1

همراهان روحانی در مجلس چه کسانی بودند؟

  • کد خبر : 93582
  • ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴

چهره‌های همراه روحانی در نخستین نشست مشترک رئیس‌جمهور منتخب با نمایندگان مجلس به میزبانی بهارستانی‌ها مورد توجه فعالان سیاسی- رسانه‌ای قرار گرفت.

عصر روز گذشته حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی را هنگام ورود به مجلس محمدباقر نوبخت، حسین فریدون، محمدرضا صادق، علی ربیعی، محمدجواد ظریف، حسام‌الدین آشنا، اکبر ترکان، سیدمحمود علوی, محمدرضا نعمت‌زاده، زمانی‌نیا، علی عسگری، مرتضی بانک، فروزنده، محمود واعظی، محمد شریعتمداری، اسحاق جهانگیری‌، سید‌رضا صالحی امیری، محمد نهاوندیان و حجت‌الاسلام یونسی ‌همراهی کردند.

سوابق همراهان حجت الاسلام حسن روحانی به شرح زیر است:

* علی ربیعی: وی مسؤول اجرایی دبیرخانه شورای امنیت ملی در دوره ریاست‌جمهوری سید‌محمد خاتمی و عضو کمیته سه‌‏نفری ‏تحقیق قتل‌های زنجیره‌ای بود. علی ربیعی، مدرس دانشگاه تهران، عضو هیئت علمی ‌دانشگاه پیام‌نور، محقق و نویسنده در حوزه جامعه‌شناسی سیاسی و مدیریت و مشاور اجتماعی سید‌محمد خاتمی طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ بوده است.

ربیعی از دوستان و معتمدان خاتمی است و مشاور اجتماعی خاتمی در دوره هشت ساله ریاست جمهوری وی بوده‌است.

از ربیعی به‌عنوان یکی از گزینه‌های وزارت رفاه و امور اجتماعی نیز یاد شده است. اما آنچه قابل اتکاست نقش وی در تشکیل و ترکیب کابینه دولت یازدهم است.

* محمد جواد ظریف: وی دیگر چهره نزدیک به روحانی است که سابقه قابل توجهی در حوزه سیاست خارجی دارد. وی به مدت پنج سال سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بوده است. مسئولیت ظریف در این پست بعد از ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد نیز ادامه یافت و بعدا خزائی جایگزین او شد. وی پس از این در مرکز تحقیقات استراتژیک که روحانی ریاست آن را بر عهده داشت، فعال بوده است.

* محمدباقر نوبخت: در تیم اقتصادی مشاوران حسن روحانی شاخص‌ترین چهره محمد‌باقر نوبخت است. اقتصاددان سیاستمداری که از پیش از این نیز مورد اعتماد هاشمی‌رفسنجانی بوده و در چند مناظره تلویزیونی از سیاست‌های وی حمایت کرده است. نوبخت چهار دوره نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بوده است. وی در هر چهار دوره، به‌عنوان نماینده منتخب نخست شهر، از طرف مردم با اختلاف آرای شدید و قابل توجه، برگزیده شد.

وی اکنون، به‌عنوان معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرکل حزب اعتدال و توسعه فعالیت می‌کند و از نزدیکان آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی محسوب می‌شود. نوبخت در انتخابات ریاست‌جمهوری از حامیان حسن روحانی بود و به‌عنوان سخنگوی ستاد انتخاباتی وی فعالیت می‌کرد و به استان‌های مختلف برای جذب آرای مردم برای روحانی سفر می‌کرد. گفته می‌شود او وزیر اقتصاد دولت یازدهم خواهد بود.

*‌ محمد فروزنده: وی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح در دولت دوم اکبر هاشمی رفسنجانی بود. فروزنده همچنین رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان بوده و سابقه عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را داراست.

*‌ حجت الاسلام سید محمود علوی: وی عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در دوره های اول،دوم،چهارم و پنجم است. وی همچنین در سال های ۶۸ تا ۷۰ معاونت نظارت و بازرسی و معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی وزرات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را برعهده گرفته بود و در سالهای ۷۹ تا ۸۸ نیز رئیس سازمان عقیدتی،سیاسی ارتش بود.

علوی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بعنوان یکی از اعضای ارشد ستاد انتخابات حسن روحانی فعالیت می کرد و چندی پیش بعنوان نماینده حسن روحانی به دیدار مراجع و علمای قم رفت.
* حسام‌الدین آشنا: حجت‌الاسلام دکتر حسام‌الدین آشنا، استاد دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) و دانش‌آموخته ایام ماضی این دانشگاه است که توانست در جریان انتخابات ۹۲ در مقام مشاوری کاردان به هدایت رسانه‌ای رئیس‌جمهور منتخب بپردازد. آشنا به‌عنوان داماد آیت‌الله دری‌نجف‌آّبادی و فردی که در کارنامه خود سابقه فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی دارد، توانست بار دیگر ضریب نفوذ امام صادقی‌ها را در عرصه مدیریت کلان کشور معین ساخته و جایگاه خاص امام صادقی‌ها را به نکته بینان و خواص جامعه گوشزد نماید.

* اکبر ترکان: ترکان اقتصاددان دیگری است که با سابقه وزارت دفاع و معاونت وزارت نفت در لیست مشاوران رئیس‌جمهور به چشم می‌خورد. اکبر ترکان تنها فرد غیر‌نظامی است که در جمهوری اسلامی ایران به مقام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسیده‌است.

وی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوم خرداد ۱۳۷۶ از نامزدی علی‌اکبر ناطق‌نوری حمایت کرد و در کابینه اول محمود احمدی‌نژاد به مدت چهار سال معاونت وزارت نفت را بر‌عهده داشت که سرانجام در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ از کار برکنار شد.

ترکان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ به‌عنوان قائم‌مقام و معاون ستاد انتخاباتی حسن روحانی فعالیت کرد. او از گزینه‌های وزارت نفت است. او همچنین به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور منتخب برای تعامل با دولت فعلی در کنار حمید بقایی معرفی شده است.

در مورد او هم گفته می‌شود که تمایلی برای به‌عهده گرفتن یک وزارتخانه ندارد.

* سید رضا صالحی امیری: وی معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون فرهنگی و اجتماعی ستاد دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود.

* محمود واعظی: وی از کارگزاران سیاست خارجی دوره ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی است. او که اکنون در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام سمت معاونت سیاست خارجی را عهده‌دار است، در سال ۱۳۶۵ و در آستانه چهل سالگی وارد وزارت‌خارجه می‌شود. ابتدا به‌عنوان مشاور وزیر، بعد از یک‌سال ریاست ستاد روابط اقتصادی وزارت‌خارجه را عهده‌دار می‌شود و در سال ۱۳۶۸ معاون سیاسی اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه می‌شود. واعظی که در تمام این سال‌ها با علی‌اکبر ولایتی، وزیر خارجه وقت کار می‌کرده است، پس از ولایتی نیز به‌مدت دو سال (از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸) در سمت معاون اقتصادی وزارت‌خارجه مشغول به‌کار می‌شود. واعظی از سال ۱۳۷۸ تاکنون در مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول به‌کار است.

 

* محمدرضا نعمت‌زاده: محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنایع دولت هاشمی‌رفسنجانی بود. وی همچنین معاونت وزارت نفت در امور پتروشیمی ‌در کابینه‌های خاتمی و معاونت وزارت نفت در امور پخش و پالایش را در کابینه احمدی‌نژاد به‌عهده داشته‌است. نعمت‌زاده در دولت احمدی‌نژاد مشاور ویژه وزیر نفت بود که پس از مصاحبه با روزنامه اعتماد و انتقاد از عملکرد احمدی‌نژاد و متفاوت دانستن وی با رجایی، بلافاصله از این سمت برکنار شد.

آخرین اخبار در مورد او حکایت از تحویل گرفتن نهاد ریاست‌جمهوری از حمید بقایی دارد. ممکن است او معاون اجرایی و رئیس نهاد ریاست جمهوری شود.

* محمد شریعتمداری: وی در دولت شهید رجایی معاون امور انقلاب بود و همکاری با آیت‌الله محمدی ری شهری برای تشکیل وزارت اطلاعات و تصدی معاونت اقتصادی این وزارتخانه را در کارنامه دارد.

وی از جمله مؤسسان جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی بود که در انتخابات ۷۶ از نامزدی آیت‌الله ری شهری حمایت کرد و پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات نیز، تعطیل شد.

شریعتمداری در حال حاضر مشاور دفتر مقام معظم رهبری و عضو شورای راهبردی سیاست خارجی و البته رئیس کمیسیون اقتصادی این شوراست و در دهه ۶۰ مسئولیت نظارت و حسابرسی دفتر رهبری را بر عهده داشت و دو دوره نیز، وزیر بازرگانی دولت محمد خاتمی بود و در دوران وزارتش نماینده تام‌الاختیار دولت در الحاق به سازمان جهانی تجارت بود.

وی در مقطعی نیز به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور برای حل مسائلی که بین دولت، قوه قضائیه، مجلس و شورای نگهبان ایفای نقش کرد و از سال ۱۳۷۳ پس از ۳ سال عضویت در هیئت امنای ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، با حکم رهبر معظم انقلاب، ریاست این ستاد را بر عهده گرفت.

شریعتمداری در روز دوازدهم دی ماه ۱۳۹۱ برای ورود به عرصه ریاست جمهوری یازدهم اعلام آمادگی و شعار خود را نیز دولت اعتدال عنوان کرد، اما صلاحیت او از سوی شورای نگهبان احراز نشد.

* اسحاق جهانگیری: وی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و تا پیش از مرحله تائید صلاحیت ها رئیس ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی بود. او در مجالس دوم و سوم نماینده جیرفت بوده است و در سال ۱۳۷۱ در دولت هاشمی‌رفسنجانی به سمت استاندار استان اصفهان منصوب شد و به جای غلامحسین کرباسچی نشست. جهانگیری از موسسان حزب کارگزاران سازندگی بود و هم‌اکنون عضو شورای مرکزی آن است. با پیروزی محمد خاتمی در انتخابات، جهانگیری به‌عنوان وزیر معادن و فلزات به مجلس پنجم معرفی و موفق به کسب رای اعتماد شد. وی در هر دو دوره ریاست‌جمهوری خاتمی وزیر صنایع و معادن بود.

گرچه اختلافاتی با برخی اعضای تیم روحانی از جمله نعمت زاده دارد اما شانس فراوانی برای وزارت صنعت پیش روی خود می‌بیند.

 

* محمد نهاوندیان: چهره اقتصادی دیگر روحانی، محمد نهاوندیان، رئیس کنونی اتاق بازرگانی ایران و از فعالان اقتصادی شاخص کشور است. وی معاون وقت دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران (معاون علی لاریجانی)، عضو ستاد ویژه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، رئیس مرکز بررسی برای الحاق به سازمان تجارت جهانی در جمهوری اسلامی، معاونت سابق وزارت بازرگانی و دارنده سابقه سمت‌های اقتصادی-سیاسی دیگر است. او فارغ‌التحصیل مدرسه علوی و دارای تحصیلات حوزوی و همچنین دکترای اقتصاد از آمریکاست. رفت و آمد به آمریکا در سال ۸۵ و داشتن اقامت آمریکای او بسیار خبرساز شد.

او در آمریکا موسسه‌ای به نام تحقیقات و اطلاعات اسلامی در واشنگتن تاسیس کرد و با چهل مرکز اسلامی آمریکا برای همکاری بین آنها ارتباط برقرار کرد. در نتیجه شورایی تشکیل شد به نام شورای همکاری اسلامی که هر ماه در یک ایالت جلسه تشکیل می‌داد. او ۸ سال با خانواده‌اش در آمریکا به سر برد و فوق‌لیسانس و دکترا گرفت.

 

* امیر حسین زمانی‌نیا: وی مدیرکل سیاسی بین‌المللی وزارت خارجه در دولت اصلاحات بود و هم‌اکنون مشاور امور بین‌الملل روحانی به شمار می‌رود.

*علی یونسی: وزیر اطلاعات دولت خاتمی که پس از ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای جانشین دری نجف‌آبادی مستعفی شد، چهره‌ای که نامش با رخداد تلخ قتل‌های زنجیره‌ای گره خورده است اما از محبوبیتی نسبی در میان اصلاح‌طلبان و حامیان روحانی برخوردار است.

یونسی از اولین چهره‌های شناخته شده‌ای است که از کاندیداتوری روحانی حمایت کرد و برای تشکیل ستاد‌های استانی وی به شهر‌های مختلف رفت.

یونسی یکی از تاثیرگذار‌ترین افراد در طراحی سازمان قضایی ارتش بوده است. او همچنین نماینده جانشین فرمانده کل قوا در حفاظت اطلاعات ارتش و حاکم شرع ویژه امور قضایی خانواده‌های شاهد سراسر کشور از سوی مقام معظم رهبری بوده است.

حالا این وزیر شش ساله در کابینه خاتمی با تجربه‌ای قابل توجه از چهره‌های مورد وثوق رئیس‌جمهور منتخب است که گفته می‌شود احتمالا تصدی وزارت کشور را بر‌عهده خواهد گرفت. او در تعیین‌تکلیف پست‌های سیاسی نقش مهمی برعهده دارد

* تیمور علی عسگری: حجت الاسلام تیمور علی عسگری مشاور پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت و نماینده مجلس هفتم محسوب می شود که ارتباط بسیار نزدیکی نیز با شخص هاشمی رفسنجانی دارد.

او در ابتدای مطرح شدن زمزمه های ورود حسن روحانی به عرصه انتخابات از دلایل و انگیزه های روحانی برای کاندیدا شدن سخن گفت و مصاحبه های متعددی را در این مورد انجام داد.

*‌ محمدرضا صادق: وی که در جلسه دیروز رییس‌جمهور منتخب با مجلس از دیگر همراهان روحانی بود، تا قبل از پیوستن به تیم مشاوران حسن روحانی از مشاوران آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که پس از ثبت نام رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات ریاست‌جمهوری سمت معاون تبلیغات و هماهنگی وی را گرفته بود.

مشرق

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=93582

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر