1

آنها که به توسعه باور ندارند حذف می‎شوند

  • کد خبر : 91431
  • ۰۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲

از آخرین باری که با او ملاقات داشتم چند سالی می گذرد، موهایش حالا سفید شده است اما مثل گذشته سرزنده و شاداب و البته سرشار از انرژی.

دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: خوب یادم هست زمانی که از صنعت چینی در محافل نامی برده می شد، غیر ممکن بود که از او و تلاش هایش برای احیای این صنعت پرآوازه نامی برده نشود، زیرا او در کنار تعداد محدودی دیگر از صنعتگران این مرز و بوم تلاش گسترده ای را برای تحول این صنعت آغاز کرده بودند، تحولی که اینک پس از گذشت چند دهه می توان برکات و ثمراتش در گروه تحت مدیریتش را از نزدیک لمس کرد.

راستش دیدن این همه پیشرفت در گروهی که تا همین چند سال قبل تنها ظروف چینی تولید می کرد من و خیلی از بازدیدکنندگان را به تعجب وامی داشت.

کارنامه صنعتی اش را که مرور می کنی خیلی زود به نکته ای می رسی که خیلی ها بر آن مهر تایید زده اند، او تبلور «خواستن، توانستن است.»

من هم خوشحال از این همه توانستن و ناراحت از این که چرا این دستاوردها بازگو نشده است، آنهم دستاوردهایی که در شرایط سخت صنعت حاصل شده است.

او در عین موفقیت می گوید: آنطور که باید موفق نبوده ام و شاید برای همین نقشه راهی را ترسیم کرده که در آن قرار است شاغلان گروه دو برابر شود و این یعنی این که ۲۵۰۰ جوان ایرانی بزودی سر سفره گروهی می نشینند که یکدل کارآفرینی را باور کرده است و این یعنی هدیه ۲۵۰۰ شغل پایدار، یعنی تضمین معاش ۲۵۰۰ زندگی.

گروه این روزها سخت می کوشد تا نام ایران را در بازار جهانی صنعت چینی و شیشه طنین انداز کند از شرق آسیا گرفته تا قلب قاره سبز و برای همین است که در فروشگاه های خیلی از کشورها ، محصولات این گروه که ثمره نبوغ جوانان پر استعداد ایرانی است به چشم می خورد.

به یمن این تلاشها نام گروه چینی مقصود دیگر نه تنها در بازار داخلی ناشناخته نیست بلکه امید می رود با تداوم تلاش مهندس ایمانی و همکارانش به یک برند جهانی تبدیل شود.

ایمانی تبدیل تهدید ها به فرصت را اکسیر پیشرفت می داند و تصریح می کند، باید یاد بگیریم که چگونه فرصتها را تبدیل به ارزش کنیم و «مقصود» یاد گرفته است که راهش را با همه مشکلات و موانع ادامه دهد تا از هدف آرمانی اش عقب نماند. مقصود یادگرفته است که با تهدیدها نه مقابله بلکه مدارا کند زیرا معتقدیم بادهای مخالف نباید مانعی برای پیشرفت و ماموریت صنعتگر باشد.

از او درباره هدف گروه می پرسم و پاسخ می دهد: مقصود اهداف خود را به عنوان منشور حرفه ای تعریف و بر آن پافشاری می کند. در مقصود همه از کارگر گرفته تا مدیرانش باید ناخدای با خدا باشند، برای همین یکی از شاخص های مهم گروه این است که برای پرواز منابع انسانی سقفی نمی گذاریم.

مهندس ایمانی لازمه بقا در صنعت را ترسیم چشم انداز و ایجاد ارزش می داند و می افزاید: امروز در مقصود در شرایطی قرار گرفته ایم که ۲۵۰۰ کارگر و کارشناس شاغل توسعه می خواهند.

از تجربه اش درباره برخورد با مشکلات می پرسم او می گوید: ما برنامه جبرانی داریم تا فرصت‌های از دست رفته را بدون اتلاف وقت جبران کنیم.

ما در مقصود هرم هایی را طراحی کرده ایم تا در صورت ایجاد مشکل از ظرفیت های دیگر هرم ها بهره بگیریم ، به عبارت دیگر به محض ایجاد چالش و مشکل در تحقق اهداف یک هرم، هرمی دیگر را که جوابگو شرایط است فعال می کنیم.

او با بیان این که دستاورد نتیجه عملکرد ماست ادامه می دهد، باید از تجارب واحدهای موفق برای توسعه صنعت بهره گرفت زیرا نسخه تولید موفق در دست آنان است.

هر کس برای خود رویا و آرزویی دارد، همگی ما وقتی در خواب هستیم رویا می بینیم .

گاه آن را به خاطر می آوریم و گاه نه. رویاهای کارآفرینان تنها به رویا محدود نمی شودبلکه راهی است به سوی واقعیت.

زمان زیادی نیست که کلمات کارآفرین و کارآفرینی در رسانه های مختلف تکرار می شودو هرکس به سلیقه خود از این واژه جدید برای اشاره به مدیران، افراد موفق ، سرمایه داران، سرمایه گذاران، صادرکنندگان ، دلالان و تاجران استفاده می کنند هر چند هر کدام از این افراد ممکن است کارآفرین باشند ولی هیچکدام مصداق کاملی برای این مفهوم نیستند.

به راستی کارآفرین کیست؟ آیا کارآفرین ویژگی های متمایزی از دیگر بازیگران صحنه اقتصاد دارد؟ چه چیز باعث می شود که نشاط حرکت به لختی و سکون غلبه کند؟ آرزوی آن چیزی که امروز نیست ولی فردا می تواند باشد، اولین چیزی است که جمود کارآفرین را در هم می شکند، یعنی کارآفرین آرزومند است.

آنچه جهت و مسیر کارآفرین را برای رسیدن به آرزوهایش تعیین می کند از درون او بر می خیزد این را می توان در اظهارات «ایمانی» به خوبی حس کرد.

مهندس رضا ایمانی برای اینکه بتواند درست آنچه را که می اندیشد عینیت بخشد و عزم خود را عملی کند کارآفرین را ارزش آفرین می داند و برای همین می گوید: ذهن پویای ارزش آفرین مرزهای از پیش تعیین شده و قالب های رایج را در هم می شکند و با وجودی که همان چیزی را می بیند که دیگران می بینند اما چیزی را می اندیشد که دیگران نمی اندیشند، یعنی ارزش آفرین خلاق است.

او به جای آن که منتظر ضمانت یک پایان موفق بماند، به فکر و تلاش خود تکیه می زند به مشکلات حمله می کند و پیش می رود.

وی در ادامه مصاحبه اش با اشاره مرگ صنعتی تعدادی از واحد های چینی سازی می گوید: آنچه که مشخص است شرایط کار و تولید تغییر می کند، واحدی که با این تغییرات تغییر نکند، محکوم به فنا است برای همین از ۲۸ کارخانه چند سال قبل ۶ واحد سرپا مانده و رقابت می کنند به نظر من آنهاییکه حذف شدند باورشان « توسعه» نبود.

مهندس ایمانی با اشاره به نقش و جایگاه نیاز سنجی از مصرف کنندگان در تولید محصولات صنعتی به ویژه لوازم خانگی ادامه می دهد: ما سال‌ها بود که چینی تولید می کردیم اما با تغییر ذائقه مصرف کنندگان ما هم همپای تکنولوژی جهان تغییر کردیم و تولید محصولات جدید اوپال با گرایش خانواده ها به این محصولات (اسپورت) را آغاز کردیم.

وی در ادامه همچنین افزود: شرکتهای بزرگ سبد محصولات دارند، ما هم با این نگاه در حال تکمیل سبد گروه هستیم و برای اولین بار در ایران راه اندازی واحد تولید قاشق و چنگال با ظرفیت ۳۶ میلیون قطعه در سال و نیز واحد تولیدی لوازم خانگی نیمه سبک، واحد تولیدی چینی بهداشتی، واحد تولید ظروف تفلون و … در دست اقدام داریم و به این ترتیب تعداد واحد ها از ۹ واحد به ۲۵ واحد رسید.

مدیر عامل گروه مقصود در ادامه درباره ماموریتهای صنعتگران می گوید ، به نظر من اولین وظیفه صنعتگر این است که نباید بگذارد محصول خارجی وارد کشور شود. او البته رفع موانع کسب و کار را هم ضروری می داند، موانعی که صنعتگران در ایجادش هیچ نقشی نداشته اند.

او البته گلایه هایی هم از قفل ناصواب بانک ها بر تولید و صنعت دارد، قفلی که به نفع اقتصاد ملی نبوده و در اثر نگاه سود محورانه برخی از بانکها ایجاد شده است.

به استقبال فردا رفتن، آخر ماجرا نیست کسی که آگاهانه و پیشاپیش خود را در میدان مواجهه با مسائل می اندازد، باید توان سخت کارکردن در شرایط پر تنش را هم داشته باشد. یعنی کارآفرین با وجود فشار زیاد، کارآرایی خود را حفظ می کند.

واقعیت این است که داشتن چنین چشم اندازی به کارآفرین کمک می کند تا حرکتی مستمر و بدون سردرگمی و مستقیم به سمت هدف داشته باشد. علاوه بر این چشم انداز قابل انتقال، دیگران را نیز در طی مسیر همراه و مددیار او می نماید.

همچنین عزم راسخ کارآفرین یکی دیگر از ویژگی های بارز آنهاست که انرژی و تعهد لازم برای کسب موفقیت را ایجاد می کند. صنعتگر سخت کوش مصمم از ایده های جدید و فرصت‌ها و پیشنهاد های شغلی دیگر چشم پوشی می‌کند و در مقابل به کاری که برای خود برگزیده اند پایبند می مانند . این قطعیت کارآفرین را طی فرآیند راه اندازی از هرگونه شک و تردید و دودلی مصون نگاه می دارد تاحدی که مخالفت نزدیکان و آشنایان نیز نمی تواند در اداره آنان خللی وارد نموده بلکه دودلی دیگران نیز تحت تاثیر این قطعیت برطرف می شود.

این موضوع از ویژگی های مهندس ایمانی است برای همین معتقد است نیاز خود شکوفایی یکی از مهمترین انگیزه های گروه چینی مقصود در محقق کردن چشم انداز خود است.

او البته برای همکاران خود در انجمن مدیران صنایع هم توصیه ای دارد جائیکه می گوید انجمن باید نخبه پرور باشد زیرا نخبه نیاز جامعه است. مهندس ایمانی در نهایت از افتتاح ۲ کارخانه از ۲۵ طرح عظیم توسعه ای مجموعه مقصود خبر داد و در ادامه افزود: در تیرماه سال ۹۲، دوطرح از ۲۵ طرح توسعه ای گروه کارخانجات مقصود توسط ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان افتتاح خواهد شد. در این ۲ طرح در مجموع ۵۵۰فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد. یکی از این طرح ها کوره تمام برقی ذوب شیشه با ظرفیت ۵۰ تن در روزاست که ۲۰۰ هزار قطعه ظروف شیشه ای غذاخوری نشکن اوپال تولید می کند. (برای اولین بار در دنیا) و دیگری تولید ظروف چینی استخوانی سبک بوده که برای اولین بار در منطقه تولید می شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=91431

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر