3

«فرش ایرانی» با تاخیر وارد بازار شد

  • کد خبر : 58757
  • ۲۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۳

توزیع نسخه خانگی مجموعه “فرش ایرانی” که یکی از آثار ماندگار سینمای ایران محسوب می شود، پس از چندین سال وارد بازار شد اما با حاشیه هایی همچون حذف نام یکی از کارگردانان و تهیه کننده پروژه همراه است.

  انتشار نسخه نمایش خانگی فیلم “فرش ایرانی” که در آن نام یکی از فیلمسازان و همچنین تهیه‌کننده از پشت جلد این محصول حذف شده است، حاشیه‌هایی را به دنبال داشته است.

این فیلم حاصل تلاش تعدادی از کارگردان‌های شناخته‌شده سینمای ایران است و به عنوان اثری ماندگار می‌تواند بخشی از ویژگی‌های دست‌بافته ایرانی را به مخاطبان تمام کشورهای جهان انعکاس دهد. متولی تولید این فیلم مرکز ملی فرش ایران است.

نکته مهم اینکه این مرکز خود مسئولیت ساخت فیلم را عهده‌دار نشد بلکه با دعوت از رضا میرکریمی به عنوان تهیه‌کننده، برنامه‌ریزی هنری را بر عهده یکی از دست‌اندرکاران سینمای ایران می‌گذارد تا این فیلم از وجه سفارش صرف خارج شود. در این میان فعالیت منوچهر محمدی به عنوان مجری طرح که در دعوت و هماهنگ کردن حضور کارگردان‌های این پروژه نقش مهمی ایفا کرده، ارائه چنین اثری را میسر کرد.

این فیلم پس از نمایش در جشنواره فیلم فجر و دریافت سیمرغ از این رویداد به طور محدودی اکران عمومی شد. اما پس از آن هرگز در طی این سالها متولی‌ای برای نمایش آن در شبکه خانگی پیدا نشد. این فیلم با وجود اینکه از حضور کارگردانان شاخصی بهره گرفته اما قطعا از آن‌دسته آثار سینمایی است که مخاطب خاص دارد. همین موضوع باعث شد که در طی این سال‌ها موسسات نمایش خانگی خیلی تمایلی برای خرید رایت این فیلم نداشته باشند؛ زیرا قطعا برگشت مالی چندانی نخواهد داشت.

اما در هر صورت موسسه هنرنمای پارسیان که تاکنون آثار مطرحی از سینمای ایران را وارد بازار کرده است، تصمیم به توزیع این اثر گرفت.

توزیع این کار در بازار شبکه خانگی یک حرکت خوب تلقی می‌شود که بیشتر جنبه فرهنگی دارد و قطعا مسئولان این موسسه چندان به فکر برگشت مالی آن نبوده‌اند.

اما در این میان حذف نام یکی از کارگردانان سینمای ایران “بهرام بیضایی” از لیست ۱۵ نفره این فیلمسازان بر روی پشت جلد این دی وی دی و همچنین نبود نام رضا میرکریمی به عنوان تهیه کننده اثر جای تعجب دارد و خبرگزاری مهر نیز در گزارشی بدین موضوع اشاره کرد.

مدیران موسسه هنرنمای پارسیان نیز تا این لحظه دراین‌باره اظهارنظر رسانه‌ای نداشته‌اند؛ گرچه به تازگی در خروجی سایت خود مطلبی را با این مضمون منتشر کرده‌اند:

“در پی درج مطلبی در سایت‌های خبری مبنی بر حذف نام استاد بهرام بیضایی از فیلم فرش ایرانی که هفته گذشته توسط موسسه هنرنمای پارسیان پخش گردید با عرض پوزش به آگاهی مخاطبان عزیز سینمای ملی می رساند متاسفانه نام استاد صرفا از پشت والت فیلم یاد شده بر اثر اشتباه سهوی طراح این موسسه از قلم افتاده و نام و اپیزود ساخته ایشان در خود فیلم و تیزرهای پخش شده آن در دیگر محصولات موجود است.

بدیهی است این موضوع در پخش مجدد اثر مورد توجه قرار دارد و انشاالله نام ایشان همواره زینت‌بخش مجموعه آثار این موسسه و نیز فیلم گران سنگ فرش ایرانی خواهد بود.”
اما در این توضیح اشاره‌ای به دلیل حذف نام میرکریمی نشده است.
البته میرکریمی در گفتگو کوتاهی با یکی از خبرگزاری‌ها در اینباره عنوان کرد: “تعجب کردم از این شیوه عرضه. چون اسم خود من هم به عنوان تهیه‌کننده وجود ندارد، گفتم فیلم را بخرم شاید فیلم دیگری باشد. من از نحوه توزیع این مجموعه مستند و حذف نام بهرام بیضایی بی‌اطلاع هستم.”
امید است مسئولان موسسه هنرنمای پارسیان در زمان اصلاح نام بیضایی، فکری هم برای نام تهیه‌کننده بکنند تا این سوءتفاهم از بین برود.منبع مهر
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=58757

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر