1

آمریکا، بزرگترین صادرکننده تسلیحات جهان / قطر بزرگترین خریدار سلاح جهان

  • کد خبر : 207893
  • ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸

روزنامه گاردین گزارش داد، آمریکا با فروش ۴۰ میلیارد دلار تسلیحات در سال ۲۰۱۵ (سال گذشته میلادی)، جایگاه خود را به عنوان بزرگترین صادرکننده جنگ افزار در جهان حفظ کرد و فرانسه با ۱۵ میلیارد صدور سلاح در این سال در جایگاه دوم قرار داشت.

روزنامه انگلیسی دوشنبه (دیروز) به وقت محلی، با استناد بر گزارش مرکز تحقیقاتی کتابخانه کنگره آمریکا نوشت: این در حالیست که فروش تسلیحات در سال ۲۰۱۵ در جهان نسبت به سال پیش از آن اندکی کاهش داشت و از ۸۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۸۰ میلیارد دلار رسید.

به گزارش افق نیوز، گاردین در ادامه گزارش خود افزود: سهم ۴۰ میلیارد دلاری فروش تسلیحاتی آمریکا در این بازار تقریبا برابر نیمی از همه توافقات تسلیحاتی در سال ۲۰۱۵ است و بیش از دو برابر سفارش های ثبت شده توسط فرانسه نزدیکترین رقیبش است. فرانسه در این سال ۱۵ میلیارد دلار تسلیحات فروخت و آمریکا و فرانسه سهم خود را در این بازار به ترتیب حدود چهار و ۹ میلیارد دلار افزایش دادند.

روسیه در این سال کاهشی جزیی در سفارش های تسلیحاتی داشت و از ۱۱٫۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۱۱٫۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ رسید و فروش تسلیحاتی چین به شش میلیارد دلار رسید که دو برابر برآوردهای قبلی است.

صادرات تسلیحاتی آمریکا در سال ۲۰۱۶ عمدتا در راستای سال قبل از آن است.

آژانس همکاری امنیتی دفاعی (DSCA) وابسته به پنتاگون که مدیریت فروش خارجی اسلحه آمریکا را برعهده دارد، ماه گذشته اعلام کرد که این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۳٫۶ میلیارد دلار جنگ افزار خواهد فروخت. این رقم شامل قراردادهای مربوط به فروش جت های جنگنده به کویت، قطر و بحرین به ارزش ۷ میلیارد دلار نمی شود.

در تحقیقات سال ۲۰۱۵ موسوم به« انتقال سلاح های قراردادی برای کشورهای در حال توسعه ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ »این نتیجه حاصل شد که کشورهای در حال توسعه همچنان بزرگترین خریداران تسلیحاتی هستند.

قطر بزرگترین خریدار سلاح در سال ۲۰۱۵ بود و قراردادهایی را به ارزش بیش از ۱۷ میلیارد دلار امضا کرد. مصر نیز با خرید تقریبا ۱۲ میلیارد دلار سلاح موافقت کرد و عربستان در این سال بیش از ۸ میلیارد دلار صرف خرید تسلیحاتی کرد.

سایر خریداران اصلی جنگ افزار در سال ۲۰۱۵ کره جنوبی، پاکستان، اسرائیل، امارات و عراق بوده اند.

به گفته تهیه کنندگان این گزارش، کاهش کلی خرید تسلیحاتی ناشی از افت وضع اقتصادی در جهان است.

آمریکا نه تنها در صدر کشورهایی بوده که سفارش های جدید تسلیحاتی گرفته اند، بلکه تقریبا ۳۷ درصد از همه تحویل تسلیحات در جهان را به ارزش ۱۷ میلیارد دلار در اختیار داشته است.

روسیه در سال ۲۰۱۵ از نظر تحویل سلاح به ارزش ۷٫۲ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار گرفت. افزایش سفارش تسلیحات در فرانسه عمدتا به دلیل قراردادهای این کشور با مصر برای انتقال هواپیماهای رزمی و ناو بوده است. به دنبال بحران اوکراین دو قرارداد فروش کشتی به روسیه لغو و به مصر فروخته شد.

نتایج تحقیقات جدید گزارش نوامبر گذشته را تایید می کند که در آن آمده بود دولت اوباما بیش از ۲۷۸ میلیارد فروش تسلیحات خارجی را در هشت سال دوران ریاست جمهوری اش تصویب کرده که دو برابر مجموعه فروش تسلیحات در دولت «جورج بوش» به ارزش ۱۲۸٫۶ میلیارد دلار بوده است.

بیشتر قراردادهای تسلیحاتی سال ۲۰۱۵ با کشورهای خاورمیانه بوده بوده و عربستان سفارش هایی به ارزش بیش از ۱۱۵ میلیارد دلاربه تولید کنندگان آمریکایی داشته است.

این سلاح شامل جت های جنگنده اف ۱۵، بالگردهای آپاچه، بالگردهای بلک هاوک، رهگیرهای موشک، ابزارهای زرهی، بمب و موشک بوده است.

نشریه آمریکایی دیفنس وان به تازگی براورد کرد که دولت کنونی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم بیش از هر دولت دیگری قرارداد تسلیحاتی داشته است.

منبع: ایرنا
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=207893

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر