1

نا‌آگاهی، بزرگترین تهدید پیش‌روی کشور در فضای اینترنت است

  • کد خبر : 91833
  • ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۳

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: کتاب خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال نخستین اثری در کشور است که به معرفی آسیب‌های فضای مجازی در قالب کاربردی و البته همراه با ادبیات علمی حوزه سواد رسانه‌ای می‌پردازد.

نشست رونمایی از کتاب «خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال» نوشته سیدمحسن میر‌بهرسی و محمدصادق افراسیابی، عصر روز دوشنبه ۱۰ تیر با حضور جمعی از اساتید علوم ارتباطات از جمله امیدعلی مسعودی و حسن بشیر در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار شد.

در این نشست و پس از سخنرانی مؤلفان کتاب دو تن از اساتید علوم ارتباطات نیز به سخنرانی پرداختند.

حسن بشیر، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان نخستین سخنران این مراسم با بیان اینکه این نشست اولین مراسم رونمایی کتابی‌ است که وی در مدت هفت سال اقامت خود در ایران شرکت کرده است، در سخنانی با اشاره به عنوان این کتاب اظهار داشت: خانواده کانون حیات انسان، فرهنگساز و مایه پیشرفت در جوامع است.

از سوی دیگر در جامعه ایرانی و در میان خانواده‌های ایرانی سواد رسانه‌ای هنوز تعریف کاملی ندارد. این به معنی آن است که توانایی درک مهارت‌های رسانه‌ای، توانایی خواندن و فهم و تحلیل رویکرد رسانه‌ها و به عبارت دیگر فهم محتوای رسانه‌ها در ایران چندان وجود ندارد.

دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: توانایی خواندن نوعی شناخت هنری است که چگونگی خواندن و مطالعه و شناخت مطالب در آن حائز اهمیت بسیاری است و تأثیر آن در زندگی نیز غیرقابل کتمان است.

وی گفت: از نظر من سواد رسانه‌ای یک مهارت یا قدرت قرائت یک متن نیست، بلکه من آن را فهم و کشف محتوای تمام چیزهایی می‌دانم که در قالب متن برای خواندن گفته نشده است. در کشور ما اما متأسفانه با وجود تمام اهمیتی که این نوع سواد دارد به طور معمول فعالیت‌های حاشیه‌ای بر آن غلبه دارند.

وی تأکید کرد: کتاب رونمایی شده در این نشست می‌توانست چهار بخش داشته باشد، ولی رویکرد آن را می‌پسندم. کتاب‌هایی از این دست نباید سنگین باشند و باید مانند این کتاب در حد زبان عمومی به بیان ساده مسائل بپردازند.

رئیس سابق دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه ضمن تقدیر از تناسب موضوع کتاب با شعار انتخاب شده توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: کتاب خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال تناسب خیلی خوبی با شعار سواد دیجیتال و مصونیت فرهنگی دارد که البته به اعتقاد بنده علیرغم شعار نامناسبی که توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال انتخاب شده است این شعار در عنوان کتاب اصلاح شده است و بهتر بود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شعار سواد رسانه‌ای، مصونیت فرهنگی را سرلوحه کار خود قرار می‌داد.

وی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای شامل انواع رسانه‌ها اعم از رسانه‌های دیجیتال، مطبوعات و خبرگزاری‌ها می‌شود گفت: نکات مطرح شده در این کتاب و کتاب مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان توسط جناب آقای محمد صادق افراسیابی؛ یکی از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) بیانگر نگاه خردگرایانه و معتدل او نسبت به فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال است و آرزو می‌کنیم که در دولت تدبیر و امید از نگاه‌های علمی و اجرایی ایشان استفاده ی بهتری شود.

رئیس سابق آکادمی آکسفورد انگلستان برای مطالعات عالی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توجه به بصیرت رسانه‌ای در کنار بیان تهدیدات آن شد و تأکید کرد: مشکل ما در فضای رسانه تنها جرم و ارتکاب آن نیست. نباید به فضای رسانه نگاه بسیار منفی داشت. در کنار عرصه‌های مجرمانه فضای دیجیتال می‌شود باید به فضای مثبت آن نیز اشاره کرد.

وی گفت: به اعتقاد بنده ناآگاهی و کم بصیرتی بزرگترین تهدیدی است که پیش روی ما در فضای وب و رایانه قرار دارد و به اعتقاد بنده یکی از راه حل‌ها استفاده از نخبگان و جوانان توانمند، پرانرژی و در عین حال مسلط به دانش ارتباطات و رسانه های دیجیتال در سطوح مختلف اجرایی و سیاستگذاری رسانه های دیجیتال در کشور است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=91833

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر