3

اعتراض خودروسازان به مصوبه دولت و کاهش قیمت گذاری خودروها

  • کد خبر : 62493
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۹

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو با بیان اینکه خودروسازان به مصوبه دولت و شیوه قیمت‌گذاری جدید اعتراض دارند، گفت: تا پایان سال زیان خودروسازان به ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

محمدرضا نجفی‌منش در گفتگو با مهر با اشاره به اعلام قیمت خودرو از سوی خودروسازان و تائید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: واقعیت این است که خودروسازان هم اکنون علیرغم اصلاح قیمتها نیز با زیان مواجه هستند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، حدود ۳ هزار میلیارد تومان زیان داشته باشند.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو افزود: دلیل این زیان این است که قیمت تعیین شده برای آنها واقعی نبوده است و تولیدکنندگان مدام این صنعت را با زیان پیش برده‌اند؛ اما به دلیل اینکه مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ کشور دولتی هستند، جای اعتراض به رویه دولت را نداشتند.

وی تصریح کرد: به هرحال این زیان هم اکنون به صنعت خودرو وارد شده است؛ ضمن اینکه مطابق با قانون برنامه پنجم توسعه اگر دولت قیمت تعیین می‌کند و تولیدکنندگان به زیان بر می‌خورند باید دولت زیان آنها را جبران کند.

به گفته نجفی‌منش، این تجربه در سالهای دهه ۷۰ نیز تکرار شده است که کمبود عرضه خودرو پیش آمد؛ اما الان شرایط متفاوت است و اگر شرایط مساعدی برای خودروسازان فراهم و نقدینگی مورد نیاز آنها تامین شود، تولید از تقاضا پیشی خواهد گرفت و شاید به آن مرحله نرسیم و قیمت بازار با قیمت محاسباتی یکسان شود.

وی در تشریح فاکتورهای قیمت محاسباتی دولت برای خودروسازان در شرایط جدید خاطرنشان کرد: سازمان حمایت کار قیمت‌گذاری را به عهده دارد و چارچوب تعیین می‌کند.

نجفی‌منش در خصوص پیش بینی از آینده بازار آزاد خودرو با مصوبه جدید تصریح کرد: آینده بازار خودرو به چند عامل بستگی دارد؛ اول آنکه دولت چقدر نقدینگی مورد نیاز خودروسازان را تامین کند؛ چراکه هم اکنون تمامی شرایط دست به دست هم داده ست که تولید متوقف شود.

وی اظهار داشت: بانکها از تولیدکنندگان این گونه می خواهند که ۱۳۵ درصد مبلغ ال سی را به حساب بانک واریز کنند پیش از اینکه ال سی گشایش شود؛ در حالیکه این ضرر به تولید است و تحریم داخلی و موانع داخلی که پیش روی تولید قرار داده شده است، بسیار قویتر از تحریم‌های بین المللی دارد عمل می کند.

نجفی‌منش معتقد است که باید داخل را متقاعد کنیم که دست از مانع تراشی بردارد؛ در حالیکه از اول امسال گفته شده که اگر واحدی قسط معوق و تسهیلات معوق دارد، تسهیلات جدید به آن تعلق نمی‌گیرد؛ ضمن اینکه اگر قسط معوق داشته باشد، دست چک به او داده نخواهد شد و اگر دست چک هم بدهند؛ باید ۸۰ درصد آن را برگردانند.

وی ادامه داد: اگر واحدی می خواهد گشایش کند باید ۱۳۵ درصد به بانک بدهد؛ این ها مشکلاتی هستند که بر سر راه تولید قرار دارند. عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو خاطرنشان کرد: هم اکنون خودروسازان به این مصوبه دولت و چگونگی قیمتگذاری هم اعتراض دارند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=62493

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. سلام ، کسانی که ۶ یا ۹ ماه قبل خودرو با قیمت مصوب زمان ثبت نام ، خودرو ثبت نام کرده اند تکلیف این مشتریان چه خواهد شد؟ زیرا قیمت خودرو در زمان ثبت نام در بازار آزاد ، نصف قیمت اعلامی الان سازمان حمایت بود . و اگر من مشتری در زمان ثبت نام به خودروسازان اعتماد نمیکردم و خودروی انتخابی را از بازار آزاد خریداری میکردم ، الان خودروی انتخابی را به دو برابر قیمت از خودروساز تحویل نمیگرفتم . چرا سازمان حمایت که بایستی حامی مصرف کننده باشد از خودروساز حمایت میکند و در این میان چه سازمان بازرسی از حق مصرف کننده و مشتری حمایت خواهد کرد؟

  2. شب خوابیدم و صبح دیدم قدرت خرید رو از دست دادم.با توجه به اینکه ۱۹ ماه هست در نوبتم و ۷ ماه از زمان تحویل ماشینم میگذره.آخه چرااااااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟

  3. سلام
    این یک پیام از یک ایرانی بدبخت است که اسیر این گرانی هاشده است
    قیمت گذاری خودرو دعوای بین دلالان و دولت است یا اینکه دولت هوس کسب
    تازه ای به سرش زده بماند
    آنچه معلوم است بدبخت شدن مردم است فردی مثل من که خودروی خود را ۱۰
    میلیون فروخته به یک شرکت لیزینگی داده که ۳ماه بعد سوار خودرویی شود که
    مخارج تعمیرش سرسام آور نباشد حال باید از کجا ۲۶ میلیون مابه التفاوت
    تندر ۹۰ بیاورد ؟ با یارانه ۴۵ هزارتومانی یا کمک عیدانه ۸۰ هزار تومانی؟
    من سرپرست خانواده ۴ نفره هستم ماهی ۱۸۰ هزارتومان یارانه من است یعنی
    سالی حدود ۲میلیون تومان از دولت میگیرم حال انصاف دهید دو خودرو ساز
    دولتی با این افزایش قیمت میخواهند یارانه ۱۳ سال من رابگیرند آن هم یکجا
    حال بگویید من به دولت یارانه میدهم یا دولت به من ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    من که دستم به جایی نمیرسد البته هیچ کس دستش به جایی نمیرسد فقط از شما
    اصحاب رسانه خواهش میکنم “ای که دستت میرسد کاری بکن”
    به خدا امام زمان از دست این همه فشار به مردن خون گریه میکنه
    بسه به خدا بسه
    شمارا به خدا کاری کنید صدایی بلند کنید
    یاعلی

  4. بخدا راست میگی.حرف دل خیلی از مردم ستمدیده ایران رو زدی.به نظر منم دست دولت با خودروسازها تو یه کاسه اس که بخوان از مردم کسب درامد کنند.البته اینا هم وقتی میبینن مردم چیزی نمیگن هر غلطی دلشون بخوان میکنن.تقصیر ما مردم هم هست.اگر چند ماه طاقت می اوردیم و ماشینای اشغالشونو ازشون نمیخریدیم کف پامونم ماچ میکردن نصف قیمت بریم ماشیناشونو بخریم.پس مردم عزیز مقصر خود ما هم هستیم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر