2

امتناع «مجتهد شبستری» از مناظره، یک حرکت سیاسی است/ وی توان در معرض نقد گذاشتن اندیشه‌هایش را ندارد

  • کد خبر : 209136
  • ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اینکه آقای شبستری دعوت به مناظره می‌کند و خودش جا می‌زند، حرکت سیاسی است و توان در معرض نقد گذاشتن اندیشه‌هایش را هم به طور مستقیم ندارد.

خبرگزاری فارس: امتناع «مجتهد شبستری» از مناظره، یک حرکت سیاسی است/ وی توان در معرض نقد گذاشتن اندیشه‌هایش را ندارد

حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به امتناع مجتهد شبستری از مناظره با صاحب نظران حوزوی به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت:‌ خود آقای مجتهد شبستری، روحیه مناظره ندارد؛ در سال‌های گذشته بارها از ایشان دعوت شده بود اما وی نپذیرفت.

وی اظهار داشت: حتی در سال گذشته طی نشستی که با خود آقای مجتهد شبستری داشتیم بنده پیشنهاد دادم که جلسه مناظره‌ای برای بحث «وحی» داشته باشیم اما ایشان امتناع کرد. همچنین مؤسسه تاریخ‌نگاری نیز از ایشان دعوت کرده بود ولی باز هم آقای شبستری نپذیرفت.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: اگر به سال‌های گذشته بازگردید، مشاهده می‌کنید که آقای شبستری حتی یک مناظره انجام نداده است و در جلسه‌ای که دانشگاه تهران از ما دعوت کردند مرتب سفارش می‌کرد که بحث در قالب مناظره نباشد.

وی گفت: برداشت بنده این است که آقای مجتهد شبستری که دعوت به مناظره می‌کند و خودش جا می‌زند، یک حرکت سیاسی و یک نوع شانتاژ سیاسی است و الا از اساس ایشان به هیچ عنوان روحیه مناظره نداشته و توان در معرض نقد گذاشتن اندیشه‌هایش را هم به طور مستقیم ندارد.

قائمی‌نیا عنوان کرد: مطالبی که آقای شبستری مطرح می‌کند چندان قوتی ندارد ما می‌گوییم اگر آقای شبستری حاضر به مناظره حضوری نیست لااقل به صورت مکتوب پاسخ بدهد اما متأسفانه تاکنون حتی یک مورد هم این کار را انجام نداده است.

وی ابراز داشت: کسی که منطقی باشد تفاوتی نمی‌کند؛ نقد طرف مقابل خود را می‌شنود، نه تنها به او برنمی‌خورد بلکه تلاش می‌کند آن نقد را پاسخ دهد و فرقی نمی‌کند که آیت‌الله باشد یا استاد دانشگاه.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اگر هدف، هدف علمی است و شخص اعتقاد دارد که به حقیقت رسیده است نباید تفاوتی برایش داشته باشد که چه کسی مخاطب او است و با چه کسی مناظره می‌کند.

وی اظهار داشت: اینکه آقای شبستری می‌گوید من با فلان افراد مناظره نمی‌کنم هدفی غیر از حقیقت‌جویی باید پشت ماجرا باشد و در واقع بیشتر یک شگرد و یک ترفند سیاسی است.

قائمی‌نیا خاطرنشان کرد: علاوه بر این شخص آقای شبستری که فقیه نیست تا از فقها برای مناظره دعوت کند؛ بحث‌های ایشان بیشتر شامل کلام جدید و هرمونتیک است و ایشان باید با کسانی مناظره کند که در این مباحث ادعاهایی دارند و گر نه مراجع تقلید که درباره هرمونتیک ادعایی ندارند. بنابراین این اقدام آقای شبستری نشانه ضعف ایشان است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=209136

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر