1

اقبال از شروط ایران برای ادامه برجام سازوکار تازه‌ای را تعریف می‌کند

  • کد خبر : 252142
  • ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها دلایل امنیتی و سیاسی جدی در حفظ برجام دارند، گفت: با توجه به شروط تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری برای ادامه برجام با اروپایی‌ها باید مسائل خارج از برجام مطرح نشود، همچنین با حمایت اروپا از سیاست‌های نفتی ایران، آمریکا با شکست مواجه خواهد شد.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها دلایل امنیتی و سیاسی جدی در حفظ برجام دارند، گفت: با توجه به شروط تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری برای ادامه برجام با اروپایی‌ها باید مسائل خارج از برجام مطرح نشود، همچنین با حمایت اروپا از سیاست‌های نفتی ایران، آمریکا با شکست مواجه خواهد شد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شروط مقام معظم رهبری برای ادامه برجام با اروپا گفت: شروط تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری نشان دهنده نگرانی تاریخی ایرانی‌ها در عمل نکردن کشورهای غربی به تعهداتشان است چون بدعهدی آمریکایی ها امری مشخص است و در این بین اروپایی‌ها هم سوابق‌شان حکایت از بدعهدی دارد.

وی یادآور شد: منظور رهبری از بدعهدی اروپایی‌ها به زمان مذاکرات تروئیکا در ۱۵ سال پیش برمی‌گردد که سه کشور اروپایی مذاکرات با ایران را بر سر موضوع هسته‌ای دنبال می‌کرده و تعهداتی هم دادند. آن زمان آمریکایی‌ها تعهدات را نپذیرفته به همین دلیل اروپایی‌ها نیز زیر بار تعهدات نرفته و به تبع آن ایران اجرای پروتکل الحاقی را به حالت تعلیق درآورد.

فلاحت پیشه ادامه داد: اشاره رهبری به آن موضوع نشان می‌دهد که ایران عزم اروپا برای حفظ برجام را جدی گرفته است. در بُعد کلان رهبری چند موضوع را بسیار جدی مطرح کردند؛ اول اینکه با حمایت اروپا و سیاست‌های نفتی ایران، آمریکا با شکست مواجه خواهد شد، دوم اینکه ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای‌ خود را پیش ببرد و سوم آنکه مسائل خارج از برجام نباید مطرح شود. ایشان در عین حال به این موضوع نیز اشاره داشتند که باید مناسبات سیاسی، امنیتی در قالب برجام به گونه‌ای باشد که منافع دو طرف تأمین شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها دلایل امنیتی و سیاسی جدی در حفظ برجام دارند، گفت: ممکن است اروپایی‌ها از لحاظ اقتصادی با محدودیت‌هایی مواجه شوند اما با اتفاق اخیر مبنی بر برهم زدن دیدار با کره شمالی از سوی ترامپ اروپایی‌ها را از قبل نگران‌تر کرده است. این کار ترامپ یک نوع قمار سیاسی محسوب می‌شود. هرگاه در عرصه سیاسی با قمار نگاه شود نتیجه آن باخت یکی از طرفین خواهد بود.

فلاحت پیشه تحقیر کره شمالی را به معنای ناامن‌سازی شرق آسیا تلقی کرد و افزود: از این کار آمریکایی‌ها حتی دوستانش هم بهت‌زده شدند. ترامپ سعی می‌کرد همین کار را در قبال جمهوری اسلامی ایران انجام دهد. نگرانی‌های سیاسی، امنیتی اروپا باعث شد که دیگر تقسیم کار گذشته رخ ندهد؛ یعنی فشار از آمریکا و مذاکره از سوی اروپا. آن‌ها می‌خواهند روش دیگری را بر پیش برند.

وی با بیان اینکه اقبال مستقیم و غیرمستقیم از شروط ایران می‌تواند سازوکار سیاسی، امنیتی و برجامی تازه‌ای را تعریف کند، افزود: در این قالب شروط طرفین می‌گنجد که باعث بروز تحولات دیگری می‌شود. ترامپ با رفتارهایش نشان داد که برای نگرانی‌های امنیتی حتی در منطقه خود ارزشی قائل نیست. از آن طرف ایران با عملکرد گذشته‌اش در مقابل تهدیداتی همچون خاک و مواد مخدر نشان داد که یک ایران قدرتمند است و اروپایی‌ها می‌خواهند با این ایران قدرتمند مذاکره کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=252142

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر