2

عابدینی: اصل مذاکرات، صدور قطعنامه بود

  • کد خبر : 165927
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت مانع جدی بر سر اجرای توافق وجود ندارد.

 

حسن عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به روند ۱۲ ساله رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران، خاطرنشان کرد: جدا از سال‌هایی که گذشت ۲۰ ماه اخیر را می‌توان فرایند جدیدی در تاریخ سازمان ملل دانست.

وی ادامه داد: طول دوره ۱۲ ساله این بحران ساختگی از موضوع حقوقی و فنی آغاز شد و طبعاً جای آن در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود ولی به بخش موضوعات سیاسی یعنی شورای امنیت سازمان ملل منتقل شد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این‌که تنوع بازیگران در صدور قطعنامه مربوط به موضوع هسته‌ای ایران در نوع خود بی‌نظیر است، خاطرنشان کرد: همه اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل که دارای امتیاز وتو هستند در تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ نقش آفرین بودند.

وی ادامه داد: در درون برجام که حاصل ۲۲ ماه مذاکرات فشرده بین وزرای خارجه است تمهیدات لازم برای دوران پس از برجام تدبیر شده است و ارجاع آن به شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای است که دیروز تصویب شد. خود این قطعنامه حاصل مذاکرات وزرای خارجه ایران و ۱+۵ بوده و این قطعنامه از سوی تمام اعضای شورا مورد توافق قرار گرفت.

عابدینی خاطرنشان کرد: پس از صدور قطعنامه شورای امنیت، شورای امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی کشورمان به عنوان دو نهادی که می‌توانند در رابطه با توافق ایران با گروه ۱+۵ اظهار کرده و آن را تصویب کنند وارد عمل می‌شوند. علاوه بر این باید بگویم در مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر صیانت از دستاوردهای هسته‌ای بحث‌های داخل توافق مورد تأکید قرار گرفته است و از سوی دیگر به دلیل اهمیت موضوع این توافق در شورای امنیت نیز مورد کنکاش قرار خواهد گرفت و در مجلس شورای اسلامی،‌شورای عالی امنیت ملی، هم مشاورین برجسته و کارشناسان حقیقی و مسئولان حقوقی حضور دارند که اصول و بندهای توافق ایران و گروه ۱+۵ را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی با بیان این‌که در ایالات متحده آمریکا نیز توافق به کنگره این کشور ارائه شده است، گفت‌: پس از توافق، اصل، صدور قطعنامه شورای امنیت بود ولی از آنجا که بخشی از تحریم‌ها‌ بر اساس مصوبه کنگره است طبق قانون باید برجام در کنگره نیز بررسی شود. در این رابطه به دلیل اکثریتی که جمهوری‌خواهان در سنا و کنگره دارند حتی اگر رأی مثبت به توافق ندهند اوباما به گفته خودش رأی آنها را وتو خواهد کرد.

عابدینی با بیان اینکه در اتحادیه اروپا تقریباً مخالفتی با توافق ایران و گروه ۱+۵ وجود ندارد، تأکید کرد: با توجه به این‌که انگلیس، آلمان و فرانسه که جزء قدرت‌های اروپا هستند موافق این توافق هستند و سایر کشورهای اتحادیه اروپا هم موافق این دو هستند در این اتحادیه با مشکل قانونی مواجه نخواهد شد و علاوه بر این در چین و روسیه هم مخالفتی با عملیاتی شدن توافق صورت نمی‌گیرد.

عابدینی با اشاره به این‌که پس گرفتن آراء موافق توافق هسته‌ای در بین ایران، آمریکا و اروپا نوبتی به مرحله اجرا می‌رسد، افزود: احتمالاً مرحله اجرا حدود ۳ تا ۴ ماه دیگر آغاز می‌شود. در این رابطه انجام بخشی از کارها بر دوش ایران است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید آنها را گزارش بدهد و متقابلاً آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر کشورها هم تدابیر لازم برای برخی از تحریم‌ها را اتخاذ کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=165927

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر