5

کاهش‌ بودجه دفاعی امنیت ملی آمریکا را ضعیف می‌کند

  • کد خبر : 9761
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۸:۲۳

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگویی در مصاحبه مشترک تلویزیونی به همراه هیلاری کلینتون،‌ وزیر امور خارجه این کشور گفت: سربازان آمریکایی درافغانستان پیشرفت خوبی را حاصل می‌کنند و به ایجاد ارتش افغانستان کمک می‌کنند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا،کلینتون نیز در این سخنرانی که در دانشگاه دفاع […]

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگویی در مصاحبه مشترک تلویزیونی به همراه هیلاری کلینتون،‌ وزیر امور خارجه این کشور گفت: سربازان آمریکایی درافغانستان پیشرفت خوبی را حاصل می‌کنند و به ایجاد ارتش افغانستان کمک می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا،کلینتون نیز در این سخنرانی که در دانشگاه دفاع ملی آمریکا برگزار شد اظهار داشت، بخشی از فرآیند انتقال مسئولیت به افغان‌ها که واشنگتن در افغانستان در حال پیشبرد آن است از آشتی ملی افغانستان پشتیبانی می‌کند.

کلینتون در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات با طالبان گفت:‌ می‌دانیم که باید در کنار دستاورد‌های نظامی، راه‌حلی سیاسی نیز وجود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ پانه‌تا در این مصاحبه مشترک به همراه کلینتون اظهار داشت که کاهش‌های جدید و چشم‌گیرتر در بودجه دفاعی آمریکا به طرز قابل ملاحظه‌ای امنیت ملی آمریکا را ضعیف می‌کند.

وزیر دفاع آمریکا نسبت به پیشرفت نیروهای خارجی به رهبری آمریکا در افغانستان در جنگ با طالبان و همینطور پیشرفت نیروهای ناتو در حمایت از مخالفان دولت معمر قذافی، رهبر لیبی در این کشور آفریقایی ابراز خوش‌بینی کرد.

وی این جنگ‌ها را نمونه‌هایی برای توجیه اینکه کاهش‌های چشمگیر بودجه دفاعی و بودجه وزارت امور خارجه خطرناک خواهد بود، عنوان کرد.

پانه‌تا تصریح کرد، پنتاگون آماده است همانطور که توسط کنگره آمریکا مورد موافقت قرار گرفت در ۱۰ سال آینده ۳۵۰ میلیارد دلار از هزینه‌های خود را کاهش دهد اما وی هشدار داد در صورتی که هزینه‌های دفاعی بیشتری کاهش پیدا کند، دفاع ملی آمریکا با خطر روبرو خواهد شد.

توافق اخیر به وجود آمده میان کاخ سفید و کنگره بر سر کسری بودجه موجب تشکیل کمیته‌ای دو حزبی به منظور تهیه پیش‌نویس قوانینی برای کاهش بیشتر در هزینه‌های دولت آمریکا شده است. اگر این کمیته تا پایان سال جاری نتواند بر سر یک طرح کاهش کسری بودجه توافق کند و یا اگر کنگره طرح پیشنهادی آن را قبول نکند، ۵۰۰ میلیارد دلار دیگر به کاهش‌ها در هزینه‌های امنیت ملی در نظر گرفته شده اضافه خواهد شد.

وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد: کاهش سراسری چشمگیر هزینه‌ها که به معنای واقعی کلمه موجب دوبرابر شدن رقم کاهش بودجه‌ای که ما با آن روبرو هستیم می‌شود، تاثیرات مخربی بر دفاع ملی و مطمئنا تاثیرات مخربی نیز بر وزرات امور خارجه آمریکا خواهد داشت.

کلینتون تأکید کرد، آمریکا‌یی‌ها باید درک کنند که علاوه بر حفظ قدرت نظامی، حفظ نقش وزارت امور خارجه در دیپلماسی و توسعه نیز جزو منافع امنیت ملی آمریکا است.

وی تصریح کرد، بن‌بست سیاسی در توافق بر سر کاهش هزینه‌ها، امنیت ملی را به مخاطره انداخته است.

کلینتون گفت: این بن‌بست توانایی‌ ما رادر برنامه‌ریزی منافع امنیتی که جزو منافع آمریکا هستند، ضعیف می‌کند.

وی افزود: مساله بررسی تضعیف وزات دفاع یا وزارت امور خارجه آمریکا در میان نیست، مساله تضعیف کل ایالات متحده آمریکا است و ما باید مذاکرات مسئولان درباره اینکه چطور قرار است خود را برای آینده آماده کنیم، ‌انجام دهیم.

کلینتون خاطر نشان کرد که دفاع از بودجه وزارت امور خارجه سخت‌تر از دفاع از هزینه‌های نظامی است.

وی تصریح کرد: این موضوع سخت‌تر است چون فکر می‌کنم که هم درباره اقدامات انجام شده توسط وزارت امور خارجه سوء‌تفاهم وجود دارد و هم این اقدامات با عدم پذیرش روبرو می‌شوند.

در این مصاحبه مشترک برخی مخاطبان که مقامات نظامی و غیرنظامی را نیز شامل می‌شدند به پرسیدن سوال‌های خود پرداختند.

کلینتون درباره خشونت‌های رخ داده در روز دوشنبه در عراق که ۷۰ کشته برجای گذاشت، گفت که دولت عراق از تمام توان خود برای جلوگیری از حملات تروریستی استفاده نمی‌کند.

کلینتون اظهار داشت‌:‌ عراقی‌ها از ظرفیت بیشتری از آنچه که دارند،‌ برخوردار هستند، اما باید این ظرفیت‌ را به کار گیرند.

وی افزود: ما زمان زیادی را برای وارد کردن فشار بر دوستانمان در دولت عراق صرف می‌کنیم تا تصمیماتی از جمله انتصاب یک وزیر دفاع و یک وزیر کشور جدید اتخاذ کنند تا برای مقابله با تهدیدات موجود از سازمان‌دهی بهتری برخوردار باشند.

وزیر دفاع آمریکا نیز بیان داشت:‌ کاهش‌های چشمگیر در بودجه دفاعی منجر به ضعف هر چه بیشتر نیروهای آمریکایی خواهد شد.

وی به کاهش‌های بودجه دفاعی پس از جنگ ویتنام اشاره کرد که موجب کمبود نیرو و تجهیزات در واحد‌های ارتش آمریکا شد.

پانه‌تا افزود: کاهش‌های چشمگیر در بودجه دفاعی شدیدا توانایی ما را در پاسخگویی به تهدیدات جهانی ضعیف می‌کند اما مهم‌تر این است که این موضوع سبب عهدشکنی با سربازان و خانواده‌های‌شان می‌شود و یک ارتش داوطلب برای دفاع ملی آمریکا ضروری است.

پانه‌تا همچنین درخواست کسانی را که خواهان کاهش حملات هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا علیه القاعده و دیگر تروریست‌ها در مناطق قبیله‌ای پاکستان هستند، رد کرد.

پانه‌تا تصریح کرد: ما از امنیت ملی خود و از کشور‌ خود دفاع می‌کنیم.

وی بیان داشت: القاعده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به آمریکا حمله کرد و رهبران این سازمان در مناطق قبیله‌نشین کوهستانی و دورافتاده در مرز پاکستان با افغانستان پنهان هستند.

وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد: ما به تعقیب کسانی که همچنان به نقشه‌کشی برای حمله به آمریکا ادامه می‌دهند، می‌پردازیم. آن‌ها تروریست هستند و عملیات‌هایی که ما در پاکستان به اجرا درآورده‌ایم بسیار در تضعیف القاعده و قابلیت آن‌ها برای ترتیب دادن حملاتی از نوع حملات ۱۱ سپتامبر موثر بوده است.

لئون پانه‌تا این اظهارات را در پاسخ به مدیر سابق سازمان اطلاعات ملی آمریکا بیان کرد. این مدیر سابق با چاپ مقاله‌ای در روزنامه‌ نیویورک‌تایمز، حملات هواپیمایی بدون سرنشین آمریکا را در پاکستان برای حذف توانایی القاعده در حمله به آمریکا بی‌اثر خوانده بود.‌

وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد: حملات هواپیما‌های بدون سرنشین شدیدا رهبران القاعده را ضعیف کرده است اما آن‌ها هنوز آنجا حضور دارند و باید به فشار وارد کردن بر آن‌ها ادامه دهیم.

وی افزود: کسانی که پیشنهاد می‌کنند که اکنون زمان خوبی برای عقب نشینی است، در اشتباهند، اکنون زمان مناسبی است که ما به فشار‌های خود بر تروریست‌ها ادامه دهیم و اطمینان حاصل کنیم که حقیقتا توانایی آن‌ها را در ترتیب دادن هرگونه حملات علیه آمریکا تضعیف کرده‌ایم. پانه‌تا روابط آمریکا با پاکستان را پیچیده توصیف کرد.

وزیر دفاع آمریکا خاطر نشان ساخت: آنچه که روابط آمریکا با پاکستان را پیچیده می‌کند این است که مقامات دولتی این کشور با شبکه حقانی رابطه دارند. آن‌ها هم‌چنین با لشگر طیبه (یکی از گروه‌های افراطی در منطقه کشمیر) نیز رابطه دارند.

کلینتون نیز بیان داشت که روابط پاکستان با گروه‌های افراطگر در حال تغییر است.

وی تصریح کرد: در پاکستان اکنون بحثی وجود دارد مبنی بر اینکه بهترین راه برای مقابله با آنچه که یک تهدید داخلی فزاینده تلقی می‌شود، چه خواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا با یادآوری چگونگی تشکیل شدن یک ائتلاف به ویژه با مشارکت کشورهای عرب برای حملات هوایی علیه لیبی گفت: این دقیقا همان جهانی است که من خواهان دیدن آن هستم. جهانی که تنها کشور آمریکا نیست که متحمل هزینه‌ها و فداکاری‌ها می‌شود و نیروهای آن برای ارزش‌های جهانی جان خود را از دست می‌دهند در حالی که کشورهای دیگر در حاشیه ایستاده‌اند. جهانی که در نهایت ما به آن‌ها می‌گوییم که قدرتمندترین رهبر جهان هستیم و جهان را رهبری می‌کنیم.

وزیر امورخارجه آمریکا تصریح کرد: بخشی از رهبری شامل کشاندن دیگر کشورها به میدان است و این کاری است که فکر می‌کنم ما در حال انجام آن هستیم.

کلینتون لیبی را نمونه‌ای برای نشان دادن ” صبر استراتژیک” خواند و گفت که صبور نبودن کار آسانی است.

کلینتون درباره سوریه گفت که اگر آمریکا اعلام کند که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه باید برود، اتفاق مهمی نخواهد افتاد اما اگر ترکیه این حرف را بزند و یا ملک عبدالله،‌ پادشاه عربستان و یا مقامات دیگر کشورها این سخن را بگویند،‌ حکومت اسد به هیچ طریق نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

وزیر امورخارجه آمریکا افزود: می‌دانید که ما به خاطر پیشینه مشکلات چالش‌ برانگیزی که با سوریه داشته‌ایم، رابطه چندان خوبی با آن‌ها نداریم، بنابراین فکر می‌کنم که یک قدرت هوشمندانه را علیه آن‌ها به کار بسته‌ایم و من بسیار راجع به قدرت هوشمندانه، جایی که دیگر اعمال زور و یکجانبه‌گری وجود ندارد سخن می‌گویم.

کلینتون زمانی که به مقام وزارت امور خارجه آمریکا رسید از رویکرد “قدرت هوشمندانه” و لزوم ارتقای قدرت غیرنظامی آمریکا برای حل مشکلات جهان سخن گفت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=9761

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر