1

حال و روز بهم ریخته بزرگترین شهرک آبکشت کشور/وزارت جهاد کشاورزی پیگیری کند

  • کد خبر : 221709
  • ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰:۲۲

بزرگترین گلخانه آبکشت کشور در هشتگرد به دلیل بحران کم آبی با وضعیت بحرانی مواجه شده است.

گلخانه

به گزارش افق نیوز در حالی که سیاستهای عمده وزرات کشاورزی اشاعه کشتهای گلخانه ای است حال و روز بزرگترین شهرک آبکشت کشور در هشتگرد به دلیل نبود منابع آبی مورد نیاز به شکل بحرانی درآمده است.

شهرک گلخانه‌ای شهر جدید هشتگرد قدیمی ترین شهرک گلخانه ای هیدروپونیک (آب کشت) ایران است که در دهه ۸۰ با تصویب هیات وزیران راه اندازی شده و در حال حاضر نزدیک به ۶۰ واحد تولیدی هیدروپونیک در آن فعال هستند و با استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها و متد علمی روز جهان محصولات باغی درجه ۱ تولید کرده و موجبات  اشتغال برای صدها نفر شامل مهندسین، تکنسین ها و کارگران تخصصی را فراهم کرده است و بسیاری از شاغلین در این بخش مرد ها و زن هایی (از مهندسان تا کارگران) زحمت کش هستند که درآمد حاصله از این گلخانه‌ها تنها منبع مالی زندگی آنها می‌باشد.

باوجود تلاش روزافزون شاغلین در این بخش متاسفانه مشکل آب چندسالی است که گریبانگیر این شهرک شده است. چاه‌های آب این شهرک از طرف شرکت عمران به اداره آب و فاضلاب واگذار شد و آب این شهرک به منازل مسکونی اختصاص داده شد. در حال حاضر آب جز در برخی از روز ها و ساعت ها قطع شده است. در فصل های گرم عملا هیچ آبی از لوله ها وارد نمیشود.

تولیدکنندگان اما تسلیم نشدند و اقدام به خرید آب تانکری کردند بطوری در هر دوره کشت بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه آب تانکری، باری بسیار سنگین را بر دوش تولیدکنندگان قرار داد اما برای چرخیدن چرخهای تولید و بیکار نشدن شاغلین، تولیدکننده ها حاضر به قبول چنین هزینه هایی شدند به این امید که در آینده نزدیک مشکل آب و مشکلات دیگر (از جمله سند مالکیت آن ها که آن نیز بعد از سالها بلاتکلیف مانده است) برطرف خواهد شد.

این در حالی است که امروز با اتمام منابع موجود در استخرها، گلخانه دارن  نا امید و با دستانی خالی نمی‌دانند که باید از چه کسی کمک بخواهند. آنها می‌گویند اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تا پایان هفته آینده اکثر گلخانه‌های این شهرک خشک خواهد شد.

در همین زمینه از طرف گلخانه داران زیان دیده تجمعی نیز در مقابل فرمانداری ساوجبلاغ صورت گرفته است. در روزهای گذشته این گلخانه داران برای تامین منابع آبی که شورای اقتصاد مقاومتی نیز به آن تاکید کرده در مقابل سازمان اب منطقه البرز تجمع داشتند که  مسئولان مربوطه در این خصوص پاسخ گو نبودند.

به هر حال به نظر می‌رسد با توجه به طولانی شدن زمان تعدم تامین منابع ابی مورد نیاز وضعیت بحرانی این گلخانه‌ها روز به روز بدتر می‌شود. بخشی از تصاویر چاههای خالی شده این گلخانه دارن به همراه وضعیت آشفته یکی از گلخانه در ادامه قابل مشاهده است.

تسنیم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=221709

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر