0

زلزله در اساسنامه فدراسیون؛ازحذف برخی اعضا مجمع تا ادغام چند کمیته

  • کد خبر : 198449
  • ۰۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۶:۲۲

  اعمال اصلاحات در اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال چند وقتی است که در دستور کار  مسئولان این مجموعه قرار گرفته است.

زلزله در اساسنامه فدراسیون؛ازحذف برخی اعضا مجمع تا ادغام چند کمیته

به گزارش کاپ،پیش از این در اواخر سال گذشته و در آستانه انتخابات فدراسیون فوتبال علی کفاشیان که تمایل داشت  برای یک دوره چهار ساله دیگر  به ریاست در فوتبال ایران برسد،‌ توسط هوشنگ نصیرزاده اصلاحات زیادی را در اساسنامه فدراسیون انجام داد و قصد داشت در مجمع عمومی مجموعه  این اصلاحات را به تصویب برساند تا انتخابات با اساسنامه جدید برگزار شود. برنامه علی کفاشیان و همکارانش در فدراسیون  این بود اما آنچه که در رسانه‌ها و محافل ورزشی اتفاق افتاد برخلاف چیزی بود که آنها انتظارش را داشتند. هجمه ها و بازخوردهای رسانه‌ای نسبت به تغییرات جدید اساسنامه به قدری زیاد بود که مدت‌ها رسانه‌ها مطالب انتقادی بسیار زیادی را علیه سیاست‌های فدراسیون برای این تغییرات به همراه داشت.  این فضای منفی در نهایت باعث شد وزارت ورزش و ارگان‌های دیگر به قضیه ورود کنند و برای اینکه شائبه‌ای  مهندسی انتخابات با اصلاح اساسنامه از بین برود،‌ اصلاحات اساسنامه از دستور کار مجمع فدراسیون فوتبال خارج شد. نکته قابل تامل در آن مقطع این بود که در حاشیه انتخابات فدراسیون جهانی فوتبال،‌اساسنامه فیفا هم با تغییرات زیادی همراه شد. از همین رو مدیران فوتبال ایران تصمیم گرفتند با توجه به این موضوع، اصلاح اساسنامه فدراسیون را هم به آینده و روی کار آمدن مدیریت جدید فدراسیون  موکول کنند.

مهدی تاج در  انتخابات یازدهم اردیبهشت ماه سال جاری در جریان انتخابات توانست با کسب اکثریت آرا به ریاست فدراسیون برسد.

وی که دستور اصلاحات اساسنامه را صادر کرده،‌مدیریت این کار را به علی کفاشیان نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال واگذار کرده است.

به همین ترتیب کمیته‌ای پنج نفره مامور شده است تا اصلاحات اساسی را در اساسنامه  انجام بدهد. اعضای این کمیته علاوه بر کفاشیان،‌هوشنگ نصیرزاده،‌عزیزالله محمدی،‌ وثوق احمدی(عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و afc) به همراه احمدرضا براتی هستند.

در این کمیته اما هوشنگ نصیرزاده وظیفه اصلی نگارش اساسنامه جدید را بر عهده دارد. او تصمیماتی که در جلسات مختلف این کمیته اتخاذ می‌شود را در قالب اساسنامه جدید اعمال می‌‌کند.

فیفا در اکتبر سال ۲۰۱۴ به حق رای هشت عضو مجمع فدراسیون فوتبال ایران ایراد حقوقی گرفته و به مدیران فدراسیون تذکر داده بود که ای هشت عضو از این ترکیب  باید حذف شود. وزیر ورزش،‌معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش،‌ نماینده  وزارت امورش و پرورش،‌نماینده نیروهای مسلح،‌نماینده ورزش کارگری،‌نماینده ورزش عشایری، نماینده وزارت علوم و آموزش عالی به علاوه فردی که در کنفدراسیون فوتبال آسیا یا فیفا صاحب کرسی است  باید از ترکیب مجمع حذف شوند.

نکته قابل تامل اینجا است که وزارت ورزش متولی ورزش در ایران به حساب می‌آید و حذف وزیر و معاون او بدون تردید مشکلاتی اساسی در بدنه مدیریتی فوتبال ایران به وجود خواهد آورد. به همین ترتیب فدراسیونی‌ها به فیفا اعلام کرده‌اند با توجه به اینکه اسپانسر‌ها با حمایت دولت و وزارت ورزش به فوتبال ایران پول تزریق می‌کنند شرایط برای حذف وزیر و معاونش از اساسنامه مطلوب نیست. اما طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته با توجه به اینکه ورزش کارگری و عشایری برای خودشان فدراسیون مجزا دارند،‌تاکنون حذف این دو از ترکیب مجمع قطعی شده‌ است. البته حذف نماینده نیروهای مسلح هم به دلیل برقراری تعامل و اینکه نیروهای مسلح در فوتبال ایران تیم‌داری می‌کند اتفاق نخواهد افتاد. نماینده وزارت اموزش و پرورش و  وزارت علوم هم به دلایلی مشابه احتمالا در مجمع حفظ خواهند شد.  البته نماینده‌ای از ایران که در کنفدراسیون فوتبال آسیا یا فیفا صاحب کرسی باشد هم از اساسنامه جدید حذف شده است.

از دیگر تغییرات مهم اساسنامه جدید اما می‌توان به کاهش تعداد کمیته‌های فدراسیون فوتبال اشاره کرد. همین تغییر در اساسنامه باعث شده که مهدی تاج در عزل و نصب بسیاری از کمیته‌های فدراسیون صبوری  به خرج بدهد. طبق نتایج به دست آمده در جلسات کمیته اصلاح اساسنامه،  تا کنون قرار شده کمیته‌های آموزش،‌ فنی و توسعه،‌مطالعات راهبردی و جوانان منحل و  در قالب یک کمیته به اسم  کمیته فنی و توسعه که وظیفه مطالعات استراتژیک را هم باید بر عهده داشته باشد ادغام شوند.

در اساسنامه جدید فیفا کمیته‌های اخلاق و انضباطی نیز با هم ادغام شده‌اند. اما کمیته اصلاح اساسنامه هنوز بر سر انجام این کار اساسنامه جدید هنوز به توافق نهایی نرسیده است. اما احتمالا این اتفاق هم رخ خواهد داد.

نکته قابل توجه دیگر این است که  کمیته بانوان هم از اساسنامه جدید فیفا حذف شده است. اما طبق قوانین جدید در تمام کمیته‌های  فیفا یک عضو خانم به عنوان نماینده بانوان حضور دارد. این اتفاق هم قرار است در اساسنامه  جدید فوتبال ایران رخ بدهد.

طبق اخبار دریافتی ازفدراسیون فوتبال شنیده می‌شود که مسئولان در برنامه دارند تا فوتسال و فوتبال ساحلی را به عنوان یک سازمان مستقل در اساسنامه در نظر بگیرند که رئیس آن نایب رئیس فدراسیون فوتبال به حساب می‌آید. اما فیفا در همان جلسه اکتبر ۲۰۱۴ خود با مدیران فدراسیون فوتبال به آنها تاکید  کرده که تعداد نواب رئیس در اساسنامه فدراسیون فوتبال زیاد است و باید کاهش یابد. در شرایطی کنونی به نظر می‌رسد که حذف نایب رئیس سوم در امور بانوان قطعی شده است. اما هیچ بعید نیست که نایب رئیس دوم  که ریاست سازمان لیگ را بر عهده دارد از تشکیلات جدید ساختاری فدراسیون حذف شود.

البته نباید فراموش کرد تغییرات مورد اشاره در نهایت باید به تایید هیئت رئیسه و مجمع عمومی فدراسیون فوتبال برسد. پس به زعم اینکه تغییرات مورد اشاره در اساسنامه جدید لحاظ شود باید دید مجمع با  این تغییرات به صورت مجزا موافقت خواهد کرد یا خیر. ضمن اینکه مهدی تاج به کمیته اصلاح اساسنامه دستور داده اصلاحات را به شکلی انجام بدهند که کاملا همسو با قوانین فیفا و جمهوری اسلامی ایران باشد. تا جایی که در هیئت دولت هم بدون اینکه ایرادی به آن گرفته شود به تصویب برسد.

گفتنی است از تغییرات جدید می‌توان به این نتیجه رسید که رئیس فدراسیون (حق رای ندارد) رئیس و برگزار کننده مجامع فوتبال خواهد بود. ضمن اینکه اساسنامه جدید قدرت تصمیم‌‌گیری و نفوذ رئیس را بیشتر خواهد کرد و اختیارات دبیرکل را تا حدود بسیار زیادی با توجه به تغییرات انجام شده کمتر می‌کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=198449

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر