1

دیپلماسی باید در مسیر تنش‌زدایی باشد نه تنش‌زایی

  • کد خبر : 125835
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۹:۴۹

یک کارشناس بین‌الملل با اشاره به اصل سیاست تنش زدایی در دولت یازدهم و روند بهبود روابط تهران با پایتخت‌های اروپایی، گفت: باید قبول نماییم که دیپلماسی در درون خود مملو از تنش‌زدایی است و اگر دیپلماسی به جای تنش‌زدایی به تنش افزایی روی بیاورد نشان می‌دهد که کارکرد خود را به خوبی انجام نداده است.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز با اشاره به سفر هیئت های پارلمانی و سیاسی اروپایی به ایران و تلاش دولت یازدهم برای تنش زدایی در عرضه سیاست خارحی، گفت: دیپلماسی، ناظر بر ارتباط سیاست و سیاست مداران کشورهای جهان است که در حوزه کلاسیک ارتباطات، موجب هم‌افزایی حوزه‌ی حل‌وفصل خردمندانه‌ی چالش‌های موجود میان کشورها با دیگر اعضای رسمی جامعه بین الملل می‌شود.

وی افزود: لذا با وجود اینکه انواع دیپلماسی، مثل دیپلماسی عمومی و رسانه ای و حتی دیپلماسی نظامی و دفاعی سخنان بسیاری مطرح است اما دیپلماسی در بعد رسمی آن بیشتر مدنظر قرار می‌گیرد. لذا در ارتباط با سوی گیری‌های نظامی و دفاعی یک کشور یا سازمان‌های بین المللی، زمانی که نماینده یک کشور مشخص می‌شود، در همین حوزه دیپلمات می‌شود.

مطهرنیا با بیان اینکه براین باورم دیپلماسی را باید «افرازمندی سیاسی» نامید که به توانایی‌های مادی و معنوی یک کشور درجهت ارتباط منفعت محورانه و خردمندانه با کشور دیگر ارجاع داده می شود، گفت: اگر این تعریف را قبول کنیم، در این دیپلماسی و در این نگاه هویتا باید به دنبال تنش زدایی باشیم .اساسا هویت سیاسی کاهش تنش ها برای کم کردن هزینه ها در جهت رسیدن به بیشترین منافع است .

وی گفت: اگر این نکته را بپذیریم، باید قبول نماییم که دیپلماسی در درون خود مملو از تنش زدایی است و اگر دیپلماسی به جای تنش زدایی به تنش افزایی روی بیاورد نشان می دهد که کارکرد خود را به خوبی انجام نداده است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: تند روی در هر کشوری محصول ظاهرگرایی است. ظاهرگرایان درحوزه‌ی مکتب لیبرالیسم، اصالت فرد و آزادی او را به آزادی‌های نازل بر خاسته از موجودیت آدمی تنزل می دهند. ظاهرگرایان در ادیان الهی نیز با تعریف ظاهری از اصول بر ظواهر آن تکیه کرده و به این ترتیت اصول ارزش‌های دینی را به ظواهر کم هویت ارجاع می‌دهند ودر پیاده سازی آن افراط می کنند.

مطهرنیا در ادامه با اشاره به اینکه هر جا که ظاهرگرایان سنتی و جدید اندیشه خود را مطرح کردند رادیکالیسم ظهور کرده است عنوان کرد:  من رادیکالیسم را محصول برداشت های سطحی و تقلیلی و کم مایه از اندیشه ها و اراء اصیلی می دانم که تابعین را به سوی تندروی در باب این واحد می رساند؛ لذا باید ار منظر فکری ظاهرگرایی و مکتب ظاهرگرایی را در فهم اصول و ارزش های سیاسی از متن به حاشیه راند و با فراهم سازی فضای گفتمانی مناسب در فهم و تفسیر کیفی و مبتنی بر مقتضیات زمانی و مکانی اصول و ارزش‌های سیاسی در جامعه را باز تعریف نمود.

وی همچنین در ادامه گفت: سپس با فضاسازی مناسب در این زمینه گروه های تندرو را در استفاده از این معنا فاقد ابزار موثر نمود؛ چرا که ابزار موثر بر آنها تکیه بر مناسبات کشور در دفاع از ظواهر اصول و ارزش های سیاسی است که می تواند توده های آگاه مردم را به خود جذب و آنها را در مسیر رفتارهای تند و خشن قرار داد، پس باید در توده‌ی مردم فرهنگ سازی انجام داد و یا فرهنگ سازی را از پایین به ثمر نشاند و از سوی دیگر با تجزیه و تحلیل دقیق و عالمانه و هدف مند گزاره های اصولی و ارزشی سیاسی از سوی نخبگان، گوناگونی آنها مشخص کنید تا سره از نا سره را در جناح‌های مختلف حزبی و گروهی برای مردم معرفی شوند. در اینجاست که نقش رسانه ها در گستره وسیع آنها در جهت فرهنگ سازی در پایین و پرسمان بالا مشخص می شوند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=125835

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر