1

پلیس برق غیر قانونی است

  • کد خبر : 148501
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰

مدتی است مدیران مختلف وزارت نیرو با عبارت پلیس برق در پی جلوگیری از برق دزدی و استفاده غیرمجاز برق برآمده اند. این عبارت غیر قانونی بوده و نباید استفاده گردد. رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی در این رابطه گفته است: براساس قانون، استفاده از لفظ و واژه پلیس مختص نیروی انتظامی است و به کار بردن این کلمه را از سوی سازمان های دیگر غیرمجاز اعلام کرد.

سرقت برق و انشعابات غیرمجاز یکی از جرایم رایج در حوزه انرژی است که البته از سوی مردم چندان جدی گرفته نمی شود و قبح ذاتی آن در جامعه درک نشده است و بسیاری از مردم از آن به عنوان » برق رایگان» و … یاد می کنند در شرایطی که براساس نظر کارشناسان برق دزدی می تواند صدمات و خساراتی جبران ناپذیری را به خطوط انتقال برق وارد کند و حتی باعث بروز آتش سوزی و خسارات ایمنی و انسانی شود.

جرمی که در قانون برای آن مجازات هایی نیز در نظر گرفته شده است و البته تاکنون مسئولان وزارت نیرو و نیروهای پلیس و امنیتی چندان پیگیر آن نبوده اند اما قرار است از پس اقدامات جدی با تشکیل پلیس برق برای مبارزه با آن انجام شود.

براساس اعلام مسئولان بخش حقوقی وزارت نیرو از این پس قرار است ماموران پلیس برق با گشت زنی در مناطق مختلف با کسانی که به هر شکلی اقدام به برق دزدی کرده اند برخرود کرده و با دستگیری آن ها را به مراجع قضایی معرفی کنند.

واژه پلیس برق ابتدا در رسانه ها مطرح شد ولی بعد از آن مکررا توسط مدیران وزارت نیرو و مدیران شرکت های توزیع نیروی برق نیز مورد استفاده قرار گرفت. عبارت “پلیس برق” به راحتی می توانست مفهوم جلوگیری از برق دزدی را به ذهن عوام متبادر سازد اما در خود نوعی حق و برخورد قانونی را نیز در پی دارد. پلیس برق می تواند اعمال قانون کرده و با متخلف برخورد نماید درحالی که ضابط قضایی نمی تواند.

استفاده از این واژه در چند ماه گذشته که در پی کاهش تلفات برق در شبکه نیز مطرخ شده بود به حدی زیاد شد که دفتر توانیر نیز با صدور اطلاعیه ای به این مورد اشاره کرد و در پی ارائه توضیحاتی در این خصوص برآمد. توضیحاتی که به نظر می رسد در اثر اعمال فشار از سوی پلیس و ناجا در استفاده از این واژه اعمال شده است.

توضیحات توانیر درباره “پلیس برق”

شرکت توانیر درباره خبر “پلیس برق می آید”، توضیحاتی را به دفتر خبرگزاری ها و سایت های خبری ارسال کرد.

در جوابیه توانیر آمده است: احتراما با توجه به انتشار خبری با عنوان “پلیس برق می آید” که در مورخ ۶ آبان ماه جاری در آن رسانه وزین، توضیح ذیل جهت تنویر افکار عمومی ارسال می شود. خواهشمند است دستور فرمایید بر حسب قانون مطبوعات، پاسخ ارسالی با همان فونت و در همان صفحه درج و به اطلاع عموم رسانده شود.

“بر این اساس به اطلاع مشترکان گرامی می رساند که در اصل خبر ارسالی موجود در پایگاه خبری وزارت نیرو، به هیچ عنوان کلمه پلیس برق درج نشده است.”

از اینرو، جهت آگاهی همه مشترکان گرامی صنعت برق باید افزود که صنعت برق نیز در اجرای قانون سازمان برق ایران، همانند برخی دستگاه های اجرایی دیگر از ضابطین خاص قضایی جهت پیشبرد فعالیت های خود استفاده می کند و این به هیچ عنوان معنای پلیس برق نمی باشد.

پلیس برق غیرقانونی است

سردار ” تقی مهری” درباره اظهاراتی مبنی بر تشکیل پلیس آب و برق، اظهارداشت: استفاده از لفظ “پلیس” که بعضاً از سوی برخی مسئولان دستگاه ها و سازمان ها مطرح می شود با قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد و براساس قانون، استفاده از لفظ و واژه پلیس مختص نیروی انتظامی است.

وی افزود: در سال ۱۳۸۵ از سوی معاون اول ریاست جمهوری وقت به تمامی نهادهای دولتی ابلاغ شد که لفظ کلمه ” پلیس” فقط برای نیروی انتظامی بوده و کاربرد آن برای سایر سازمان ها و دستگاه های دیگر مجاز نمی باشد و به صراحت در این ابلاغیه مطرح شده است؛ کسانی که مسئولیت دولتی دارند باید به مصوبه و ابلاغیه فرهنگستان زبان و ادب فارسی احترام بگذارند.

مهری ادامه داد: همچنین براساس ابلاغیه صادره از سوی ستاد کل نیروهای مسلح در سال ۸۵ برای برخی از دستگاه ها که از لفظ “پلیس” تحت عناوین مختلف استفاده کرده بودند، کار بردن این کلمه را غیرمجاز اعلام کرد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با تکرار اینکه لفظ “پلیس” و کاربرد آن فقط متعلق به نیروی انتظامی است و هیچ دستگاهی حق استفاده از آن را ندارد، تصریح کرد: متاسفانه برخی مسئولان دستگاه ها نظیر وزارت نیرو مطابق قانون عمل نکردند، آنها می توانند برابر ابلاغیه مصوبه مجلس شورای اسلامی که در برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه تنفیذ و اکنون نیز جاری است در صورتی که بخواهند کار ضابط خاص قضائی در محدوده اختیارات آنها صورت پذیرد، لازم است به تشکیل یگان حفاظت اقدام کنند.

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: آئین نامه تشکیل یگان حفاظت از سوی وزرای قبل مورد موافقت واقع شده بود اما با جابجایی وزرا، این یگان تشکیل نشد؛ فکر می کنم تشکیل یگان حفاظت در این وزارتخانه می تواند خواسته های مسئولان وزارت نیرو را جامه عمل بپوشاند و از تجربیات پلیس در این رابطه استفاده کنند بنابراین تشکیل یگان حفاظت که به عنوان ضابط خاص قضائی برای آن وزارتخانه محسوب شود، بسیاری از مشکلات این سازمان را مرتفع می کند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا خاطرنشان کرد: پس از ابلاغ قانون برنامه پنج ساله سوم تاکنون، ده وزارتخانه و سازمان دولتی نسبت به تشکیل یگان حفاظت اقدام کردند که روسای سازمان های مزبور پیگیر افزایش نیرو، ارتقاء جایگاه سازمانی و دهها مورد درخواست کتبی هستند، حتی روسای این سازمان ها از فرمانده ناجا درخواست تشویقی برای عملکرد خوب یگان حفاظتی خود را داشتند که این نکته مثبت به شمار می آید.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به تشکیل یگان حفاظت در شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: راه اندازی این یگان، ثمرات خیلی خوبی برای شهرداری خواهد داشت و کارکنان این یگان، ضابط خاص قضائی در حوزه مسئولیتی خود خواهند بود.

مهری ادامه داد: نیروی انتظامی چندین بار با شخص وزیر نیرو مبنی بر تشکیل یگان حفاظت در این وزارتخانه مکاتبه کرده اما پاسخ مثبتی دریافت نکرد هر چند براساس ابلاغیه مجدد معاون اول محترم رئیس جمهور به تمامی دستگاه ها مبنی بر الزام تشکیل یگان حفاظت در سازمان مربوطه، که اگر اجرای این ابلاغیه توسط دستگاه ها انجام شود، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد که امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا در خاتمه اعلام کرد: لفظ “پلیس” مختص نیروی انتظامی است و هیچ دستگاه دیگری مجاز نیست از این لفظ برای خود استفاده کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=148501

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر