1

دکترین ایران در جنگ داخلی آمریکا

  • کد خبر : 181582
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵

مجادلات بر سر نحوه تعامل یا برخورد با ایران به بالاترین سطح در میان سیاستمداران ایالات متحده رسیده است؛مساله اساسی اینجاست که در میان جنگ داخلی آمریکا ، تهران منافع خود را در معادلات جهانی باید مطالبه کند.

خبرگزاری خانه ملت ، گروه سیاسی – علی ودایع: تهران به شکلی باور نکردنی معادلات واشنگتن را تحت الشعاع قرار داده است. در جریان مناظرات انتخاباتی درون حزبی کاندیداهای دموکرات ها و کاندیداهای جمهوری خواهان مدام استراتژی های آمریکا در مورد ایران را به چالش می کشند. دموکرات ها به صورت علنی خواهان برقراری رابطه با تهران هستند و جمهوری خواهان هم مدام از جنگ با ایران صحبت می کنند.

به گزارش سی ان ان ، بخشی از مناظره تلویزیونی هیلاری کلینتون و برنی سندرز نامزدهای دموکرات انتخابات آمریکا که شبکه پی بی اس آن را پخش کرد، به سیاست خارجی آمریکا اختصاص داشت.

برنی سندرز ضمن اشاره به ساقط شدن رژیم صدام و رژیم قذافی در تشریح مخالفت های خود با جنگ به صورت تلویحی اعتراف کرد که مداخلات نظامی آمریکا دموکراسی به ارمغان نیاورده است. این کاندیدای دموکرات ها که خود را مردمی ترین شخصیت انتخابات الکترال ۲۰۱۶ آمریکا می داند با لحنی کنایه آمیز گفت: نکته ای که در سیاست خارجی باید به آن توجه کرد، این است که بدانیم بعد از سرنگونی اینها چه اتفاقی می افتد. به عنوان مثال در لیبی دیدیم که آمریکا و متحدانش قذافی را سرنگون کردند اما خلا سیاسی به وجود آمد و داعش آن را پر کرد.

ساندرز با نکوهش استراتژی های کلان سیاست خارجی آمریکا گفت: آمریکا و بریتانیا با سرنگون کردن دولت مصدق باعث شدند شاه یک دیکتاتور وحشتناک در این کشور به قدرت بازگردد، که نتیجه آن انقلاب اسلامی بود و حالا نیز شاهد پیامدهای ناخواسته آن هستیم. من اگر رئیس جمهور شوم هرگز نخواهم گذاشت مردان و زنان ارتش در جنگ های خاورمیانه گرفتار شوند.

هیلاری کلینتون در مقابل گفت: ما باید ائتلافی از کشورهای اسلامی تشکیل دهیم. من خوب می دانم چطور ائتلاف تشکیل دهیم زیرا ائتلاف تحریم ضد ایران را تشکیل دادم و این کشور به میز مذاکره آمد و برنامه تسلیحات هسته ای شان را متوقف کردیم.

سیدحسین نقوی حسینی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت ضمن تقبیح رویکرد استکباری ایالات متحده گفت: مقام معظم رهبری همواره تاکید داشته اند که آمریکایی ها در برخورد با تهران روحیه استکباری و استعماری داشته اند و با اقداماتی که انجام داده اند مرتکب جنایت های نابخشودنی علیه مردم ایران شده اند.

وی در ادامه ضمن رد هرگونه تغییر در استراتژی های آمریکا گفت: واشنگتن که بزرگ ترین حامی دیکتاتوری های جهان است به دنبال براندازی حکومت مردم سالاری جمهوری اسلامی ایران است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سیاستمداران ایرانی نباید فریب ژست های سیاستمداران آمریکایی را بخورند. اختلافات بروز کرده در واقع اختلاف در برنامه آنها برای براندازی حکومت جمهوری اسلامی است.

داستان مفصل روادید مسافران ایران

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خانه ملت ، اختلاف در مورد تعامل با ایران محدود به انتخابات آمریکا نشده است. همکاری دولت باراک اوباما، رئیس جمهورآمریکا با کنگره در زمینه جلوگیری از ورود اتباع برخی کشورها ، به آمریکا رو به افول است.

براساس گزارش بلومبرگ، پس از امضای محدودیت روادید برای افرادی که به ایران سفر کرده اند توسط اوباما تهران به شدت نسبت به این اقدام خصمانه واکنش نشان داد. به موجب این قانون، اتباع خارجی که به ایران و چند کشور دیگر در خاورمیانه سفر کرده اند، دیگر مشمول برنامه معافیت روادید نخواهند بود.

 «جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به اعتراض جمهوری اسلامی ، به تهران اطمینان داد که دولت از اختیارات اجرایی خود استفاده خواهد کرد تا این قانون، مانع  «منافع تجاری قانونی ایران» نشود.

کنگره در آن زمان مخالفت خود را با سخنان کری اعلام کرد، اما نمی دانست که وزارت امور خارجه همچنین در تلاش است همه اتباع ایرانی با تابعیت دوگانه را که  خارج از ایران هستند، از این قانون معاف کند.

وزارت امور خارجه آمریکا ماه ژانویه با تنظیم سندی داخلی، اعلام کرد این معافیت ها هیچ ربطی به توافقنامه هسته ای بین ایران و غرب ندارد.برای مثال، این وزارتخانه تصریح کرد همه اتباع ایرانی با تابعیت دوگانه که خارج از ایران متولد شده اند یا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از این کشور مهاجرت کرده اند، باید از این قانون معاف شوند. همچنین در این سند، از وزیر امنیت ملی خواسته شده است با بلندنظری از این معافیت ها استفاده کند.

در ادامه سند، دلایل مفصل و استدلال های حقوقی درباره معافیت هشت گروه از افراد، از مقررات جدید روادید ارائه شده است. بیست و یکم ژانویه که وزارت امنیت داخلی طرح خود را اعلام کرد، پنج گروه از این (هشت گروه) مشمول معافیت شدند.

اما در قانون معافیت روادید، معافیت ها تنها شامل سفر رسمی دولت و نیروهای مسلح است.  قرار است وزارت امنیت داخلی تعیین کند کدام یک از اتباع ایرانی با تابعیت دوگانه، از معیارهای لازم برای معاف شدن برخوردارند.

کنگره آمریکا

اعتراض کنگره به ولع کاخ سفید برای تعامل با تهران

۱۳ تن از اعضای کنگره که در مذاکرات مربوط به قانون معافیت روادید شرکت داشتند، این اقدام وزارت امور خارجه و وزارت امنیت داخلی را به منزله نقض این قانون قلمداد کرده و نسبت به آن اعتراض کرده اند.

مایکل مک کال، رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا به من گفت دولت از معافیت های مربوط به امنیت ملی که کنگره ایجاد کرده است، سوءاستفاده می کند.

مک کال اواخر ماه ژانویه به همراه کوین مک کارتی، رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان و اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، با ارسال نامه ای به رئیس جمهور،  دسترسی به همه اسناد، رایانامه ها و دیگر مکاتبات مربوط به تصمیم مبنی بر گسترش معافیت ها از محدودیت های جدید روادید برای ایران و عراق را خواستار شدند. این قانونگذاران تا ۱۲ فوریه برای دولت ضرب الاجل تعیین کرده اند.

اما تعدادی از اعضای کنگره هم از گسترش معافیت روادید برای همه اتباع ایرانی که تابعیت دوگانه دارند، حمایت می کنند. سناتور ریچارد دوربین، سناتور جف فلیک و سناتور کوری بوکر طرحی را پیشنهاد کرده اند که در آن، خارج کردن اتباع با تابعیت دوگانه از فهرست کسانی که باید روادید دریافت کنند، خواستار شده است.

پرچم آمریکا و اتحادیه اروپا

ناخرسندی اتحادیه اروپایی از کنگره آمریکا

سفرای هر ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در آمریکا نیز به طور علنی خواستار بازنگری در قانون جدید معافیت روادید شده اند. یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا گفت این وزارتخانه و وزارت امنیت داخلی هنوز در تلاشند اطمینان یابد اصلاحات جدید در برنامه معافیت روادید به صورت مناسب اجرا می شود. وزارت امنیت داخلی از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرد.

منابع دولتی اعلام کردند در چارچوب قانون عمل می کنند. آنها همچنین گفتند همه مسافرانی که از طریق برنامه معافیت روادید وارد آمریکا می شوند، سوابقشان به طور گسترده مورد بررسی قرار می گیرد، و هیچ تصمیم نهایی درباره معافیت ها برای اتباع ایرانی که تابعیت دوگانه دارند، اتخاذ نشده است! این مطلب می تواند به نوعی سردرگمی دولت ایالات متحده را نیز نشان دهد.

دغدغه اساسی اتحادیه اروپایی اینجاست که بازرگانان قاره سبز که برای مبادلات اقتصادی و تجارت با تهران در فرودگاه های اروپایی صف کشیده اند مشمول سخت گیری های جمهوری خواهان شوند. بروکسل از این که تقاص جنگ طلبی جمهوری خواهان را بپردازد به شدت خشمگین است،آنها از کانال های دیپلماتیک نارضایتی شدید خود را نیز ابراز کرده اند. می توان گفت سوژه ایران به نوعی شکاف میان جمهوری خواهان و اتحادیه اروپایی نیز ایجاد کرده است ، واقعیت امروز این است که بروکسل از پیروزی جمهوری خواهان به شدت واهمه دارند.

کری و اوباما

واکنش تند اوباما به تند روی کنگره

در این میان بحث و جدل های پیش آمده ، رئیس جمهوری دموکرات آمریکا از رویکرد جمهوری خواهان در کنگره با لحن تندی انتقاد کرده است. اوباما در مصاحبه با روزنامه لس‌آنجلس تایمز به همراه ۳ تن از سناتورهای بازنشسته که دو تن آنها دموکرات و یک تن دیگر جمهوری‌خواه بود، شرکت کرد تا درباره بن بست قانونی به وجود آمده در واشنگتن و نقشش درباره آن صحبت کند.

اوباما از این که جمهوری خواهان مانع فعالیت هایش شده اند گلایه کرد. در شرایطی که یک سال بیشتر از دوره ریاست جمهوری اش باقی نمانده است، اوباما گفت امیدوار است « فضایی برای رئیس‌جمهور بعدی ایجاد کرده باشد» که نسبت به لفاظی‌های سیاسی در رقابت‌های انتخاباتی از سرسختی کمتری برخوردار باشد.

وی گفت، معتقد است در مقایسه با آن چیزی که در رویارویی با کنگره و بحران‌های بسیار خارجی با آن مواجه خواهد شد،  تاریخ با وی و میراثش مهربان‌تر رفتار خواهد کرد.

اگرچه اوباما در سخنان خود مشخصا نامی از تفاهم برجام نبرد اما می توان گفت مشخصا مسئله طرح بیمه اجتماعی موسوم به اوباماکر و تفاهم برجام سوژه های اختلافات شدید میان کاخ سفید و کنگره آمریکا شده است. هم دموکرات ها ، هم جمهوری خواهان می دانند که نقض هرکدام از بندهای تفاهم برجام تبعات سنگینی برای ایالات متحده در عرف بین الملل خواهد داشت.

مسئله اساسی در جنگ داخلی ایالات متحده اینجاست که جمهوری خواهان از دو جنبه تلاش می کنند  در عرصه داخلی سیاست آمریکا کسب منفعت کنند. کابوی های آمریکایی حیثیت خود را در هفت تیر کشی و جنگ می بینند ، بنابراین جنگ طلبی علیه جمهوری اسلامی را با همراهی لابی های صهیونیستی نظیر آیپک و رژیم سعودی عربستان دنبال می کنند. جمهوری خواهان در عین حال به شکلی نانوشته می خواهند با ایجاد اخلال در تفاهم برجام ، برنامه های دموکرات ها را دچار اخلال کنند اما د ر نهایت آن را به نام خود و تحت عنوان مشت آهنین ایالات متحده محقق سازند.

در میان جنگ داخلی آمریکا که حول تفاهم برجام و نحوه تعامل با ایران به وجود آمده است می توان گفت که اگرچه استراتژی کلان براندازی جمهوری اسلامی توسط هر دو حزب دنبال می شود اما آمریکا به نوعی در موضع ضعف در مقابل هژمونی تهران قرار دارد ، بنابراین آنها اولا ملزم هستند که به تعهدات خود پایبند باشند و ثانیا راه تعامل با تهران را به جای تخاصم جنگ طلبانه دنبال کنند.

در  بلبشوی جنگ داخلی ایالات متحده مساله اساسی اینجاست که دیپلماسی تعاملی ضدنظام سلطه با نرمش قهرمانانه و روحیه انقلابی می تواند به بهترین شکل منافع ایران اسلامی را در معادلات جهانی برآورده کند. دکترین کلان جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که لنگرگاه ثبات و امنیت در منطقه جنگ زده خاورمیانه قلمداد می شود به گونه ای تغییر کرده که توطئه های رنگارنگ طراحی شده توسط دشمنان ایران را به موقعیت پیشرفت تبدیل کرده است.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=181582

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر