1

افشاگری‌‌های تکان دهنده خبرنگار آمریکایی از زندان جبهه النصره

  • کد خبر : 97957
  • ۰۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۹:۰۱

ماتیو شریر، خبرنگار عکاس آمریکایی پس از تحمل ۷ ماه زندان و شکنجه توسط گروه اسلام گرای “النصره” در سوریه جزئیات ربوده شدن خود را شرح داد.

 خبرگزاری آلمان روز گذشته بخش هایی از مصاحبه او با رسانه های آمریکا درباره جزئیات این دوران اسارت را منتشر کرد. ماتیو شریر خبرنگار عکاس آمریکایی که در ۲۹ژوئیه امسال( ۲۰۱۳ ) از دست گروه اسلام گرای “النصره در سوریه نجات یافته، شب کریسمس ۲۰۱۲ در شهر تجاری حلب در سوریه توسط اعضای این گروه ربوده شده بود. ماتیو شریر ۳۵ ساله در گفت و گو با خبرنگار شبکه تلویزیونی “سی ان ان” گفت او توسط یک راننده تاکسی ربوده شد و هنگام ربوده شدن می خواسته پس از ۲ هفته اقامت در سوریه از این کشور خارج شود و به ترکیه برود. شریر می گوید ربایندگان در ابتدا با او رفتاری مناسب داشتند، اما بعد شکنجه ها آغاز شد. او را لخت می کردند و با کابل برق به کف پاهایش می زدند. او می گوید بسیاری از شکنجه گران که خود را عضو القاعده می نامیدند، از کارت بانکی او استفاده کرده و پول فراوانی از حسابش برداشتند و او را به شدت مقروض کردند. آن ها همچنین با اسم رمز او راه به ایمیل هایش یافته و با ارسال ایمیل هایی به خویشاوندان او، اعلام می کردند که حالش خوب است. ماتیو شریر همچنین به خبرنگار شبکه تلویزیونی “سی ان ان” می گوید در پایان ژانویه امسال او را به اسارتگاهی منتقل کردند که در آن جا یکی دیگر از ژورنالیست های آمریکا اسیر بود. شریر در باره این زندانی می گوید: «به نظر می رسید این مرد صدسال است در آن مکان اسیر است.»

 

بازجویی در سوریه توسط ۳ کانادایی

شریر در این زندان توسط ۳ مرد که صورت خود را پوشانده بودند بازجویی می شده است و بازجویان آن گونه که او می گوید انگلیسی بدون لهجه صحبت می کردند و او حدس می زند که آن ها شهروندان جوان کانادایی بوده اند. این خبرنگار عکاس آمریکایی می گوید پس از کوششی ناموفق برای فرار از زندان با کمک این زندانی آمریکایی، شلاق خوردن با کابل های برق افزایش یافت. شریر می گوید زندانبانان از او می خواستند اعتراف کند برای سازمان سیای آمریکا جاسوسی کرده است. او نیز پس از مقاومت اولیه سرانجام خواست آن ها را برآورده و آنچه آن ها می خواستند را گفته است. زندانبانان همچنین به شریر پیشنهاد کرده بودند در صورت همکاری و کمک به ربایندگان، برای دریافت ۳ میلیون دلار در ازای آزادی او، ۵ درصد این پول را در اختیارش قرار دهند. شریر سرانجام در ۲۹ ژوئیه موفق به فرار از سلول زندان مخالفان مسلح سوریه می شود. او با شکستن پنجره کوچک زندان، خود را به خارج می رساند، اما هم بند او به دلیل جثه بزرگش نمی تواند از این پنجره عبور کند و در زندان می ماند. این خبرنگار عکاس آمریکایی در باره تصمیم گیری برای رفتن و برجای گذاشتن هم بند خود می گوید: «این سخت ترین تصمیم گیری در زندگی ام بود.»

 

شکنجه ربوده شدگان

شریر در مصاحبه دیگری با روزنامه آمریکایی “نیویورک تایمز” از شرایط زندگی زندانیانی می گوید که در دست گروه اسلام گرای “النصره” در سوریه اسیر هستند و شکنجه می شوند. او می گوید محافظان او که صورت خود را پوشانده بودند با تیوپ اتومبیل پاهایش را به گونه ای بسته بودند که او قدرت راه رفتن نداشته باشد. تنبیه او در زیرزمین هایی که زندانیان را آنجا نگهداری می کردند، ضربات شلاق با کابل های برق بود. شریر در مورد ارتباط گروه های مخالف با هم نیز می گوید این گروه ها کاملا خودرای بودند و هر کاری می خواستند می کردند. او می گوید در یکی از خانه هایی که او در آن ها زندانی بود، یک جوان ۱۲ ساله او را شلاق می زد و با شوک الکتریکی او را شکنجه می کرد. به گزارش خبرگزاری آلمان هم اکنون ۱۵ خبرنگار در سوریه اسیر هستند. بیشتر این خبرنگاران را مخالفان مسلح سوریه ربوده اند. در ۲ماه اخیر شمار خبرنگاران ربوده شده در سوریه افزایش یافته است. بیشتر اخبار در باره ربوده شدگان به بیرون درز نمی کند، زیرا ربایندگان خواستار پخش اخبار در این مورد نیستند و خویشاوندان فرد ربوده شده نیز نمی خواهند با فاش کردن نام آن ها، جان بستگان خود را به خطر اندازند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=97957

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر