‌های رأی تمام خواهد شد؛ یعنی به ضرر آراء مردم و به ضرر مردم است؛ اگر کسانی خواستند چنین تشنجی ایجاد کنند، خود مردم نگذارند و با متانت، با صبر و با حلم و وقار خودشان، مانع بشوند از اینکه خواسته‌ بدخواهان این ملت عملی بشود.

مردم به شایعات گوش نکنند/شایعاتی را از قول من نقل می‌کردند که دروغ محض بود و واقعیت نداشت

ایشان همچنین تاکید می‌کنند: به شایعات هم خیلی گوش نکنند. من دیدم دیروز و دیشب ـ در این پیامک‌های فراوانی که دست مردم هست ـ شایعاتی را از قول من نقل می‌کردند که دروغ محض بود و واقعیت نداشت. آدم‌های خوش‌نیت و سالم این کارها را نمی‌کنند؛ آدم‌های ناسالم از این کارها می‌کنند؛ توی همه‌ بخش‌ها و همه‌ گروه‌ها هم کم و بیش ممکن است آدم ناسالم ـ که سوءنیت داشته باشند و حسن‌نیت نداشته باشند ـ پیدا بشود. به این شایعات هم توجه نکنند. امروز هم ممکن است باز شایعاتی ـ نسبت به بخش‌های مختلف انتخابات ـ بین مردم وجود داشته باشد؛ ما اعتمادمان در درجه‌ی اول ـ در اول و آخر ـ به لطف خدا و به کمک الهی است و از خدای متعال استعانت می‌کنیم و کمک می‌خواهیم، و در درجه‌ی بعد به آگاهی و رشد و هوشیاری مردم است.

من بار دیگر از همین‌جا به همه‌ی آحاد ملت عزیزمان سلام عرض میکنم و امیدوارم که ان‌شاءالله خدای متعال امروز را برای ملت ما روز مبارکی قرار بدهد. از شما خبرنگار محترم و خبرنگاران محترمی که در اینجا حضور دارند و از یکایک مسئولین دست‌اندرکار انتخابات ـ دوستانی که در اینجا حضور دارند ـ و کسانی که در پشت صحنه و در داخل وزارت کشور مشغول کار هستند، صمیمانه تشکر میکنم. زنده باشید. خداحافظ

yjc.ir

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=89012

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر