2

شکایت دو معاون پیشین سازمان حفاظت از محیط زیست از ابتکار

  • کد خبر : 150531
  • ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۷:۵۶

شکایت دو معاون پیشین سازمان حفاظت از محیط زیست از ابتکار برای تبدیل جزیره آشوراده به قطب گردشگری

تابناک نوشت:
 قرار است منطقه ویژه گردشگری در  جزیره آشوراده در دو فاز ۲۸۰ و ۱۰۰ هکتاری به اجرا در آمده و سازه های مختلف برای دایر کردن هتل، رستوران، سفره خانه، مجموعه تفریحی، مجموعه ورزشی، موزه، مجموعه اقامتی، ورزشهای آبی و… در آن ساخته شود .

همین نکات موجب شده دو تن از مدیران سابق سازمان حفاظت از محیط زیست از رئیس فعلی این سازمان بابت عقد تفاهم نامه برای واگذاری آشوراده به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شکایت کنند.

متن شکایت به شرح زیر است:

رئیس محترم سازمان بازرسی کل کشور
موضوع: واگذاری بخشی از جزیره آشوراده توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور

سلام علیکم

به استحضار می‌رساند پناهگاه حیات وحش میانکاله یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین زیستگاه‌های کشور در سال ۱۳۵۴ بعنوان یکی از مناطق ۴ گانه‌ حفاظتی تصویب و در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار گرفت. پس از آن نیز به لحاظ اهمیت اکولوژیکی تالاب آن در کنوانسیون رامسر و همچنین بعنوان یک ذخیره گاه زیست کره در یونسکو به ثبت رسیده است.

درسال ۱۳۸۴ و در واپسین روزهای دولت هشتم، حدود ۳۸۰ هکتار از منطقه آشوراده که در این پناهگاه واقع شده است در قالب طرح گردشگری در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت که با اخذ سند ادعای مالکیت آن را نیز داشت. در دولت نهم و با کمک سازمان بازرسی کل کشور و قوه محترم قضائیه کشور، سند مذکور باطل و مدیریت عرصه مذکور مجدداً به سازمان حفاظت محیط زیست برگشت. در دولت دهم نیز واگذاری عرصه مذکور مجدداً مطرح و با پیگیری تشکل‌های زیست محیطی و مخالفت برخی دستگاه‌های اجرایی عقیم ماند.

متاسفانه اخیراً طی امضاء تفاهم نامه‌ایی فیمابین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حدود ۲۸۰ هکتار از منطقه مذکور به عنوان منطقه گردشگری معرفی شده است. در این خصوص چند نکته قابل توجه است:

۱) آن‌گونه که گفته می‌شود و شواهد و دلایل نیز مشخص نموده است، همان فردی که در سال ۱۳۸۴ عرصه مذکور را تملک کرده بود و خلع ید شده است، مجدداً این موضوع را دنبال نموده و طرح خود را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داده و با معاونت آن سازمان نیز جلساتی داشته است.

۲) زون تفرج یا طبیعت گردی گسترده در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور دارای تعریف خاص است. در این زون احداث ابنیه و ساخت و ساز ممنوع است. اما متاسفانه در این تفاهم نامه و طرح مرتبط با آن، احداث این‌گونه سازه‌ها دیده شده است.

۳) در قانون حفاظت که مهم‌ترین قانون مرتبط با محیط زیست می‌باشد، مدیریت مناطق چهارگانه به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری واگذار نشده است و به سازمان محیط زیست داده شده.

۴) معاون اول رئیس جمهور جناب آقای جهانگیری اعلام نموده است که “بناست آشوراده تبدیل به قطب گردشگری بشود”؛ درصورت اجرای این طرح محیط زیست منطقه بطور کلی دگرگون شده و تدریجاً نابود خواهد شد.

باتوجه به اهمیت موضوع از آن مقام محترم تقاضا می‌گردد قبل از اینکه فرصت از دست برود و تخریب محیط زیست منطقه آغاز گردد، موضوع مورد توجه قرار گرفته و از آن جلوگیری به عمل آید.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=150531

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر