1

افشاگری بی سابقه یک نماینده درخصوص فعالیت‎‌های عابربانک پرسپولیس

  • کد خبر : 240890
  • ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۷

دکتر محمد حسن‌نژاد، نماینده دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مرند و جلفا در استان آذربایجان شرقی است. افق نیوز/ موضع‌‌گیری شدید او در برنامه ۹۰ علیه حسین هدایتی باعث شد اظهارات او سر و صدای زیادی به پا کند. از حسن‌نژاد دعوت کردیم […]

دکتر محمد حسن‌نژاد، نماینده دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مرند و جلفا در استان آذربایجان شرقی است.
دکتر محمد حسن‌نژاد افشاگری بی سابقه یک نماینده درخصوص فعالیت‎‌های عابربانک پرسپولیس

افق نیوز/ موضع‌‌گیری شدید او در برنامه ۹۰ علیه حسین هدایتی باعث شد اظهارات او سر و صدای زیادی به پا کند. از حسن‌نژاد دعوت کردیم در دفتر خبرورزشی مستندات خود در مورد حسین هدایتی را عیان کند. او با پرونده‌هایی که حاوی اطلاعات زیادی از بدهی‌ها و تخلفات هدایتی بود، به دفتر ما آمد و مستندات را نشان داد. در ادامه، مصاحبه ما با او را که بیشتر حول حسین هدایتی و در ادامه برخی مشکلات و فسادهای فوتبال ایران است، بخوانید:

*چه شد که مجلس شورای اسلامی وارد موضوع فوتبال و افرادی مانند هدایتی شد؟
همه تیم‌ها محترم هستند اما حساب سه تیم از بقیه جداست. پرسپولیس، استقلال و تراکتور‌سازی با توجه به انبوه تماشاگرانی که دارند، یک سرمایه ملی محسوب می‌شوند و فرا استانی و ملی هستند. چه طرفدار این تیم‌ها باشیم و چه نباشیم، در ماجرای ریزاسپور، فوتبال ایران محروم شده است. این سؤال برای ما هست که چرا در اکثر پرونده‌های بین المللی، فوتبال ایران بازنده است و به‌رغم اینکه این باشگاه‌ها اسپانسرها و حامیان مالی زیادی دارند و وکلای زیادی هم تمایل دارند با توجه به شهرت حضور در این تیم‌ها وکالت آنها را بر‌عهده بگیرند، ما در اکثر پرونده‌ها بازنده هستیم؟ در فوتبال دنیا در بارسا و رئال هم این شیوه برخورد طلبکارانه را نداریم. مدیر بارسا به راحتی از نیمار می‌گذرد. وقتی آدمی در کارش سالم یا خیّر باشد، نباید روی سر کسی منتی بگذارد به خاطر هزینه‌ای که می‌کند. اگر آقای هدایتی آمده و کمک کرده، چرا دنبال مطرح شدن است؟ چرا می‌گوید برای علاقه‌‌اش خرج کرده در حالی که کسی که برای عشقش خرج می‌کند، منت نمی‌گذارد و تیم را در شب بازی به حاشیه نمی‌برد.

*شما عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هستید. آیا این اختیار را دارید که در مورد مباحث ورزشی ورود کنید؟
طبق اصل ۸۵ نماینده حق اظهار نظر در همه امور کشور را دارد و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس اختیار تحقیق و تفحص به ما داده می‌شود. در مجلس دو تحقیق و تفحص داشتیم یکی در مورد پرسپولیس و استقلال، به خصوص ماجرای طارمی و ریزاسپور که جریمه میلیاردی در میان بود و دیگری ماجرای تحقیق و تفحص از صندوق فرهنگیان که ۵۰ درصد سهام بانک سرمایه متعلق به آنها بود. در این دو پرونده ما به یک نام مشترک خوردیم؛ حسین هدایتی. در موضوعی که آقای صادقی همکار ما در مجلس افشاگری کردند، نام هدایتی هم بود که ایشان زیر بار نمی‌رفت. بد نیست بدانید در بانک سرمایه ۸۰ درصد وام‌ها وصول نشده بود و ۱۳ هزار میلیارد تومان مطالبات این بانک متعلق به حدود ۱۱ نفر است.

* هدایتی مدعی است وامی از بانک سرمایه نگرفته و بابت این قضیه شاکی است.
ما در بانک سرمایه با یک تخلف سازمان‌یافته مواجه شدیم که یکی از آنها به هدایتی برمی‌گشت. ما شرکت‌هایی داشتیم که با ضمانت دو شرکت کارسان و لیان وام‌های میلیاردی گرفتند، در حالی که کارمندی نداشتند یا تنها یک کارمند داشتند با سرمایه‌ای اندک. در تحقیقاتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که این شرکت‌ها متعلق به حسین هدایتی هستند. اینکه ایشان مدعی است به صورت مستقیم وامی نگرفته درست است اما در همه مکاتبات ما، ایشان بدهی و دیون این شرکت‌ها را قبول کرده و پرداخت مطالبات آنها را بر‌عهده گرفته و یعنی غیرمستقیم این وام‌های میلیاردی را در اختیار گرفته است.

*اگر شما مدعی هستید هدایتی دیون آنها را برعهده گرفته، آیا اقدامی از سوی بانک برای گرفتن مطالباتش از او صورت گرفت؟
در جلسه‌ای که اول اسفند ۹۴ با حضور مدیران بانک سرمایه و حسین هدایتی برگزار شد، ایشان تعهد داد ظرف ۴۸ ماه بدهی‌‌اش به بانک سرمایه را تسویه می‌کند اما وقتی زمان قسط اول یعنی ۳۱ مرداد ۹۵ رسید و پرداخت نکرد، بازداشت شد.

*می‌توانید بگویید هدایتی چه رقمی از بانک به اسم آن شرکت‌ها وام گرفته است؟
اصل پولی که این شرکت‌ها که پرداخت دیونش بر‌عهده حسین هدایتی است گرفته‌اند، ۵۸۷ میلیارد است که با معوقات و سود آن به رقم ۱۲۸۶ میلیارد تومان می‌رسد و در اصل بدهی او این رقم است. این رقمی است که ایشان برعهده گرفته تا پرداخت کند.

*هدایتی بعد از بازداشت چطور آزاد شد؟
زمانی که هدایتی بازداشت شد، ۷۰۰ میلیارد وثیقه گذاشت.

*چرا در این قضیه روی هدایتی زوم کردید؟
اصولاً حسین هدایتی کسی نیست که ما بخواهیم ذهن‌مان را مشغول او کنیم. ما دنبال مچ‌‌گیری از او نبودیم. اتفاقی که در بانک سرمایه افتاد، باعث شد پای او به قضیه باز شود. نکته اینکه این قبیل کارها اعتماد مردم به نظام را از بین می‌برد؛ اینکه وامی این‌طور بی‌ضابطه به کسی داده شود. فکر می‌کنم هزار میلیارد و هزار میلیارد مقابل سرمایه اجتماعی عددی نیست. وقتی این هزار میلیارد بدون حساب و کتاب داده می‌شود و مردم نمی‌توانند ۲ میلیون وام را به راحتی بگیرند، این به اعتماد مردم به نظام خدشه وارد می‌کند و ما دنبال برگشت این اعتماد هستیم. برخی مخالف اعدام مفسدان اقتصادی هستند و می‌گویند باید اول پول مردم را از آنها پس بگیریم اما من معتقدم باید از هزاران میلیارد بدهی آنها گذشت اما در ملأ عام اعدام شوند تا اعتماد نظام برگردد.

*سؤال ما به طور واضح‌تر این است که چرا تخلف یک نفر که در فوتبال بوده را این‌طور بزرگ کرده‌اید؟ آیا هدفی برای زدن فوتبال پشت این قضیه نیست؟
چرا برخی آدم‌های مشهور مفسد اقتصادی می‌شوند؟ سه راه برای شهرت هست‌؛ تیمداری، بانکداری و شرکت هواپیمایی. با این سرمایه‌گذاری‌ها در چشم می‌روند. یک زمانی کسی با شهرتی از قبل یا عقبه‌ای سیاسی وارد این قضیه می‌شود و نیازی به محبوبیت ندارد اما برخی با پول خرج کردن دنبال این محبوب شدن هستند. وقتی دستگاه‌های نظارتی افراد مشهور را زیر نظر دارند و وقتی یکی ماشین مثلاً ۲۰۰ میلیونی سوار شود، زیر ذره‌بین است. برخی از این افراد سرمایه‌ای دارند که با سود پول‌شان پورشه می‌خرند. معتقدم برخی برای دزدی‌هایشان در فوتبال سرمایه‌گذاری می‌کنند تا هزینه بازداشت را بالا ببرد. با هزینه کردن در تیم‌های پرطرفدار می‌خواهند سرمایه تماشاگران‌شان را همراه داشته باشند تا اگر فردا روزی کسی دست به آنها زد، ورزشگاه آزادی را بشورانند و فحش بدهند و صندلی بشکنند. مگر هدایتی تیم استیل‌آذین را نداشت؟ چرا می‌خواست در این تیم عقبه پرسپولیس را دنبال خودش بکشد؟ چرا سراغ پروین، مهدوی‌کیا، علی کریمی و… رفت در حالی که اگر کسی عاشق پرسپولیس باشد، عقبه این تیم را دنبال خودش نمی‌کشد و انشقاق ایجاد نمی‌کند. هدایتی در نهایت هم تیمش را بی‌خیال شد و خودش را عابربانک پرسپولیس جا زد. ۱۳۰۰ میلیارد بدهی ایشان کجا و ۱۵ میلیاردی که خرج پرسپولیس کرده کجا؟ تازه این خرج هم در قالب اسپانسری بوده و منتی ندارد. همه جای دنیا اسپانسرها دست باشگاه را می‌بوسند اما اینجا برعکس عمل شده است.

*آیا ضمانت یا قدرتی برای گرفتن این پول از هدایتی هست؟
شما مطمئن باشید این پول را از حسین هدایتی پس می‌گیریم. سیستم هم پشت این قضیه است که همه بدهی هدایتی به نظام بانکی را از او بگیرد. پرونده هدایتی در قوه قضائیه است. اگر او بدهی‌‌اش را نپردازد، وثیقه‌‌اش را به اجرا می‌گذارند.

*شما تنها به این بخش از فساد فوتبال ورود کرده‌اید؟ قبلاً هم پرونده‌ای باز بود اما نتیجه‌‌اش مشخص نشد.
ببینید، این جمعه چه اتفاقی در ورزشگاه آزادی بین تماشاگران پرسپولیس و تراکتورسازی افتاد. مگر بین پرسپولیسی‌ها ترک نیست؟ چرا باید این اتفاقات بیفتد؟ همین پول‌های کثیف است که این برخوردها را می‌بینیم. فکر می‌کنید چرا با سکو‌ها برخورد نمی‌شود؟ چرا برخی ناهنجاری‌ها به آن پرداخته نمی‌شود؟ ما باید آهن‌قراضه‌فروشی‌ها، ورق‌های غیراستانداردی که از فولاد تولید می‌شود و ارتباط آن آهن‌فروشی‌ها و تاجرهای فولاد و ارتباط همه آنها با فدراسیون فوتبال را پیدا کنیم.

*می‌شود در این باره واضح‌تر توضیح بدهید؟
بگذارید تحقیقات تکمیل شود، در این زمینه هم شفاف‌سازی می‌کنیم.

*رویکرد صدا و سیما را در قبال این ماجرا چطور می‌بینید؟ اینکه وقت زیادی به هدایتی می‌دهند و او به شما هم پرخاش می‌کند.
ما دو بحث داریم؛ یکی اینکه دائماً به مردم تزریق نکنید که همه دزد هستند و دیگر اینکه باید حرمت انسان را طبق اسلام نگه داریم اما وقتی کسی مثل زالو به بیت‌المال چسبیده و مال مردم را خورده، انسان نیست که حرمتش نگه داشته شود. قانون می‌گوید تا وقتی حکم دادگاه قطعی نشده، اسمی نبریم ولی باید استثنایی قائل شویم. چطور یک نماینده نمی‌تواند اسم دزد را بیاورد اما هدایتی در برنامه زنده هر چه بخواهد، می‌تواند به من بگوید؟ وقتی نماینده در مورد مدرکی حرف می‌زند که نباید او را متهم کرد بلکه باید بررسی کرد و اگر درست بود، از آن نماینده تشکر شود و اگر غلط بود، آن وقت هم عذرخواهی کند و هم محاکمه شود. من با صدا و سیما در مورد این همه وقتی که به هدایتی دادند، صحبت کردم. ایشان حتی اگر مجرم هم نباشد متهم که هست. حتی اگر ۵۰ درصد حرف‌های من هم درست باشد، این همه فرصت دادن به هدایتی برای حرف زدن دهن‌کجی به مردم است. این را هم بگویم که همان روزی که قرار بود من و هدایتی در ۹۰ حرف بزنیم، او به یکی از نمایندگان شیراز زنگ زده که بیاید پیش من تا خرج فجرسپاسی را بدهم. این‌طور می‌خواسته مثلاً یک نماینده را به سمت خودش بکشد.

*در پرونده‌ای که باز کردید، از اصناف دیگر یا بخش‌های دیگر هم مفسدانی هستند که مثلاً بشناسیم؟
ما در کل سیستم ۲۰ نفر بیشتر از این مفسدان اقتصادی نداریم. یکی در سینما بود که پول را پس داد. ما سراغ همه مفسدین می‌رویم و فوتبال برای کسی مصونیت ندارد. شاید خیلی از مفسدین را نشناسید چون اهل شهرت نبودند ولی امثال هدایتی تاوان شهرت را هم می‌دهند. فوتبال برای برخی پله‌ای برای وصل شدن به آدم‌های بزرگ مملکت شده است. برای مثال فردی از طریق یک فوتبالیست بزرگ وقت ملاقات با یک وزیر را می‌گیرد و کنار آن فوتبالیست با وزیر عکس می‌اندازد و همان عکس را می‌برد به رئیس بانک نشان می‌دهد و می‌گوید اگر فلان رقم را به من وام ندهی، پدرت را درمی‌آورم و به وزیر می‌گویم برکنارت کند.

*یک بحثی که هدایتی مطرح کرد، پولی بود که بابت حقوق کی‌روش داده است. در این زمینه چه نظری دارید؟
هدایتی مدعی شده بخشی از حقوق کی‌روش را هم او داده است. ما در این زمینه از وزیر سؤال کردیم و گفتند که پیگیری می‌کنیم و جواب می‌دهیم. اگر واقعاً وزارت ورزش برای سرمربی تیم ملی از یک بدهکار اقتصادی پول گرفته، باید وزیر را دادگاهی کرد. اعتبار ملی و لباس تیم ملی خیلی مقدس و بزرگ است که یک بدهکار بانکی برای آن هزینه کند. اگر یک ضد انقلاب هم کمک کند، باید قبول کرد؟ البته فرق است بین بدهکار بانکی و کلاهبردار بانکی و نباید خودمان را گول بزنیم.
*دوست داریم نظر شما را در مورد خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هم بدانیم. چند سال پیش این بحث داغ شد و حتی مزایده آن هم برگزار شد اما درنهایت به سرانجامی نرسید.

*تا الان چندین بار بحث خصوصی‌سازی سرخابی‌ها مطرح شده اما چرا این کار را نمی‌کنند؟ چون می‌خواهند از محبوبیت هواداران استفاده کنند. می‌خواهند کاندیدای ریاست جمهوری شوند، می‌گویند فوتبالیست‌ها را به خط کنید تا در ورزشگاه شیرودی از ما حمایت کنند. چون این پرسپولیس و استقلال خصوصی نیستند. صدا و سیما می‌گوید دولت بودجه ما را نمی‌دهد آن وقت من از بودجه خودم به یک تیم دولتی کمک کنم؟ این‌طور است که عملاً حق پخشی را هم شاهد نیستیم. دولت باید دست از سر تیم‌ها بردارد و تأکید ما هم بر همین نکته است. باید ۱۰۰ درصد سهام آن را به مردم واگذار کنیم. حقش پخش، لباس، برند و همه چیز بیفتد دست خود مردم و ببینید چه درآمدی نصیب این دو باشگاه می‌شود و دیگر دست نابابان هم از این قضیه کوتاه می‌شود. وقتی یک مربی یا یک فوتبالیست از اسمش استفاده کرده و چندین رستوران می‌زند، یعنی یک تیم با این همه طرفدار نمی‌تواند؟ دولت عزمی برای فروش این دو تیم ندارد. اینقدر لقمه چرب و نرمی هستند که هیچ‌کس حاضر نیست از سفره آن بیرون بیاید.

خبرورزشی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=240890

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر