1

۲۲ راهبرد درباره رمزگشایی از پازل پیچیده تحریم‌های آمریکا

  • کد خبر : 159951
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس ۲۲ راهبرد در رابطه با رمزگشایی از پازل پیچیده تحریم‌های آمریکا ارائه کرد.

فارس/ ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته‌ هسته‌ای خانه ملت طی یادداشتی ۲۲ راهبرد در رابطه با رمزگشایی از پازل پیچیده تحریم‌های آمریکا ارائه کرد.

متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

موضوع تحریم‌ها بسیار پیچیده‌تر از آن است که با گنجاندن یک عبارت تحت عنوان «لغو یکجای تمامی تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای» قابل حل باشد در این مختصر سعی شده است تا حدودی از لایه‌های پنهان پازل تحریم‌ها تحریم‌ها رمزگشایی شود و بر همین اساس ۲۲ راهبرد ذیل پیشنهاد می‌گردد:

  1.  هر تصمیم ایران می‌بایست متناسب با تصمیم طرف مقابل باشد و کلیه تصمیم‌گیری‌ها اعم از فنی و غیر آن نباید منفک از یکدیگر اتخاذ گردد.

  2. لغو در برابر لغو، تعلیق در برابر تعلیق، اقدام برگشت‌پذیر در برابر اقدام برگشت‌پذیر می‌بایست راهبرد اصلی تمامی تصمیم‌گیری‌ها باشد.

  3. حوزه‌های تصمیم‌گیری تحریم‌ها می‌بایست کاملا شفاف و مشخص باشد بر این اساس تحریم‌های اروپایی باید شامل اتحادیه اروپا، اعضای اروپایی ۱+۵ و یا هر کشور اروپایی دیگر و تحریم‌های آمریکا شامل کنگره و سنای آمریکا، دولت آمریکا، رئیس‌جمهور آمریکا، دستگاه‌های اجرایی آمریکا و قوه قضاییه آمریکا باشد.

  4. در متن توافقنامه از کلمات و عبارات شفاف، واضح و غیرقابل تفسیر که در حقوق بین‌الملل دارای مفهوم مشخص است استفاده گردد.

  5. همان گونه که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب فرموده‌اند لغو تحریم‌ها می‌بایست جزء توافقنامه باشد نه نتیجه آن، بر این اساس از زمان امضاء توافق‌نامه نهایی می‌بایست کلیه تحریم‌های هسته‌ای طبق توافق نامه ژنو بدون هیچ م حدودیت لغو گردد.

  6. از آنجا که در معماری تحریم‌ها مرز مشخصی بین تحریم‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای (بهانه‌های حقوق بشری، تروریسم و دیگر  موارد) وجود ندارد لذا اکتفا به لغو تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای به هیچ‌وجه کافی و در برگیرنده حقوق ملت ایران نمی‌باشد.

  7. هدف از مذاکره لغو تمامی تحریم‌هایی است که تحت عناوین مختلف و به بهانه فعالیت هسته‌ای موانع قابل توجهی بر سر راه اقتصاد ایران با دیگر کشورها ایجاد کرده است و الا لغو تحریم‌هایی که اثر چندانی بر اقتصاد کشور نداشته به هیچ‌وجه مورد نظر ملت ایران نخواهد بود.

  8. با توجه به پازل پیچیده تحریم‌ها اعم از هسته‌ای و غیر هسته‌ای که آمریکایی‌ها به عنوان معماری تحریم‌ها از آن نام می‌برند؛‌تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای می‌بایست به طور دقیق و شفاف موضوع حذف کلیه تحریم‌ها علیه ایران را در جداول مربوطه مشخص نماید در غیر این صورت لغو کلی تحریم‌ها در دام نیرنگ آمریکای‌ها که مقام معظم رهبری نسبت به آن دغدغه جدی داشته‌اند گرفتار خواهد شد و از آنجا که بعد از امضاء توافقنامه نهایی اهرم اصلی اجرای تحریم‌ها در دست آمریکا است، جمهوری اسلامی ایران در دایره عدم شفافیت درگیر نیرنگ آمریکایی‌ها خواهد شد.

  9. تحریم‌های مختلف اعم از مالی، بانکی، تجاری و نفتی که تحت عناوین مختلف عدم اشاعه، تروریسم، حقوق بشر و سایر موارد علیه ایران وضع گردیده است فاقد مرزهای مشخص و معین می‌باشد بر این اساس با لغو تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای نمی‌بایست همان تحریم‌ها تحت عناوین موازی و ترکیبی به قوت خود باقی بماند.

  10. بر این اساس سخت‌ترین و پیچیده‌ترین و شاید مهم‌ترین موردی که تیم مذاکره‌کننده می‌بایست به صورت تخصصی آنها را مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار دهد موضوع نحوه شفاف‌سازی لغو تحریم‌ها از جداول پیچیده‌ای است که آمریکایی‌ها آن را در قالب پازل پیچیده تحریم‌ها طراحی کرده‌آند.

  11. در صورت عدم توجه و شفاف‌سازی دقیق تحریم‌ها موضوع لغو تحریم‌ها در هاله‌ای از ابهام راه را برای فشار آمریکایی‌ها از مسیرهای مختلف علیه ایران همچنان بازخواهد گذاشت.

  12. اینکه آمریکایی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که معماری تحریم‌ها علیه ایران به هم نخواهد خورد دقیقا به علت پیچیدگی‌هایی است که در مهندسی تحریم‌ها علیه ایران به کار گرفته شده است.

  13. اگر کلیه تحریم‌ها علیه ایران لغو گردد ولی دو تحریم سیسادا (CISADA-2010) و قانون دفاعی آمریکا (NDAA-2011) به قوت خود باقی بماند بدنه اصلی تحریم‌های بانکی، مالی و نفتی همچنان باقی خواهد ماند.

  14. تیم مذاکره‌کننده در رابطه با لغو تحریم‌ها می‌بایست مهندسی معماری به کار گرفته شده از سوی آمریکایی‌ها را به خوبی بشناسد تا در لغو تحریم‌ها درگیر نیرنگ آمریکایی‌ها نشود.

  15. از ۱۰ تصمیم کنگره آمریکا علیه ایران که به موضوع عدم اشاعه اشاره شده مرز مشخصی بین عدم اشاعه موارد هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی لحاظ نشده است و آمریکایی‌ها می‌توانند با حیله و نیرنگ حتی با پذیرش لغو کامل تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای همان تحریم‌ها را تحت عناوین ترکیبی دیگر حفظ کنند.

  16. از آنجا که از ۱۰ تصمیم کنگره در ۷ مورد به تحریم‌های حقوق بشر، تروریسم و سایر موارد نیز اشاره شده است حتی در صورت لغو کامل کلیه تحریم‌های مرتبط با موضوع عدم اشاعه (هسته‌ای، بیولوژیکی، شیمیایی) باز ساختار کلیه تحریم‌های کنگره علیه ایران همچنان باقی خواهد ماند.

  17. از ۱۸ تصمیم تحریم دولت آمریکا علیه ایران (از بدو انقلاب تا کنون) تنها در ۳ مورد به موضوع عدم اشاعه اشاره شده است که در همان سه مورد نیز به تحریم‌های دیگر پرداخته شده است.

  18. نیرنگ بزرگ آمرکیایی‌ها در معماری تحریم‌ها نهفته است که متاسفانه تیم مذاکره‌کننده کمتر به این موضوع پرداخته است و شاید هم تا حدودی از این حیله پیچیده آمریکایی‌ها غفلت شده باشد.

  19. لغو یکجای تمامی تحریم‌ها می‌بایست در برگیرنده کلهی تحریم‌هایی باشد که تحت عناوین مختلف هسته‌ای و غیر هسته‌ای به صورت همسو و ترکیبی با هدف اعمال فشار بیشتر به جمهوری اسلامی ایران وضع گردیده است، بر این اساس کلیه تحریم‌ها جز در مواردی که منحصرا به بهانه‌های غیر هسته‌ای ازقبیل حقوق بشر، تروریسم و سایرم وارد اشاره شده است می‌بایست لغو گردد و تیم مذاکره‌کننده هرگز نباید در جهت دفاع از حقوق ملت ایران از آن کوتاه بیاید.

  20. اینکه مقام معظم رهبری تاکید می‌فرمایند که تصمیم‌ها می‌بایست شفاف، واضح و غیرقابل تفسیر و تاویل باشد یکی از مهم‌ترین مصادیق آن علاوه بر موارد فنی شفاف‌سازی موارد لغو تحریم‌ها است.

  21. عدم برقراری تحریم‌های جدید تحت عناوین مختلف در دوره زمانی برنامه جامع اقدام مشترک می‌بایست در متن توافق‌نامه قید گردد.

  22. پیشنهاد می‌گردد برای بررسی پازل پیچیده معماری تحریم‌ها سریعا کارگروهی تخصصی تشکیل تا با بازخوانی دقیق شفاف‌سازی کلیه تحریم‌ها موجبات دفاع هر چه بیشتر از حقوق ملت ایران فراهم گردد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=159951

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر