3

سه ساله شدن هنرستان‌ها نیاز به تجهیزات و نیروی انسانی را افزایش داده است

  • کد خبر : 231123
  • ۰۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸

مدیرکل آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به ضرورت توسعه فرهنگ کار گفت: هنرستان‌ها به نیروی انسانی، فضا و تجهیزات بیشتر نیاز دارند.

آذرکیش

به گزارش افق نیوز، سید مصطفی آذرکیش درباره چالشهای مهارت آموزی در نظام آموزشی اظهار کرد:‌ جا دارد که یاد کنیم از شهید شهید حججی که دانش‌آموخته هنرستان کاردانش شهدای فرهنگی در رشته برق صنعتی بود و شهادت وی این روزها باعث همدلی و همبستگی و توجه جدی به تربیت نسل آینده شده است.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای موفق در بحث آموزش‌های مهارتی، اولویت نخست دانشگاه نیست به عنوان مثال در کشوری مانند آلمان، فرانسه و سوئیس بحث نهاد سیاست‌گذار فرا وزارتی مطرح است تا آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای را سیاست‌گذاری کند که این نهاد میزان مشارکت دستگا‌ها و بخش خصوصی را مشخص می‌کند همچنین میزان مشارکت و سهم توسعه آموزش‌های مهارتی تعریف شده است.
در ایران نیز پیش نویس نهاد سیاست‌گذار در حوزه مهارت‌آموزی تهیه شده است.

مدیرکل آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه هم‌اکنون والدین به فرزندان خود می‌گویند اگر درس نخوانی باید کار کنی، گفت:‌ ملاک استعدد برتر هوش چندگانه است و باید بهترین‌ها را در هر هوشی به درستی هدایت کنیم. یکی از اقدامات جدی در آموزش‌وپرورش توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی است در معاونت متوسطه کیفیت بخشی به آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای مدنظر است همچنین در سند تحول بنیادین آمده برای کیفیت بخشی به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید تمام بخش‌ها به آموزش‌وپرورش کمک کنند.

وی بیان کرد: در آموزش‌های جدید در دوره ابتدایی دانش آموزان با مشاغل مورد نیاز جامعه آشنا می‌شوند و درس کار و فناوری در پایه پنجم و ششم تدریس می‌شود در دوره متوسطه اول دانش‌آموز توانایی خود را می‌سنجند و در متوسطه دوم سه شاخه فنی و حرفه‌ای، کاردانش و نظری پاسخگوی نیاز جامعه برای تامین نیروی انسانی ماهر است.

آذرکیش مطرح کرد: برای توسعه آموزش‌های مهارتی باید فرهنگ کار را توسعه دهیم و جشنواره‌های مختلف مانند جابربن حیان و خوارزمی گسترش یابد. هم‌اکنون در دوره متوسطه دوم درس‌هایی را اضافه کردیم تا بچه‌ها مهارت‌آموزی بیشتری در بحث حفاظت از محیط زیست، سلامت و کارآفرینی و تولید داشته باشند.

مدیرکل آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرد: با توجه به سه ساله شدن هنرستان‌ها در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش به نیروی انسانی، فضا و تجهیزات بیشتری نیاز است. در برنامه‌‌های دولت اراده خوبی را مشاهده کردیم و سازمان برنامه و بودجه و آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی را از سال قبل برای سه ساله شدن هنرستان‌ها شروع کردند و تامین اعتبار و نیروی انسانی مورد نیاز  در حال پیگیری است.

آذرکیش گفت:‌ برنامه جامع توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و برنامه ششم توسعه جذب ۵۰ درصد دانش آموزان در هنرستان‌ها را تکلیف کرده‌اند و در سال اول برنامه ششم توسعه باید ۳۸ درصد دانش‌آموزان جذب شود و تا پایان برنامه ششم توسعه به تدریج به به ۵۰ درصد برسد، تحقق این هدف به تامین نیروی انسانی و تجهیزات نیاز دارد.

وی بیان کرد: دستگاه‌ها و بخش‌های خصوصی در آموزش‌های مهارتی می‌توانند بسیار کمک کنند و دانش‌آموزان باید در پایه دهم و یازدهم توسط دستگاه‌ها و بنگاه‌ها جذب شوند و افرادی که قرار است در بخش‌ خصوصی مشغول به کار شوند بهتراست توسط آنها آموزش ببینند.

مدیرکل آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرد: ۵۴ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها در بوجه سال ۹۶ لحاظ شده است که براساس عملکرد سال‌های قبل در بودجه سالانه وزارت آموزش‌وپرورش تعیین می شود از سوی دیگر به مشوق‌های کارفرمایی و بیمه نیاز داریم تا بخشی از تجهیزات از طریق بخش خصوصی تامین و آموزش‌ها به روز شود.

آذرکیش در برنامه تلویزیونی پرسشگر گفت: بیش از هزار میلیارد برای تجهیز هنرستان‌ها نیاز است و برای تحقق اهداف تکلیف شده نیاز به فضا و تجهیزات جدید داریم.

تسنیم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=231123

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر