1

هجده روش ساده و مفید برای تربیت یک کودک شاد

  • کد خبر : 263000
  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲

شادمانی ویژگی ارزشمندی است که توسعه و گسترش آن در شخصیت انسان از دوران کودکی شروع می شود و این امر مراقبت از کودک را دچار اهمیتی صد چندان می کند.

 هجده روش ساده و مفید برای تربیت یک کودک شاد
شادمانی ویژگی ارزشمندی است که توسعه و گسترش آن در شخصیت انسان از دوران کودکی شروع می شود و این امر مراقبت از کودک را دچار اهمیتی صد چندان می کند.

به گزارش افق نیوز/شادمانی ویژگی ارزشمندی است که توسعه و گسترش آن در شخصیت انسان از دوران کودکی شروع می شود و این امر مراقبت از کودک را دچار اهمیتی صد چندان می کند .برای پرورش کودکانی شاد و با اعتماد به نفس لزوما نباید والدین بی نقص و کاملی باشید، عشق و احترام اولین فاکتوری هایی هستند که کودکان شما به آنها نیاز دارند. با مبنا قرار دادن این دو عامل و اضافه کردن این پیشنهادات سازنده به وظایف پدر و مادریتان می توانید به فرزندانتان احساس مفید بودن از خودشان و دنیای اطرافشان را هدیه کنید
در این مقاله ۱۸ روش ساده برای تربیت کودکان شاد و خندان  را بیان می کنیم که  می توانید برای کودکان از حدود سن دو ساله تا بزرگتر به کار ببرید:

۱- پدر و مادر شاد و خوشحالی باشید.
شاید این خیلی بدیهی به نظر برسد، ولی ارزش تکرار کردن را دارد . کلید داشتن کودک شاد، شاد بودن است . منظورمان این نیست که خوش گذران باشید یا بی خیال ، ولی داشتن حس اعتماد به نفس، هدفمندی و معنا داشتن زندگی، به والدین کمک می کند تا دیدگاه مثبتی داشته باشند و شکرگذار باشند و جنبه مثبت قضایا و موقعیت ها و نقاط مثبت را در افراد بنگرند.

۲- برای تربیت و مراقبت از  گودکان شاد وخندان در کنارشان حضور داشته باشید.
بهترین کاری که پدر و مادر می توانند برای کودک انجام دهند این است که افکار کاری را کنار بگذارند و از زمانی که در کنار فرزندانشان هستند واقعاً لذت ببرند و سعی کنند حواسشان به چیزهای دیگر پرت نشود . کیفیت زمانی که برای کودک می گذارید مهم است نه کمیت آن .

۳- سرزنده باشید.
شوخی کردن با کودک باعث می شود که او آماده موفقیت اجتماعی شود. وقتی والدین با کودکشان شوخی می کنند و با آنها بازی می کنند و لحظات خوشی دارند، در واقع بچه یاد می گیرد که اجتماعی برخورد کند و ارتباط برقرار کند و تفکر خلاق داشته باشد .اگر کمدین نیستید، کمترین کاری که می توانید  انجام دهید  تقلید صداهای مختلف است یا اینکه با کودک در منزل ترانه بخوانید و خوش بگذرانید و اینگونه از کودک مراقبت کنید .

۴-بر روی واکنش خود در موقعیت ها استرس زا کار کنید.
کودک بیشتر از اینکه از آنچه شما به آنها می گویید یاد بگیرد از دیدن واکنش های شما در موقعیت مختلف یاد می گیرد. اگر شما بتوانید شرایط آرامی را در یک موقعیت سخت بوجود آورید، کودک شما یاد می گیرند که در شرایط مشابه همانند شما رفتار کند. واکنش خود را در شرایط استرس زا تغییر دهید، در این شرایط هم شما و هم کودکانتان احساس شادی و اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهید کرد .

۵- نسبت به اشتباهاتشان مثبت اندیش باشید.
بسیاری از والدین با محبت به فرزندانشان می گویند که “اشکالی ندارد که اشتباه کنی” ،ولی می توانید از این فراتر روید و به این مسئله فکر کنید که بعضی از ایده های ناب ما از اشتباهات ما ناشی شده اند.

۶- روی نقاط قوت تمرکز کنید
درست است که برای آنکه کودک تربیت درست و مناسبی داشته باشد، باید انتقاد سازنده بشنود. ولی باید از کارهای که درست و خوب انجام می دهد هم تقدیر کنید . حواستان باشد که به فرزندتان چه می گویید. برای آنکه او حس خود ارزشی قویتر و ماندگارتری داشته باشد، باید از تلاش ها و دستاوردهای او تعریف کنید و هوش و استعداد او را بستائید . با هم، هم آواز شدن یک سرگرمی و مهارت خوبی است که شادی بسیاری در سراسر زندگی او بوجود می آورد. نگران خوب نخواندن خود نباشید، در حقیقت این راه خوبی است که به کودک خود بیاموزید که برای لذت بردن از هر چیزی نباید لزوما در آن کار کامل باشد.

۷- با آنها مانند بزرگتر ها رفتار کنید
آنها را یک به یک به رستوران های شیک و بعد از آن به نوبت به تئاتر ببرید، با مورد توجه قرار دادن تک تکشان، آنها می توانند بیشتر با توقعات ویژه بزرگترها روبه رو شوند و انجام این قبیل کارهای مربوط به بزرگترها در بالا بردن اعتماد به نفس شان بسیار موثر است.

۸- برای شادی کودکان فرصت  در بیرون خانه را بدهید
کودکان با حضور در بیرون از خانه اعتماد به نفس و احساس در مرکز دنیا قرار گرفتن بیشتری کسب می کنند . حتی بچه های کوچک هم به زمانی احتیاج دارند که با خیالات خود در حیاط با چند چوب و سنگ و تخیلشان تنها باشند، این کار کمک می کند که مغزشان به طور طبیعی رشد کند . البته بر رویشان نظارت داشته باشید ولی اجازه دهید هدایت بازیشان را با چند پیشنهاد از جانب شما به عهده خودشان باشد.

۹- اسباب بازی های ساختنی در اختیارکودکان قرار دهید
قطعه های چوبی، اسباب بازی های درست کردنی، همه ی اینها برای بالا بردن مهارت، روش های مناسبی هستند . کار بر روی ساختن یک چیز از ابتدا تا انتها باعث می شود که بچه به خودش افتخار کند که یک کاری را به خوبی به پایان رسانده است. بعضی وقتها چیزها آن طور که بچه برنامه ریزی کرده است پیش نمی روند این فرصت خوبی برای کودک است که نفس عمیقی بکشد و دوباره شروع کند، به عنوان یک کودک در مواجه با موانع ورزیده تر شود و تحملش در مقابل ناکامی بیشتر شود.

۱۰- با هم شعر بخوانید.
با هم، هم آواز شدن یک سرگرمی و مهارت خوبی است که شادی بسیاری در سراسر زندگی او بوجود می آورد. نگران خوب نخواندن خود نباشید، در حقیقت این راه خوبی است که به کودک خود بیاموزید که برای لذت بردن از هر چیزی نباید لزوما در آن کار کامل باشد.

۱۱- یک اتاق مخصوص برای هنرنمایی آنها قرار دهید.
همه کودکان ممکن است مهارت های پیکاسو را نداشته باشند. ولی وقتی فضای خالی و وسایل اولیه در اختیار آنها قرار دهید تا هنر خود را نشان دهند، می بینید که خیلی خلاق هستند و استعدادشان شکوفا می شود .لازم نیست بی جهت نگران شوید، قرار دادن لوازم اولیه ای مثل، یک تکه کاغذ، قیچی و چسب در اختیار آنها کافی است تا هنر خود را به نمایش بگذارند .

۱۲- حریم مشخصی برای کودکانتان ایجاد کنید
کودکان شما نیاز دارند بدانند که شما انقدر به آنها عشق می ورزید که مرزها و قوانینی را برای ایمن نگه داشتن آنها ایجاد کرده اید. کودکان به حمایت و راهنمایی شما نیازمندند، اگرچه در مورد بچه های کوچک طبیعی است که بعضی وقتها خود محور و نامهربان باشند ولی مهربانی در مقابلشان به آنها کمک خواهد کرد که در آینده به بزرگسالانی سخاوتمند و با ملاحظه تبدیل بشوند.

۱۳- برایشان شرایطی ایجاد کنید که تکانی به خود بدهند
کودکان احتیاج دارند بدوند، بپرند، لی لی کنند، کوهنوردی کنند، و تمام قسمت های بدنشان را به هر نحوه ممکن تکان دهند. طبیعت گردی، کوه نوردی، دوچرخه سواری و دیگر فعالیت های فیزیکی نه تنها برای سلامتیشان ضروری هستند، بلکه برای  تربیت کودکان شاد و  خندان ضروری می باشد .

۱۴-فرزندانتان را در برابر زورگویی ها و آزارها قوی کنید
بالاخره هر کودکی ممکن است با آزار و اذیت همتایان خود روبرو شود. به فرزندتان یاد بدهید که آن دسته از کودکان زورگو، این کارها را می کنند چون در درون احساس شادی نمی کنند. بدین ترتیب فرزندتان احساس همدردی با بچه های زورگو می کند و دیگر این تعامل ها رادرونی  نمی کند . کودکان باید بدانند که مهربان بودن با همتایان باعث می شود که شادی و خوشحالی خودشان نیز می شود.

۱۵- حس خود رحمی بسازید.
حس خود رحمی که با عناوینی مانند خود –مهربانی نیز تعریف می شود حتی از عزت نفس هم مهمتر می باشد . افراد که نسبت به خود ترحم و حس شفقت دارند پرانرژی تر هستند و استانداردهای بالاتری دارند و اخلاق کاری بهتری دارند. یادتان باشد که صحبت های مثبت در مورد خودتان را جلوی فرزندتان بگویید تا او از شما الگو بگیرد . هر زمان که کودکانتان را در آغوش می گیرید شما ارتباط بین خود و کودکانتان را افزایش می دهید و آنها متوجه می شوند که همانطور که بزرگتر می شوند بیشتر دوست داشته می شوند و اطرافیان آنها برایشان ارزش بیشتری قائل می شوند و همین احساس شادی و اعتماد به نفس را در آنها بالا خواهد برد.

۱۶-به آنها کمک کنید که به دیگران کمک کنند.
بچه ها وقتی به دیگران کمک می کنند خوشحالترمی شود . این کمک می تواند انجام کارهای کوچک در خانه باشد یا داوطلب شدن برای اهداف اجتماعی. خدمت کردن نه تنها همدردی می آورد، بلکه به دیدگاه و شکرگذاری هم کمک می کند.

۱۷- مهارت تحمل کردن را به او یاد بدهید.
شما هر کاری کنید، بالاخره فرزندتان با مشکلات روبرو می شود. بجای اینکه سعی کنید او را سر حال بیاورید، به او بیاموزید که احساسات خود را مدیریت کند. مثلاً نوشتن، هنر و داستان گویی به معنا دادن به احساسات کمک خواهد کرد.

۱۸- لمس کردن کودکان کاری حیاتی است.
کودکان به در آغوش کشیده شدن، بوسه و نوازش شدن روزانه احتیاج دارند. هر زمان که کودکانتان را در آغوش می گیرید شما ارتباط بین خود و کودکانتان را افزایش می دهید و آنها متوجه می شوند که همانطور که بزرگتر می شوند بیشتر دوست داشته می شوند و اطرافیان آنها برایشان ارزش بیشتری قائل می شوند و همین احساس شادی و اعتماد به نفس را در آنها بالا می برد.

 

منبع: نی نی بان

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=263000

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر