2

جعبه‌سیاه ارتش‌آزاد+تصویر

  • کد خبر : 62537
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۱

سازمان اطلاعات سوریه در یک عملیات موفق بار دیگر ترک‌ها را مات کرد و یکی از افسران فراری ارتش که مسول بخش اطلاعات ارتش آزاد مقیم در ترکیه بود را به سوریه بازگرداند.

هر چند این حادثه چند روز پیش روی داد و بسیاری از پایگاه‌های ترک از ناپدید شدن سرگرد فراری ریاض الأحمد خبر دادند، اما تا زمان تایید این خبر، ایران آباد از انتشار آن خودداری کرد. رسانه‌های سوریه‌ای نیز همزمان از عملیات موفق نیروهای اطلاعاتی خود در سوریه و بازگردان این سرگرد فراری به کشور خبر دادند.
از سرگرد ریاض الاحمد به عنوان صندوقچه اسرار ارتش آزاد یاد می‌شود، او اولین افسر ارتش سوریه بود که با شروع بحران از ارتش جدا شد و به ترکیه رفت. محل خدمت وی شهر بانیاس بود که پس از شناسایی وی به عنوان یکی از عوامل سازمان دهنده اعتراضات مسلحانه و اقدام به دستگیری‌اش به اسکندرون رفت و آنجا مورد استقبال افسران سازمان اطلاعات ترکیه قرار گرفت.
ریاض الاحمد حتی پیش از سروان حسین هرموش به ترکیه فرار کرده بود، حسین هرموش که پس از رفتن به ترکیه اقدام به تشکیل ارتش آزادگان سوریه کرده بود، توسط عوامل اطلاعاتی سوریه با همکاری برخی از افسران اطلاعات ترکیه ربوده شد و پس از اعترافات تلویزیونی که در آن برای اولین بار از وجود پایگاه‌هایی برای آموزش مخالفان سوری در ترکیه خبر داد، به سرنوشت نامعلومی دچار شد، هر چند گفته می‌شود وی اعدام شده است.
اما ریاض الاحمد سرنوشت دیگری یافت، او به دلیل آنکه جزو اولین‌ها بود که از ارتش سوریه جدا شد، توانست به سرعت تابعیت ترکیه‌ای بگیرد و به همین علت به راحتی میان شهرهای مختلف این کشور رفت و آمد می‌کرد و اقدامات لازم برای فرار سایر افسران و نظامیان سوری از نظام حاکم را انجام می‌داد.
پس از فرار سرهنگ ریاض الاسعد به ترکیه و تشکیل ارتش آزاد سوریه، الاحمد مسول شاخه اطلاعات ارتش آزاد شد. او به دلیل ریش بلندی که داشت، به شیخ عدنان العرعور مفتی شورشیان بسیار نزدیک شد و از قبل شیخ به پول‌های هنگفتی که از عربستان می‌رسید، دست یافت.
    سرگرد ریاض الاحمد در همه تصمیم‌گیری‌های اطلاعاتی و عملیاتی شورشیان ارتش آزاد و اتاق عملیات مشترک آنها با افسران ترک، آمریکایی، فرانسوی، اسرائیلی و قطری حضور داشت و از این‌رو جزئی‌ترین حوادث میدانی را هم می‌دانست.
   سازمان اطلاعات سوریه اما برای به دست آوردن این صید گرانبها، شاخه‌های اطلاعاتی خود در ترکیه را فعال کرد. این شاخه‌های اطلاعاتی از سال ۲۰۰۴ و بعد از گسترش روابط آنکارا – دمشق هر چند حقوق خود را دریافت می‌کردند، اما فعالیت چندانی نداشتند. این افراد مامور شدند سرگرد فراری را تعقیب، دستگیر و به سوریه منتقل کنند.
   هر چند رسانه‌های ترک نوشته‌اند که وی پس از یک حادثه رانندگی مفقود شده، اما برخی از پایگاه‌های خبری سوری که به حاکمیت این کشور نزدیک هستند تاکید می‌کنند که یکی از افراد نفوذی سازمان اطلاعات هوایی سوریه که به عنوان دوست نزدیک وی، با او همراه بوده، با همکاری برخی از عوامل سوری فعال در ترکیه او را در مسیر حرکت به سمت مرز ربوده و به داخل خاک سوریه منتقل کرده‌اند و اکنون نیز در اختیار سازمان اطلاعات این کشور است.
گفته می‌شود پس از ناپدید شدن سرگرد ریاض الاحمد دولت ترکیه تدابیر شدید امنیتی را در همه مناطق حضور فرماندهان ارتش آزاد در خاک خود گسترش داده و از اردوگاه آوارگان سوری که ساکنان آن در حقیقت همان خانواده‌های اعضای ارتش آزاد و دیگر گروه‌های شورشی مسلح هستند، محافظت بیشتری می‌کند.
    در این میان گفته می‌شود تنها دو روز پس از دستگیری این سرگرد فراری، ارتش سوریه موفق شد ضربات سنگینی را به ارتش آزاد و تروریست‌های جبهه النصره وارد کند. در این عملیات که از روز چهارشنبه شروع شده صدها تن از اعضای این گروه‌های مسلح کشته شده‌اند که شاید مشخص‌ترین ضربه ارتش سوریه هنگامی بود که اتاق عملیات شورشیان در ادلب را هدف قرار داد که طی آن فرمانده تیپ‌ لواء الشام به همراه ۱۲ نفر از فرماندهان دیگر این گروه به هلاکت رسیدند.
گفته می‌شود ارتش سوریه با استفاده از تلفن همراه فرمانده این گروه شورشی که در تلفن همراه ریاض الاحمد بوده، محل اقامت وی را کشف و هدف قرار داده است. در همین منطقه حمله مجدد شورشیان به پادگان وادی الضیف در نزدیک شهر معره النعمان شکست خورد و آنها با تلفات سنگین مجبور به عقب نشینی شدند.
   اطلاعاتی که الاحمد داد، عملیات موسوم به القصاص العادل که گروه تروریستی جبهه النصره از آن به عنوان ورود به دمشق یاد می‌کرد را در نطفه خفه کرد و ارتش سوریه با حمله به محل تمرکز آنها در حی الجوبر و زملکا علاوه بر کنترل کامل این دو منطقه صدها تن از آنها را به هلاکت رساند و یا دستگیر کرد.
   شورشیان مسلح سوریه با انتشار فیلم‌های متعددی در شبکه یوتیوب و فیس بوک به ضربات سنگینی که ارتش سوریه در منطقه السفیره در نزدیکی حلب به آنها وارد کرده اعتراف کردند. سایت الحقیقه سوریه که نزدیک به مخالفان است رقم کشته شده‌های شورشیان مسلح در عملیات ارتش در السفیره را بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کشته و زخمی‌ها را نیز همین میزان اعلام کرده است.
   در یکی از ویدئوهای منتشر شده توسط شورشیان در شبکه یوتیوب فردی که در حال تصویربرداری از جنازه‌های کشته شدگان شورشیان در السفیره است اعتراف می‌کند که «عدد شهدا صدها نفر» است. وی در این ویدئو تاکید می‌کند که ارتش سوریه با ستون کشی بزرگی شامل ده‌ها تانک، نفربر و خودروهای نظامی به السفیره حمله کرده‌اند.
   الاحمد همچنین خط تدارکاتی ارتش آزاد از ترکیه به داخل حلب و مناطق اطراف آن را لو داد که نتیجه مستقیم آن در روز پنج‌شنبه هدف قرار گرفتن پنج کامیون پر از سلاح و مهمات بود که توسط ترکیه برای شورشیان در حلب فرستاده شده بود.
   آنچه مشخص است سازمان اطلاعات هوایی سوریه با این صید گرانبهای خود بیش از ۲۵۰۰ تن از شورشیان مسلح ارتش آزاد و تروریست‌های وابسته به جبهه النصره را در مناطق مختلف این کشور به هلاکت رساند. باید منتظر روزهای آینده و دید که با استفاده از جعبه سیاه شورشیان مسلح، ارتش سوریه چه ضربات دیگری را بر پیکر شورشیان مسلح وارد خواهد کرد.
منبع ایران آباد
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=62537

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر