1

هاشمی رفسنجانی: جای فرجی‌دانا خالی است

  • کد خبر : 139231
  • ۰۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد گفت: جای‌ آقای فرجی‌دانا در این جلسه خالی است، البته ایشان با همان روحیه فعالیت می‌کند و ما هم از آن استفاده خواهیم کرد.

آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد در همایش حوزه پزشکی دانشگاه آزاد که در بیمارستان فرهیختگان برگزار شد، گفت: یکی از گام‌های بزرگ آرزوی مهم و بسیار قدیمی من، امروز در این جشنواره مشاهده شد که بخشی از آن در بخش‌های مقدماتی برنامه و سخنرانی آقای میرزاده و لاریجانی و بخشی از آن با حضور فرهیختگان و بزرگانی که همواره مایه افتخار علم پزشکی ما هستند و ما به آن افتخار می‌کنیم، صورت پذیرفت.

تسنیم/وی گفت: گزارشات آقای میرزاده و لاریجانی درباره وضعیت گذشته و وضعیت موجود دانشگاه در حوزه پزشکی گوشه‌ای از زحماتی است که در این سی و چند ساله علیرغم فضایی که در سال‌های گذشته علیه بخش خصوصی صورت گرفته بود، انجام شد و نشان داد یک نهاد غیردولتی بزرگ به این شکل در کشور ما قابلیت شکل‌گیری دارد.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: برنامه‌ای که امروز در این نشست اجرا شد به جز آن بخشی که مربوط به من شد و برخلاف میل و بدون اطلاع من و با غافلگیری بود برنامه دلنشینی بود.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به نحوه تأسیس دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد بر اساس یک تشخیص و پیش‌بینی که خداوند توفیق داد و به مغز ما جرقه‌ای انداخت که این جرقه امروز تبدیل به آذرخشی شده و فضا را کاملا می‌گیرد، اجرا شد.

وی گفت: در اوایل انقلاب با توجه به وضع بودجه و کشور مشخص بود که دولتی به این زودی‌ها امکاناتی را برای تحصیلات نخواهد داشت. چیزی که تا الان نیز پیش نیامده و دولت‌ها تا جایی که توانسته‌اند هزینه کرده‌اند، اما نیازها در این زمینه بیشتر بوده است. در آن سال‌ها بخش بزرگی از شرکت‌کنندگان در کنکور قبول نمی‌شدند و خانواده‌ها و خودشان دچار دلسردی می‌شدند.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد گفت: دیدن این مسائل برای انسانی که جوانان و حق و حقوق آنها را درک می‌کند، لخراش بود. از طرفی هم جنگ شروع شده بود و وضعیت کشور در شرایط جنگ بود. بنده با آقای میرزاده فکر کردیم در این شرایط چگونه می‌توانیم به جوانان کمک کنیم.

هاشمی‌رفسنجانی افزود: در آن شرایط بردن بخش خصوصی در کنار دولت مهال بود. افق جنگ هم معلوم نبود که به کجا منجر می‌شود و این در حالی بود که همه قدرت‌های شرق و غرب در جنگ مقابل ما قرار گرفته بودند و هنوز تحرکات تجزیه‌طلبی در کشور وجود داشت و سپاه تازه داشت جان می‌گرفت و هسته کوچکی بود.

وی تصریح کرد: در آن شرایط باز نمی‌شد جوانان را نادیده گرفت و فکر کردیم باید دانش‌مان را به اقیانوس بی‌پایان مردم وصل کنیم و احتیاج اساس کار ما در تشکیل این دانشگاه بود تا در این صورت امکانات رشد کند و تبدیل به درختی بزرگ شود.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد گفت: خدمت امام(ره) حاضر شدیم و این مسائل را به ایشان عرض کردم و گفتم محاسبات من این است. ایشان نیز که فکر کردند و بهتر از ما مسائل را درک و تشخیص می‌دادند و شخصیت ممتاز عصر ما بودند خیلی طول نکشید که حضور بنده را درک کردند و به این مسئله کمک کردند.

هاشمی‌رفسنجانی یادآور شد: امام(ره) فرمودند کار بسیار خوبی است. می‌توانید امکانات آن را فراهم کنید؟ گفتم فعلا از دانشمندان موجود و امکانات عمومی مانند وقت‌های خالی مدارس، دانشگاه‌ها و حسینیه‌ها می‌توانیم استفاده کنیم و به تدریج با کمک مردم آن را توسعه دهیم و تأیید کردم که این کار درستی است و یک میلیون تومان کمک کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: امام پولدار به آن شکل نبودند و از بیت‌المال هم که برداشت نمی‌کردند. از نذورات که مردم به ایشان می‌دادند یک میلیون تومان به دانشگاه کمک کردند و خودشان هم این موضوع را اعلام کردند. من این موضوع را در نمازجمعه اعلام کردم، البته اگر امام وارد نمی‌شدند آنها می‌خواستند که همه چیز دولتی باشد. این فکر را در همان ابتدا به باد می‌دادند و البته این جمله امام موثر واقع شد و راه را باز کرد. در آن زمان برای تأیید اسناسنامه مشکل داشتیم. بسیاری از اشخاص که از دادن اساسنامه خودداری می‌کردند، اما چون خودمان هم جزو سران بودیم آنجا توانستیم این مراحل را بگذارانیم و این راه تا اینجا آمده است.

وی گفت: نام آن را هم دنشگاه آزاد گذاشتیم و همه قیدها را برداشتیم تا هر شخصی با هر سن و در هر شرایطی با هزینه خودش راه علم را برود.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد با اشاره به آیه‌ای از قرآن، گفت: صدها عنوان و هزاران آیه در قرآن درباره فکر آمده است. یکی از این آیات می‌گوید چرا گروهی از هر طایفه‌ای به سمت علم نمی‌رود، در حالی که همه نمی‌توانند دنبال آن روند.

هاشمی‌رفسنجانی افزود: دین به نظر برخی احکام شرعی است. من اینگونه نمی‌بینم. دین مجموعه‌ای است که خداوند برای سعادت بشر آورده است، اما هم می‌فرماید فکر میزان بهتر کردن زندگی انسان‌ها از گهواره تا گور است و پیامبر اسلام از ایرانیان به دلیل علم دوستی تقدیر می‌کنند و می‌فرمایند اگر علم در ثریا باشد این فارسی‌ها هستند که آن را پی می‌گیرند و به دنبال آن می‌روند. پیامبر شعاری حرف نمی‌زدند و واقعیت‌ها را می‌دیدند.

وی با اشاره به اینکه ایرانی‌ها در پزشکی سابقه بسیار افتخارآمیزی دارند، خاطرنشان کرد: در دوران قبل از اسلام جندی‌شاپور مجموعه‌ای از دانشمندان دنیا بود  که با زبان‌های مختلف می‌آمدند و کار تعلیم و تعلم را پی می‌گرفتند و وقتی مسلمان‌ها آنجا را تصرف کردند متعرض نشدند و اتصال آن با اسلام باعث شد تمدن عظیم ایران در قرن چهارم شکل بگیرد.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد گفت: امروز تفکر پژوهش است و تعمیق مسائل هم علم است. آیه‌ای در قرآن می‌گوید بشارت بده به افرادی حرف‌ها را گوش می‌کنند و بهترین را انتخاب می‌کنند. اگر امروز این مسئله را در مقاله‌ای باز کنیم تمام آزادی بیان، فکر و عقیده است. اینکه نباید پنجره‌ها را بست و افراد آزادانه دفاع کنند.

هاشمی‌رفسنجانی یادآور شد: ما این جملات و مصادیق را در دین داریم. اولین سوره‌ای که به پیامبر نازل شد سوره علق بود که در ۵ آیه اول آن هدف انسان بیان شده است. هدف اسلام تربیت انسان عالم و متدین است. انسانی که با علم به جایگاه خود به دیگران تجاوز نمی‌کند و بر حق خود قانع است.

وی با بیان اینکه ما از دین به دلیل تفسیرهای سطحی تفسیر می‌کنیم، گفت: خداوند ثابت کرد که علم انسان از اجنه و فرشته‌ها  بیشتر است و شیطان دلیل سرپیچی به آن سجده نکرد، در حالی که سجده بر انسان سجده بر طبیعت انسان سالم است. دین ما این است و ما از دین به دلیل تفسیرهای سطح که یا انسان را به طور کامل معرفی می‌کنند و یا یک بعدی معرفی می‌کنند، دور شده‌ایم. اگر این‌گونه نبود ما نباید در برخی علوم پیچیده دنیا عقب باشیم.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد گفت: اروپائیان بعد از قروه وسطی و ۱۰ سال پیش ماهواره‌ای را به کهکشان راه شیری فرستادند. ما هم اگر می‌خواهیم به قرآن عمل کنیم، می‌توانیم.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: دانشگاه‌های مختلف دنیا غیردولتی‌اند و دولتی‌ها زیاد نیستند. ما در اوایل انقلاب از آن محروم بودیم، اما پس از مدتی با اتصال به اقیانوس مردم این امر محقق شد.

وی افزود: در آن مقطع برای دانشگاه آزاد مهم بود ابتدا در مقطع کارشناسی دانشجو بگیرد، اما امروز این مقطع را اشباع کرده‌ایم و باید بیشترین ظرفیت را برای کارشناسی‌ارشد، دکتری، پسا دکتری و بالاتر از آن قرار دهیم.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد افزود: دانشگاه آزاد با فکر آقای میرزاده این مسیر را پیش می‌گیرد، البته آقای جاسبی هم فکرهای خوبی داشتند، اما دانشگاه‌آزاد را از آن محروم کردند، البته او در دانشگاه آزاد است و به عنوان عضو هیئت‌امناء و هیئت مؤسس در این دانشگاه مشغول است، اما باید این مسائل در تاریخ دانشگاه نوشته شود تا دیده شود این شجره طیبه به اینجا رسیده است.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به سوابق میرزاده، گفت: آقای میرزاده بعد از جنگ وارد عرصه بازسای شد و بسیاری از کارها در دولت سازندگی توسط ایشان انجام شده و مرکز تحقیقات پلیمر را راه‌اندازی کردند که در دولت احمدی‌نژاد با آن جور دیگری برخورد شد. اولین اقدام ایشان و همکاران‌شان در دانشگاه آزاد وسعت تحصیلات تکمیلی بود که خوشبختانه ۲ وزیر عزیزمان آقای هاشمی و فرجی‌دانا عضو هیئت‌امنای ما بودند که جای‌شان در این جلسه خالی است، البته ایشان (فرجی‌دانا) با همان روحیه فعالیت می‌کند و ما هم از آن استفاده خواهیم کرد، اما افکار منحطی که نمی‌توانند بفهمند آزادی در دانشگاه یعنی چه و اصلا می‌شود در فضای خفه، بسته و تحمیل و با القاء دانشگاه‌ها را تقویت کرد و دانشمندان ناب از اینجا بیرون آورد.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم این کارها را انجام دهیم و دوستان ما در این زمینه راه را باز کردند و راه باز شد و حدود ۳ هزار رشته در مقاطع عالی گرفتیم که در پزشکی مشکل داشتند. جایی که ما مشکل داشتیم بخش پزشکی بود و اینکه شهریه‌های ما در این زمینه کم است.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد گفت: امروز این احتیاج‌ها به مقاطع تحصیلات تکمیلی منتقل شده و امیدواریم در تأمین هزینه مشکلی نداشته باشیم و کار را به پایان برسانیم، البته بشارت‌هایی دادند که در حوزه علم پزشکی خیلی از افراد آماده کمک شده‌اند و ما نیاز داریم تا در حوزه پزشکی از سابقه‌داران و نامداران این حوزه بیشتر استفاده کنیم.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: حرکت هماهنگی به سمت توسعه علوم پزشکی آغاز شده و راه‌ها و ارتباطات آن باز شده که امیدواریم زمینه برای آن در گروه دکتری باز شود، البته پژوهشگاه‌ها در این زمینه مهم هستند و آنها را نیز باید تقویت کرد و توسعه داد.

وی گفت: در ۲۰ سال گذشته دیدیم کارها باید توأمان همراه با دانش باشد تا کارهای دانش‌بنیاد انجام شود و در این مسیر می‌توانیم در ادامه حرکت‌هایی که دنیا انجام داده، اقدام کنیم، البته کار ما این است که این کارها را عمیق‌تر و دقیق‌تر در ایران با بخش عظیم نیروی انسانی که در دانشگاه آزاد است، انجام دهیم.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد با بیان اینکه در گذشته کمک‌هایی به دانشگاه آزاد می‌شد و کمک‌های مردمی نیز صورت می‌گرفت، گفت: امروز کمک‌های مردمی چندانی را شاهد نیستم و بنابراین توسه کمی را در این دانشگاه نداشته و توسعه کیفی داشته باشیم تا آنچه نیازهای علمی است این دانشگاه در کنار دانشگاه‌های دولتی تأمین کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=139231

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر