2

پروپوزال (PROPOSAL) چیست؟

  • کد خبر : 81104
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹

پروپوزال یا طرح تحقیق ، پیش نویس پ‍ژوهشی است که شما می بایست برای اخذ مدرک تحصیلی خود انجام دهید. در پروپوزال ، شما به معرفی موضوعی که برای پایان نامه خود انتخاب کرده اید ، توضیح اهمیت آن موضوع ، ذکر پ‍‍ژوهش هایی که در گذشته در این باره صورت گرفته ، و نتایجی که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت می پردازید. هم چنین روش یا روش هایی که در پژوهش از آن ها بهره خواهید گرفت را ذکر می کنید.

شکل پروپوزال بنا بر هدفی که از آن دارید و یا به مقتضای رشته تحصیلی شما می تواند قدری متغیر باشد. اما شکل بندی بنیادین آن ، همواره باید شامل عنوان بندی های مشابه و بخش های زیر باشد :

۱- موضوع تحقیق ( Project Title )

ذیل این عنوان می بایست عنوان دقیق تحقیق خود را ذکر کنید. برای مثال :

Project Title: Women Role in Southeast Thailand

۲- توضیح موضوع و اهمیت آن ( Importance and Statement of Topic )

در این بخش می بایست جوانب موضوع ، چگونگی ارتباط آن با رشته تحصیلی مورد نظر ، و اهمیت موضوع به لحاظ علمی و کاربردی را توضیح دهید. روشن کنید چرا این موضوع باید برای استاد راهنمای بالقوه ی شما جذاب باشد؟ چه مشکل یا مساله ی جدیدی را می خواهید مطرح کنید؟ و چرا حل آن مهم است؟

۳- ادبیات تحقیق و پژوهش های مرتبط ( Review of Literature and Relevant Topics)

زیر این عنوان ، باید توضیح مختصر اما جامعی همراه با رفرنس دهی صحیح آکادمیک (استاندارد هاروارد) درباره پژوهش هایی که پیش از شما روی این موضوع و موضوعات نزدیک به آن انجام شده بدهید. در این بخش در واقع باید به ذکر پژوهش هایی بپردازید که شما قصد دارید یافته های آن ها را تکمیل کنید ، اشتباهات آن ها را رفع نمایید و یا نتایج آن ها را رد کنید. این قسمت باید به استاد راهنمای بالقوه ی شما اثبات کند که شما مطالعه و احاطه ی کافی به مطلبی که موضوع پژوهش است را دارید. بیشترین استفاده از منابع تحقیق (که در قسمت آخر می آیند)، چه کتاب باشند چه مقاله، نشریه، ویدئو یا هر مورد دیگر، در این قسمت انجام می شود.

۴- اهداف و فرضیه ها ( Aims and Hypothesizes )

در این بخش باید به ذکر نتایجی بپردازید که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت. توضیح دهید که از انجام تحقیق چه هدفی دارید؟ به کدام سمت حرکت می کنید؟ و فکر می کنید به کجا خواهید رسید؟ چه گزاره هایی را ممکن است رد یا اثبات کنید؟ باز هم توضیح دهید پژوهش شما دقیقاً چه کارآیی (هایی) خواهد داشت.

۵- روش ها و ابزار های تحقیق ( Methodology )

در این قسمت توضیح دهید که در انجام پروژه از چه روش های علمی سود خواهید برد و چه ابزارهایی را برای رسیدن به اهداف تحقیق به خدمت خواهید گرفت. این ها می بایست روش های استاندارد تحقیق باشند که در مورد خاص تحقیق شما کاربرد دارند.

۶- منابع( References )

فهرستی از منابعی که در نوشتن پروپوزال از آنها استفاده کرده اید، پایه ی مطالعات قبلی شما هستند یا اینکه فکر می کنید از آن ها استفاده خواهید کرد را الفبایی و منظم کنید و در این بخش بیاورید. رفرنس دهی می بایست با استاندارد هاروارد منطبق باشد.

نکات مهم

۱- پروپوزال را با موضوع شروع نکنید، بلکه عنوانی مانند مثال زیر را در روی جلد بیاورید و بعد متن پروپوزال را بنویسید :

A PhD / Master Dissertation Proposal Presented to

The Department of Gerontology

Faculty of Gerontology

University Putra Malaysia

Presented By : Maryam Mobini

۲- این نکات را در مورد انتخاب و نگارش تیتر پروژه رعایت کنید :

الف ) سعی کنید موضوع روشن و ساده باشد. از خوشگل کردن عنوان تحقیق خودداری کنید !

ب ) عنوان پروژه را به صورت خلاصه ای فشرده از آن چه در ذهن دارید در نظر بگیرید. سعی کنید با همان یک جمله عنوان پروژه بتوانید چارچوب کلی تحقیق و هدف هایتان را به خواننده منتقل کنید. عنوان کار شما باید کاملاً مشخص کند که شما می خواهید چه چیز را و در چه شرایطی مطالعه کنید.

پ ) در جمله بندی عنوان پروژه دقت کنید تا چیدمان آن طوری باشد که آن چه اصل موضوع تحقیق شماست از فرع آن قابل تشخیص باشد. به این دو مثال دقت کنید:

۱- Red-haired Musicians and Their Preferences for Music Style

۲- Music Style Preferences of Red-haired Musicians

در این جا هر دو جمله ظاهراً یک مفهوم را منتقل می کنند:”سلیقه موزیسین های مو قرمز در انتخاب سبک موسیقی” . اما عملاً تفاوتی بین این دو وجود دارد و آن هم این است که در جمله اول ، تعبیر خواننده این است که توجه بیشتر ما به موزیسین های مو قرمز است و ما اول موزیسین های مو قرمز را بررسی می کنیم و بعد به سلیقه موسیقیایی آن ها می پردازیم. اما در جمله دوم بر عکس ، اولویت به سبک های موسیقی و سلیقه موسیقیایی داده شده و موزیسین های مو قرمز در درجه دوم قرار دارند.

ت ) سعی کنید کلمات اضافی را از عنوان پروژه حذف کنید . دو مثال زیر در واقع یکی هستند ، اما شماره ۲ مقبولیت بیشتری دارد :

۱- The Systematic Development which has occurred during last 50 years and has Changed the face of Southeast Asia

۲- Changes and Development in Southeast Asia

ث) در هنگام انتخاب موضوع توجه کنید که موضوع تحقیق شما باید برای کسی که پروپوزال را بررسی می کند جذاب باشد و استفاده از بودجه ی دولتی جهت انجام آن پروژه معقول به نظر برسد. به عنوان مثال اگر موضوع تحقیق شما در مورد ایران باشد، برای دولت مالزی سرمایه گذاری روی شما به عنوان دانشجو هیچ گونه توجیهی ندارد. پس سعی کنید موضوعی انتخاب کنید که در مورد مسائل کلی یا در زمینه ی مسائل مربوط به کشور مالزی باشد.

۳- در مورد (۱)هدف هایی که از تحقیق دارید و (۲) ابژه ای که برای مطالعه انتخاب کرده اید (Objectives) حتماً دقت کنید که در رابطه کامل با هم باشند و در نگارش پروپوزال سعی کنید که این رابطه را به خوبی نمایش دهید.

۴- در زمینه چگونگی انتخاب روش تحقیق نیز ، وضع به همین ترتیب است. سعی کنید مناسب ترین ، عملی ترین ، علمی ترین و هم خوان ترین روش را برای پژوهش مورد نظرتان انتخاب کنید.

۵- پروپوزال را تمیز و با بخش بندی مناسب تحویل دهید. سعی کنید مرز بین عنوان ها مشخص باشد و مطالب را بر روی ۱ روی کاغذ A4 تایپ کنید.

۶- حجم پروپوزال میبایست برای دوره های کارشناسی ارشد حداقل ۵ صفحه و برای دکتری حداقل ۸ صفحه باشد. در این میان حداقل یک صفحه به ادبیات تحقیق و حداقل یک صفحه به منابع تحقیق اختصاص دهید. سعی کنید از منابع جدید و به روز (حداقل از سال ۲۰۰۰ به بعد) استفاده نمایید و همه ی منابع پروژه فارسی زبان نباشند. هم چنین توجه بفرمایید فونت استاندارد برای متن پروپوزالTimes and New Romans با سایز ۱۲ است.

۷- از نوشتن موارد اضافه در پروپوزال ، مثل عریضه نویسی برای استاد راهنما و غیره ، جداً خود داری کنید. از توضیح اضافه هم پرهیز کنید.

۸- در مورد نگارش انگلیسی ، حتماً درباره متن پروپوزال با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید. متن پروپوزال می بایست به لحاظ علمی و ادبی هیچ غلطی نداشته باشد.

۹- پروپوزال را جدی بگیرید! سنجش علمی شما در واقع فقط از طریق پروپوزال میسر است . پس تمام تلاش و دانش خود را برای تنظیم آن به کار بگیرید.

پروپوزال مقدماتی

عنوان : تبیین رابطه سرمایه اجتماعی با هویت اجتماعی مهاجران –مطالعه موردی منطقه ۱۶ شهر تهران

بیان مساله :

یکی از عوامل موثر برفرآیند توسعه درجهان موضوع سرمایه اجتماعی ونرخ بهره مندی آن در کشورها می باشد.بدون شک در کشورهای جهان سوم وتوسعه نیافته موضوع سرمایه اجتماعی می تواند کاستی های منابع اقتصادی راتا حدی بپوشاند.به عبارتی به دلیل محدودیت منابع وسرمایه های اقتصادی در کشورهای جهان سوم ،سرمایه اجتماع می تواند جایگزین مطلوبی برای سرمایه مالی واقتصادی باشد.حتی تحقیقات میدانی نشان داده است که یک انحراف معیار افزایش در میزان اعتماد درسطح ملی ،سبب نیم انحراف معیار افزایش در رشد اقتصادی می شود.پاتنام وکلمن تاکید کرده اند که سرمایه اجتماعی بسیار کم هزینه است وثانیا پایان ناپذیر می باشد ومی تواند امنیت واطمینان وکاهش انحرافات اجتماعی رابرای جامعه به ارمغان بیاورد. اهمیت چنین پتانسیل هایی مثبت وکم هز ینه ضرورت شناسایی آنها را در صورت امکان باز تولید وبهره وری آنها را الزامی می کند.سرمایه اجتماعی، مجموعه‌ای از منابع و ذخایر ارزشمندی است که به صورت ذاتی و نهفته در روابط اجتماعیِ گروه‌های نخستین، ثانوی و در سازمان اجتماعی جامعه (نهادهای رسمی و غیررسمی) وجود دارد. برخی از این ذخایر ارزشمند که گاه از آن به عنوان ارزش‌های اجتماعی نیز یاد می‌‌شود، عبارتند از؛ صداقت، حسن تفاهم، سلامتی نفس، همدردی، دوستی، دلسوزی، همبستگی، فداکاری و. .. سرمایه اجتماعی از طریق این منابع، کنش‌های کنشگران را در سطوح مختلف خرد، میانی و کلانِ جامعه، آسان، سریع، کم‌هزینه و مطمئن می‌سازد و بدین وسیله آنان را در رسیدن به اهداف مشترک اجتماعی کمک می‌کند.

نظریه سرمایه اجتماعی در ایران قدمت زیادی ندارد و لزوم شناسایی آن وچگونگی تاثیرسرمایه اجتماعی برانسجام و همبستگی اجتماعی و به حرکت در آوردن چرخ های توسعه از طریق ایجاد نهادهای مدنی و شبکه های اجتماعی ضرورت دارد چراکه این امر نقش مهمی در هویت یابی و انسجام های سطح میانی گروه ها وقومیت ها رادر پی دارد.

مبانی نظری تحقیق:

از سرمایه اجتماعی تعاریف مختلفی ارائه گردیده است . یکی از تعاریف مطرح اینست که سرمایه اجتماعی مجموعه هنجارهای موجود در سیستم های اجتماعی است که موجب ارتقای سطح همکاری اعضای آن جامعه گردیده و موجب پایین آمدن سطح هزینه های تبادلات و ارتباطات می گردد (فوکویاما ۱۹۹۹). سرمایه اجتماعی را می توان حاصل پدیده های ذیل در یک سیستم اجتماعی دانست .

اعتماد متقابل ; تعامل اجتماعی متقابل ; گروههای اجتماعی ; احساس هویت جمعی و گروهی ; احساس وجود تصویری مشترک از آینده ; کار گروهی .

یکی از مفاهیم مفید در تبیین مفهوم سرمایه اجتماعی ، (NETWORK OF TRUST) است . شبکه اعتماد عبارت از گروهی است که براساس اعتماد متقابل به یکدیگر، از اطلاعات ، هنجارها و ارزشهای یکسانی در تبادلات فیمابین خود استفاده می کنند. از اینرو، اعتماد فیمابین نقش زیادی در تسهیل فرایندها و کاهش هزینه های مربوط به اینگونه تبادلات دارد.شبکه اجتماعی (SOCIAL NETWORK) نیز به همین موضوع اشاره دارد. افراد وقتی در درون گروه ها قرار می گیرندبا گروه ها تعاملاتی دارندوبین آنها روابطی ایجاد می شود.شبکه ها نقش حیاتی در زندگی اجتماعی دارندو افراد می تواننداز وجود شبکه ها برای مشورت در حل مشکلات ،برای یافتن شغل ،پیشر فت های شغلی ،پیشرفت تحصیلی استفاده کنند.فوکویاما شبکه را گروهی از از عاملان انفرادی می داند که در هنجارها وارزش های فراتر از ارزش ها ی متداول بازار ،مشترک هستند.

مفهوم مفید بعدی (RADIUS OF TRUST) است . تمامی گروههای اجتماعی دارای میزان خاصی از شعاع اعتمادند که به مفهوم میزان گستردگی دایره همکاری و اعتماد متقابل اعضای یک گروه است . در یک نتیجه گیری می توان گفت که هرچه یک گروه اجتماعی دارای شعاع اعتماد بالاتری باشد، سرمایه اجتماعی بیشتری نیزخواهد داشت . چنانچه یک گروه اجتماعی برون گرایی مثبتی نسبت به اعضای گروههای دیگر نیز داشته باشد، شعاع اعتماد این گروه از حد داخلی آن نیز فراتر می رود

در میان جامعه شناسان کلاسیک امیل دورکیم نسبت به دیگر جامعه شناسان تاکید بیشتری بر انسجام وهمبستگی اجتماعی دارد.ونقش محوری برای این مفهوم در تحلیل های نظری خود قائل است.بوردیو در دوران معاصر نخستین کسی است که سرمایه اجتماعی را در چارچوب تفکر نئومارکسیسم مفهوم بندی می کند. از دید وی سرمایه اجتماعی باید در ارتباط با میزان دسترسی به منابع قدرت در جامعه تفسیر شود.شاید مهمترین فردی که نام سرمایه اجتماعی بانام او پیوند خورده است رابرت پانتام است.وی به کارکردهای اعتماد وهنجارهای اجتماعی در شکل گیری مبادلات و تعاملات اجتماعی توجه تام دارد.فوکویاما از طریق ربط دادن این مفهوم با مفهوم اعتماد وتعریف آن در چارچوب کاملا اقتصادی بحث می کند.وی تلاش می کند تا تفاوت عملکرد اقتصادی کشورها رابر حسب تفاوت میزان یرمایه اجتماعی را توضیح می دهد. بر اساس نتایج مبانی و چهارچوب نظری تحقیق که با الهام از نظرات کلمن (۱۹۸۸)، پوتنام (۱۹۹۵) و فوکویاما (۱۹۹۹) به صورت ترکیبی شکل گرفته است، به منظور سنجش سرمایه اجتماعی، برای آن سه شاخص در نظر گرفته شده است. این سه شاخص عبارتند از؛ اعتماد اجتماعی، احساس تعهد اجتماعی و احساس تعلق اجتماعی. میزان سرمایه اجتماعی مجموع نمراتی است که از ترکیب نمرات این سه شاخص به دست آمده است. متغیر وابسته‌ی تحقیق، هویت اجتماعی است. چهارچوب نظری متغیر وابسته براساس دیدگاه کنش متقابل نمادی و به ویژه عقاید روزنبرک در تعریف خودِ اجتماعی یا «برداشت از خود» تنظیم گردیده است.

ادبیات تحقیق:

پروژه های سنجش سرمایه اجتماعی در ایران بسیار محدود اجرا شده است.علی سرزعیم وحامد قدوسی در یک پروژه پیمایشی در پنج شهر منتخب ایران (یزد،تبریز،اهواز،مشهد وتهران) به بررسی شاخص های سرمایه اجتماعی پرداخته اند(مرکز مطالعات،۱۳۸۴) مسقطیان در یک تحقیق میدانی به بررسی تحولات فرهنگی با رویکردسرمایه اجتماعی در استان مازندران می پردازدو شاخص های مهم سرمایه اجتماعی رامورد تحلیل قرار می دهد.حسین ملا حسینی در پژوهشی روی دانش آموزان سال سوم دبیرستان استان گلستان به بررسی ارتباط متقابل دو متغیر دین و سرمایه اجتماعی پرداخته است.یافته های او نشان میدهد که بین میزان سرمایه اجتماعی ونوع دینداری رابطه وجود دارد. یعنی دینداران سنتی وقومیت گرا وتکثرگرا دارای همبستگی مثبت ومعناداری با متغیر سرمایه اجتماعی هستند.

االشوکی نیز در یک پیمایش میدانی به بررسی عوامل موثر برمشارکت اجتماعی شهروندان در اداره امور شهر(مورد منطقه ۶تهران) در سال ۱۳۸۳ می پردازد.(الشوکی،۱۳۸۳)

از مهمترین تحقیقات خارجی می توان به کار یزرگ رابرت پاتنام برای تبیین کارامدی نهادی وسیاسی در شمال وجنوب ایتالیا در سال ۱۹۹۳برحسب میزان برخورداری این مناطق از سرمایه اجتماعی اشاره کرد.جیمز کلمن هم در سال ۱۹۸۸ در یکی از مطالغات خود به بررسی نقش واهمیت سرمایه اجتماعی در داخل خانواده وتاثیر آن برسرمایه ارتقا انسانی وآموزش کودکان پرداخته و نقش سرمایه اجتماعی را در روابط بین والدین وفرزندان برجسته ساخته است.

مرکز آمار استرالیا برای اندازه گیری سرمایه اجتماعی در پنج ایالت این کشور از ۱۲۰۰ نفر مصاحبه حضوری رااجرامی کند.دانشگاه میشیگان نیز پیمایش ارزش های جهانی را بامولفه های مهمی چون:اعتماد، رضایت از زندگی ،مسائل اجتماعی… را انجام ونتایج آن را منتشر کرده است.

اهداف :

هدف کلی: هدف کلی پژوهش آن است که از طریق بررسی پیمایشی، ضمن تعیین میزان برخورداری مهاجران از سرمایه اجتماعی (متغیر مستقل)، نوع همبستگی آن را از نظر شدت و جهت با نحوه‌ی تعریف و برداشت افراد از هویت اجتماعی خود (متغیر وابسته) مورد بررسی قرار دهد.

اهداف اختصاصی:

برخی ازاهداف اختصاصی تحقیق به شرح ذیل می باشد:

– نقش سرمایه اجتماعی در بهبود موقعیت اجتماعی مهاجران

– تاثیر سرمایه اجتماعی در رونق اقتصادی و بهبود معیشتی مهاجران

– میزان همبستگی مهاجران در همکاری ومشارکت متقابل

– ارزیابی احساس اعتماد وامنیت بین مهاجران

-بررسی رابطه طبقه اجتماعی ساکنان با هویت اجتماعی آنان

– ارزیابی ارتقای کیفیت زندگی مهاجران با تاکید برمولفه های سرمایه اجتماعی

فرضیه تحقیق :

از آنجا که هدف این تحقیق تبیین رابطه سرمایه اجتماعی وهویت اجتماعی می باشد فرضیات ذیل مطرح است:

۱- آیا بین میزان برخورداری مهاجران از سرمایه اجتماعی با نحوه‌ی تعریف و برداشت آنان از هویت اجتماعی خود همبستگی قوی، مستقیم و معناداری وجود دارد. ؟ به عبارت دیگر آیا رشد سرمایه اجتماعی مهاجران در نحوه‌ی تعریف و برداشت آنان از هویت اجتماعی خود نقش موثری داشته و به نحوه‌ی بروز آن در اشکال مختلف اجتماعی مانند خانوادگی، ملی و مذهبی کمک می‌کند؟

۲- آیا بین اعتماد اجتماعی وهویت اجتماعی رابطه وجود دارد؟

۳- آیا بین پایگاه اجتماعی فرد ومشارکت اجتماعی

۴- آیا بین میزان تحصیلات افراد دردارا بودن سرمایه اجتماعی با هویت اجتماعی آنان رابطه وجود دارد؟

۵- آیا بین خویشاوند گرایی ساکنان منطقه برهویت اجتماعی آنان رابطه وجود دارد؟

۶- آیا بین میزان اعتماد اجتماعی جامعه هدف به نهادها وموسسات دولتی با هویت اجتماعی مهاجران رابطه وجود دارد؟

متغیرها (مهمترین متغیرهای مستقل، وابسته):

در این تحقیق سرمایه اجتماعی متغیر مستقل و متغیر وابسته‌ی تحقیق، هویت اجتماعی است.

متدلوژی:

جمعیت هدف(جامعه آماری): جمعیت هدف ، مهاجران ( داخلی) ساکن درناحیه ۲ منطقه ۱۶ شهرداری شهر تهران است، که حدود ۱۳۰۰ خانوار می باشد. بافت مسکونی این مناطق را قومیت های خاصی در برمی گیرد که تجانس قومیتی مبنای تعیین جمعیت هدف می باشد.

واحد آماری:

واحد آماری تحقیق افراد سرپرست خانواردر نظر گرفته شده است. به دلیل اینکه یکی از متغیرهای کلیدی این تحقیق مشارکت اجتماعی (به عنوان یکی از مولفه های اصلی سرمایه اجتماعی )استکه چنین مشارکتی بیشترتوسط افراد سرپرست خانوار صورت می گیرد وترجیح آن است که واحد آماری سرپرست خانوار باشد.

روش نمونه گیری: نمونه گیری این تحقیق به روش تصادفی ساده و حجم نمونه از فرمول کوکران بدست می آید.

روش جمع آوری داده ها :

روش تحقیق حاضر، تلفیقی است از روش‌های کمی ،تطبیقی وکیفی است. درروش کمی از نمونه گیری تصادفی ومصاحبه های ساختاریافته استفاده می شود. درمطالعه تطبیقی شاخص های رفاه اقتصادی مهاجران مورد ارزیابی قرار می گیرد.ودر مطالعه کیفی از روش های نمونه گیری وابزارهایی مانند نمونه کاوی، مطالعه اسناد ومصاحبه ومشاهده استفاده می شود. در روش جمع آوری داده ها،از تکنیک پرسشنامه که با توجه به متغیرهای مورد نظر و معرف های مربوط به آن از آزمون های سنجش نگرش از طریق طیف لیکرت استفاده می شود.جهت حصول اطمینان از روایی اعتبار سوالات وگزینه ها ی پرسشنامه تعدادی محدود در مرحله پیش آزمون pre-test پرسشنامه را تکمیل می کنند. جهت و شدت همبستگی میان میزان سرمایه اجتماعی مهاجران با نحوه‌ی تعریف و برداشت آنان از هویت اجتماعی خود بررسی خواهدشد.

روش تجزیه وتحلیل :

برای سنجش متغیرهای تحقیق از نرم افزار SPSS وبا استفاده از آمار توصیفی واستنباطیاستفاده خواهد شد.بررسی رابطه متغیرها از طریق آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، CHI_SQUREوتحلیل واریانس (آزمون (F انجام خواهدشد.

نام ونام خانوادگی مجری پژوهش: ابراهیم معظمی گودرزی

آدرس/تلفن/email:تهران –خیابان دکتر فاطمی – مرکز آمار ایران- طبقه پنجم-تلفن:۸۸۹۶۴۴۷۵

Email:imggoodarzi@yahoo.com

منابع:

– سرزعیم،علی، قدوسی ،حامد،پیمایش سرمایه اجتماعی در شهرهای منتخب ایران، ۱۳۸۴مرکز مطالعات وتحقیقات سازمان های جامعه مدنی ،تهران

– الشوکی ،سید یحیی ،بررسی عوامل موثر برمشارکت اجتماعی شهروندان در اداره امورشهر مورد منطقه ۶ تهران ، ۱۳۸۳، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

– اکبری،امین ،بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی برمشارکت سیاسی اجتماعی (مطالعه موردی در روستای فارسینج شهرستان سنقر) ۱۳۸۲، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

– اونق ناز،محمد، بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی وکیفیت زندگی ،۱۳۸۴، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

– اداره آمار استرالیا،Social capital survey 2002

معنای کلمه پروپوزال :
پروپوزال یک کلمه انگلیسی هست که به صورت زیر نوشته میشه :
Proposal
که این کلمه به معنی پیشنهاد و یا طرح پیشنهادی و یا اظهار هست .
پروپوزال چیست :
همون طور که گفتم ، پروپوزال یک طرح پیشنهادی هست که باید در مورد اون طرح پیشنهادی یکسری اطلاعات و یکسری تحقیقات که قراره روش انجام بدین رو بنویسید و مجموعه این اطلاعات رو بهش میگن پروپوزال یا طرح پیشنهادی .
پروپوزال باید چند صفحه باشه :
وقتی شما یک طرحی رو پیشنهاد میدین ، درواقع این طرح رو پیشنهاد میدین که روش تحقیق کنید و به نتیجه برسید ، برای این کار لازم هست که شما در مورد اون طرح یکسری اطلاعات جمع آوری کنید و این اطلاعات شامل اهمیت اون طرح و تحقیقاتی که روی اون طرح در گذشته انجام شده و نتایجی که شما فکر میکنید از اون طرح خواهید گرفت که این اطلاعات شما باید تقریبا بین ۸ تا ۱۰ صفحه باشه . در این پست در مورد قسمتهای پروپوزال و اطلاعات درون پروپوزال به صورت جزئی تر توضیح میدم .
بعضی از دوستان ممکنه اطلاعاتشون ۵ صفحه باشه و بعضی ها ممکنه اطلاعاتشون در مورد اون طرح پیشنهادی ۲۰ صفحه باشه ، دقت کنید دوستان ، سعی کنید که پروپوزالتون حداقل ۵ صفحه و حداکثر ۱۵ صفحه باشه که وقتی کسی میخواد بخونه حوصلش سر نره و سر و تهش رو بفهمه چیه . و یک پروپوزال استاندارد معمولا بین ۸ تا ۱۰ صفحه هست .
بعضی وقتها پیش میاد که یکی پروپوزالش رو برام میفرسته میگه این رو یه نگاهی بندازید ببینید چطوره و مشکلی داره یا نداره ، یکبار یک بنده خدایی یک پروپوزال برام فرستاده بود که تقریبا ۸۶ صفحه بود ، فکر کرده بود هر چی بیشتر باشه بهتر هست .
ولی اگه یک پروپوزال اینطوری باشه کسی که بخواد بخونه و بفهمه این قدر زیاده اصلا بازش نمیکنه چه برسه به این که ارزیابیش کنه . پس هیچ وقت فکر نکنید اگه بیشتر بنویسید بهتر هست ، همیشه مفید و خلاصه .
چه کسانی باید پروپوزال بنویسند :
همون طور که میدونید همتون ، سساختار تحصیلی برای رشته های فوق لیسانس و دکترا در دانشگاههای خارجی ، به ۳ صورت هست :
ساختار فقط کلاس درس : که مثل ایران سر کلاس میرید و در آخر یک پایان نامه میدین.
ساختار کلاس درس و تحقیقاتی : که نیمی از تحصیل رو سر کلاس میرید و نیمی از تحصیل رو روی پروژه ای که به عنوان پایان نامه هست کار میکنید
ساختار فقط تحقیقاتی : که شما کلاس ندارید و به کمک یک استاد راهنما فقط روی یک طرح تحقیق میکنید و به نتیجه میرسید که این طرح رو باید خودتون بدین ، در واقع این همون طرح پیشنهادی یا پروپوزال هست .
خوب الان فهمیدیم که پروپوزال فقط برای کسانی هست که ساختار تحصیلیشون به صورت تحقیقاتی یا By Research هست .
نکته اول : دانشجویانی که برای مقطع لیسانس میخواهند ثبت نام کنند ، نیازی به پروپوزال ندارند
نکته دوم : دانشجویانی که برای مقطع فوق لیسانس میخواهند شرکت کنند و ساختار تحصیلیشون به صورت فقط تحقیقاتی ( By Research ) هست باید پروپوزال ارائه بدهند .
نکته سوم : کلیه دانشجویانی که برای مقطع دکترا میخواهند ثبت نام کنند در هر رشته و هر شاخه ای ، باید پروپوزال ارائه بدهند .
خوب الان فهمیدیم که پروپوزال فقط برای دانشجویانی هست که میخوان دکترا بخونند و دانشجویانی که میخوان فوق لیسانس به صورت فقط تحقیقاتی بخونند .
فردا ایمیل نزنی من ساختار رشتم برای فوق لیسانس کلاس درس و تحقیقه آیا پروپوزال میخوام یا نه ؟ البته اگه مطالب سایت رو به دقت بخونید بعد ایمیل بزنید مطمئنا ایمیل فضائی ارسال نخواهید کرد !!!!!!
چه زمانی باید پروپوزال را به دانشگاه ارائه بدهیم :
در لیست مدارک مورد نیاز برای ثبت نام دوره دکترا و فوق لیسانس تحقیقاتی ، پروپوزال هم من نوشته ام ، یعنی زمانی که میخواهید مدارک رو ارسال کنید برای ثبت نام ، باید پروپوزال هم حتما در مدارکتون باشه ، چون ۵۰% ارزیابی شما برای پذیرش تقریبا وابسته به پروپوزالتون هست . چون خیلی از دوستان سوال میپرسند که نمیشه ما الان مدارک رو بدیم و پذیرش بگیریم و موقع شروع کلاسها پروپوزال رو بنویسیم ؟
نه اینطوری نمیشه دوستان خوبم ، برای اقدام به پذیرش ، قبل از هر چیزی باید به فکر پروپوزال باشید .
پروپوزال چه تاثیری در گرفتن پذیرش در دانشگاه دارد :
وقتی شما برای دکترا و یا فوق لیسانس بصورت تحقیقاتی یا ریسرچ میخواهید ثبت نام کنید ، یکی از موارد خیلی مهمی که در پذیرش شما تاثیر داره همین پروپوزال هست .
وقتی شما مدارکتون رو ارسال میکنید و پروپوزالتون رو هم ارسال میکنید به همراه مدارک ، در طول مدت بررسی مدارکتون در دانشگاه ، یک کمیته ارزیابی ، جهت بررسی پروپوزال شما تشکیل میشه .
مثلا شما در دانشگده برق و الکترونیک ، برای رشته مخابرات ، میخواهید ثبت نام کنید و یک پروپوزال هم در مورد شاخه ای از مخابرات مینویسید .
وقتی مدارک به دانشکده ارسال میشه ، یک روز یک کمیته تشکیل میشه و پروفسورهایی که در اون دانشکده هستند در مورد پروپوزالی که شما داده اید نظر میدهند و هر کدام که اون طرح تحقیقاتی شما به سوادش و تحصیلاتش بخوره و در زمینه طرح شما اطلاعات کافی داشته باشه ، به عنوان استاد راهنمای شما انتخاب میشه و پروپوزالتون رو امضا میکنه و شما رو قبول میکنه .
وقتی هم شما به دانشگاه می آیید به اون استاد معرفی میشید و اگر برای فوق لیسانس بیائین ، به مدت ۲ سال روی پروپوزالتون کار میکنید به کمک استاد و اگه برای دکترا باشید به مدت ۳ سال و بعد از ۳ سال که تحقیقاتتون تموم شد و به نتیجه رسیدین ، طرح رو ثبت میکنید و میرید برای کارهای فارغ التحصیلی .
بعضی اوقات هم ، قبل از اینکه کارهای ثبت نام شما رو شروع کنیم ، من پروپوزالتون رو میبرم پیش چند استاد و وقتی دیدم که نظرشون مثبت هست در مورد طرح شما ، من اقدام میکنم برای انجام کارهاتون جهت ثبتنام و اخذ پذیرش که خودش داستانی جدا و طولانی داره.
چه موضوعی برای پروپوزالتون انتخاب کنید :
یکی از مهمترین موارد در نوشتن پروپوزال همین هست ، و معمولا ۹۰% دانشجویان موقع نوشتن پروپوزال ، روی موضوع پروپوزال گیر میکنند .
نگران نباشید ، براتون توضیح میدم که در این مورد چیکار کنید .
ببینید دوستان خوبم ، وقتی شما یک پروپوزال مینویسید و برای دانشگاه ارسال میکنید ، استاد راهنما و یا همون پروفسوری که قراره اون رو ببینه و اگه خوب بود و به اطلاعاتش نزدیک بود و به عنوان استاد راهنمای شما انتخاب بشه ، اولین گزینه ای که نگاه میکنه ، درواقع موضوع پروپوزال شما هست ، و اگه ببینه موضوعش جالب نیست و نمیتونه استاد راهنمای شما باشه ، اصلا پروپوزال شما رو نگاه نمیکنه و خیلی راحت میگه این موضوع به بک گراند من نمیخوره .
پس موضوع پروپوزال رو توی هوا و یا موقع خوردن صبحانه که هنوز خواب در حال نوازش چشمانتان هست انتخاب نکنید .
چطوری یک موضوعی انتخاب کنیم که یکی از اساتیدی که در اون دانشکده هستند ، دلشون به رحم بیاد و از پروپوزالتون و موضوعش خوششون بیاد ؟
ببینید دوستان ، من یک مثال براتون میزنم که خیلی خوب روشن بشید امیدوارم که بتونم واضح براتون بنویسم .
مثلا اکبر لیسانس مهندسی کامپیوتر در یکی از دانشگاههای ایران گرفته و میخواد یکی از گرایشهای رشته کامپیوتر در مقطع فوق لیسانس رو در دانشگاه UPM بخونه .
بعد مشاوره میکنه و میبینه که برای مثال ، در دانشگاه UPM در این ترم فقط گرایش مثلا امنیت شبکه موجود هست و ساختارش هم به صورت تحقیقاتی ( BY Research ) هست . اینجا هست که اکبر باید برای ثبت نام ، یک پروپوزال تهیه کنه چون ساختار رشتش به صورت تحقیقاتی هست ، به به چه شود .
معمولا در هر دانشکده ای در هر دانشگاهی ، خود اساتید دانشکده ، یکسری از موضوعات رو اعلام میکنند و میگن که ما دوست داریم دانشجویان این رشته روی این موضوع تحقیق کنند ، اینجا شما میتونید بفهمید که پروپوزالتون رو روی چه موضوعی کار کنید .
این گزینه را در دانشگاههای مالزی و یا دانشگاههای کشورهای دیگر با یکی از عنوانهای زیر میشناسند :
ریسرچ فوکوس ( Research Focus )
ریسرچ ایریا ( Research Area )
هر دانشکده در دانشگاه معمولا میگه که ریسرچ فوکوس و یا ریسرچ ایریاش در چه زمینه ای هست ، که اینگونه و از این طریق شما اگر موضوع پروپوزالتون رو انتخاب کنید مطمئنا پذیرش میشید .
بعضی وقتها هم شما یک موضوعی خودتون مد نظرتون هست و دوست دارید در اون مورد کار کنید ، و موضوع پروپوزالتون هم اون باشه ، برای این کار میتونید با اساتیدی که در اون دانشکده هستند صحبت کنید و بپرسید که آیا این موضوع خوبه یا نه و اگه گفتند خوبه در موردش پروپوزال بنویسید .
و بعضی اوقات هم باید برید پروفایل تک تک اساتید رو ببینید ، و بفهمید که در چه زمینه هایی کار کرده اند و در چه زمینه هایی بیشتر اطلاعات دارند و شما هم موضوع پروپوزالتون رو در همون مورد بنویسید .
بعضی اوقات که دیگه واقعا هیچ کدام از راههای بالا موجود نیست ، بهتره که یک موضوعی که عمومی باشه را انتخاب کنید که همه اساتید معمولا بتونند قبولش کنند و یکیشون شما رو قبول کنه و بعد که وارد دانشگاه شدید میتونید با کمک استاد ، موضوعش رو عوض کنید .
پروپوزال باید به چه زبانی باشه :
پروپوزال باید به زبان انگلیسی باشه ، البته شما برای اینکه راحت باشید ، میتونید اول به زبان فارسی بنویسید بعد اگر خودتون زبانتون خوبه ترجمه کنید و در آخر هم ببرید پیش یک استاد زبان که کارش درست باشه جهت رفع اشکال و جمله بندیهاش رو درست کنید .
یک کار خیلی ساده تر هم میتونید انجام بدین ، بعد از اینکه کار نوشتن تمام شد ، بدین به یک دارالترجمه تا براتون ترجمه کنه ، بعد از گرفتن هم یک بار بخونیدش که اشتباه تایپی نداشته باشه .
فونت پروپوزال و سایزش باید چی باشه :
پروپوزال رو باید به زبان انگلیسی و روی برگه A4 تایپ کنید فونتش باید Times and New Romans باشه و سایزش هم باید ۱۲ انتخاب بشه ، اگه با ورد کار کرده باشید دیگه اینها رو به خوبی میدونید و نیازی به توضیح نیست .
خوب رفیقان شفیق من ، تا اینجا هر چی گفتم برای این بود که تازه شما بفهمید پروپوزال چی هست و برای چه جایی نیازه ، و حالا میخوام بهتون بگم که چطوری پروپوزال بنویسید و اینکه یک پروپوزال چه قسمتهایی داره .
معمولا هر کسی نسبت به چیزی که یک پروپوزال باید به مخاطبش اثبات کنه خودش مطالب داخل پروپوزال رو دسته بندی میکنه و بنا با سلیقه خودش یک پروپوزال مینویسه و مطالب رو هم توی هوا دسته بندی میکنه میذاره کنار هم ، این کار اشتباه نیست و درست هم نیست .
در همه جای دنیا ، پروپوزال یک شکل بندی کلی و استاندارد داره ، که شما طبق اون باید اطلاعات و مطالبتون رو دسته بندی کنید و پروپوزالتون رو درست کنید ، اگه این موارد رعایت نشه ممکنه که استاد خوشش نیاد و شما رو قبول نکنه ، حتی باید این مطالب رو به ترتیبی که در زیر بهتون میگم بنویسید .
قسمتهای یک پروپوزال استاندارد :
موضوع پروپوزال یا موضوع پروژه یا در واقع موضوع تحقیق ( Project Title ) :
دوستان باوفای من ، دقت کنید که موضوع پروپوزالتون خیلی مهم هست همون طور که در بالا گفتم ، سعی کنید که مبهم نباشه و تقریبا در ۱۲ کلمه بتونید سرو تهش رو به هم بیارید و یک موضوع زیبا دربیارید که خواننده به محض اینکه به موضوع نگاه کرد ، کل پروپوزال رو بفهمه که چیه .
فهرست مطالب ( Table Of Contents ) :
در این قسمت باید شما فهرست مطالب و صفحه بندی ها رو مشخص کنید که اگه کسی خواست بخونه خیلی راحت بتونه مطالب و صفحه مورد نظر رو پیدا کنه ، این قسمت رو توی یک صفحه مجزا بنویسید و در این صفحه فقط فهرست مطالب باشه .
خلاصه ای از کل پروپوزالتون ( Abstract ) :
بعد از فهرست مطالب تقریبا توی ۲ الی ۳ تا پاراگراف ، یک خلاصه از کل پروپوزالتون بنویسید ، چون معمولا کسی که میخواد یک نظر کلی روی پروپوزال بده میاد این قسمت خلاصه را نگاه میکنه . در قسمت خلاصه شما باید در مورد موضوع پروپوزال و اینکه چه کاری و چه تحقیقی میخواهید روش انجام بدین و چه مزایایی داره رو بنویسید . ماشاءلله دیگه خلاصه برداری بلدین ، از کل پروپوزال ۲ الی ۳ تا پاراگراف بنویسید طرف تا میبینه بدونه چی به چیه .
مقدمه ( Introduction ) :
مقدمه پروپوزال رو باید صرفا در مورد موضوع پروپوزال و همچنین علت انتخاب و اهمیت موضوع پروپوزال رو ذکر کنید ، در کل این قسمت شامل مزایای پروپوزال شما هست ، خیلی زیاد به مغزتون فشار نیارید که بخواهید توی این قسمت ۴۰ تا صفحه بنویسید ، در قسمت مقدمه یک صفحه توضیح بدین کفایت میکنه و از سرش هم زیاده .
هدف اصلی پروپوزال ( Aim and Objectives ) :
در قسمت هدف پروپوزال ، باید فقط و فقط هدف کلی و اصلی از پروپوزال یا تحقیقتون رو ذکر کنید ، مثلا بنویسید با این طرح چه کاری میخواهید بکنید و یا اینکه چه اتفاقی میخواد بیافته ، خیلی زیاد سردرگم نشید ، چون معمولا همه وقتی پروپوزال مینویسند میمونند که این قسمت رو چیکار کنند ، در این قسمت توی ۳ الی ۴ تا خط ، هدف اصلی پروپوزال رو بنویسید .
البته بعضی از شما ممکنه که چندتا هدف از اون پروپوزال داشته باشید ، اگر دیدین که اهدافتون زیاده !!!!!!! با ذکر شماره بنویسید ، مثلا شماره یک فلان هدف و شماره دو فلان هدف ، ولی به جون این وبسایت بیچاره ، زیاد کشش ندین این قسمت رو و اگه خواستین شماره گذاری کنید ، سعی کنید خلاصه اهدافتون رو بنویسید و هر هدف رو توی ۱ خط الی ۲ خط بنویسید که خواننده را سر در گم نکنید .
مرور ادبیات تحقیق (Literature Review ) :
مرور ادبیات تحقیق یعنی چی ؟ یعنی اینکه زندگی گذشته پروپوزالتون رو شرح بدین یعنی شرح بدین که در گذشته چه زندگی داشته !!!!!
بذارید یه خورده واضح تر بگم ، شما وقتی یک موضوعی رو انتخاب میکنید معمولا از توی باغ عمو حیدر که پیداش نکردین ، درسته ؟ این موضوع حالا یا قبلا بوده یا در مورش شنیدین و یا اینکه یه جایی روش کار کردین . و شما توی قسمت مرور ادبیات تحقیق ، باید در مورد تحقیقات و پژوهش هایی که پیش از شما روی این موضوع انجام شده را بنویسید و یا هر تحقیقی که قبلا انجام شده و نزدیک به موضوع انتخابی شما هست . در این بخش در واقع شما باید یک سری پژوهش ها و راه کارهای جدیدی رو بنویسید که در واقع با این کار قصد دارید ، تحقیقاتی که قبلا روی این طرح انجام شده را کاملتر کنید و یا کلا ردش کنید و به طور کلی اشتباهات رو برطرف کنید .
توی این قسمت با نوشته های زیباتون باید در واقع به استاد راهنمایی که قراره پروپوزال شما رو ببینه ، اثبات کنید که حسابی در مورد موضوعی که اتخاب کرده اید مطالعه دارید و خیلی در موردش خوندین و میدونید که چی هست و قراره چی بشه .
برای این کار هم میتونید کتابهایی که در مورد موضوع پروپوزالتون هست رو و یا از اینترنت مقاله دانلود کنید بخونید و خلاصشون رو بنویسید .
پس یکبار دیگه میگم ، این قسمت در واقع مطالعه های شما در مورد زندگی قبلی طرح هست و در موردش مینویسید ، در مورد زندگی خودتون ننویسید هان !!!!! فقط در مورد زندگی قبلی طرح و تحقیقاتی که روش انجام شده .
روشها و متدهای تحقیق ( Research Methodology ) :
وقتی شما یک موضوع رو برای پروپوزال و یا تحقیقتون انتخاب میکنید ، درواقع میخواهید روی اون طرح یکسری تحقیقات انجام بدین و به یک نتیجه برسید دیگه ، درسته ؟ و برای انجام تحقیقات روی طرحتون باید یکسری روشها داشته باشید دیگه درسته ؟
حالا توی این قسمت شما باید بنویسید که در انجام تحقیق از چه روشهای علمی میخواهید استفاده کنید ، همین و بس ، خیلی راحت .
خیلی زیاد گیج کننده نیست عزیزان من ، باید یه خورده اون مغز رو به کار بندازید که بدونید اینجا چی باید بنویسید ، مثلا اگه یک طرحی در مورد فرش ابریشم دارید و این فرش مثلا سالی یکبار خراب میشه و باید هر سال درست بشه و شما میخواهید یک کاری کنید که این فرش دیگه خراب نشه ، حالا روشهایی که برای خراب نشدن این فرش در نظر دارید رو باید اینجا بنویسید ، امیدوارم که واضح گفته باشم و بخوبی این موضوع رو فهمیده باشید .البته نه روشهای زمان ۴۰۰ سال پیش رو هان !!!!!!!روشهای علمی و استاندارد باید باشه .
نتیجه گیری ( Conclusion ) :
در این قسمت توی یک پاراگراف و تقریبا ۴ الی ۵ خط ، یک نتیجه گیری کلی از پروپوزالتون میکنید و در این قسمت مینویسید ، یه طوری هم باید بنویسید که هر کسی دیدش دیگه نیازی نباشه پروپوزال رو بخونه و بگه به به چه تحقیق خوبی و چه نتایج خوبی از این تحقیق به دست خواهد آمد ، یعنی اینجا باید بنویسید که با فلان تحقیق به فلان نتیجه میرسم همین کافیه . یعنی یک قسمت کاملا کاملا کاملا خلاصه از نوشته هاتون در پروپوزال .
فهرست منابع ( Refrences ) :
برای نوشتن یک پروپوزال یا یک پروژه یا یک تحقیق ، شما باید چندین مقاله و یا کتلب رو بخونید و زیر و رو کنید و یا چنیدن سایت اینترنتی رو هم بخونید .
و در بین اینها از چندتاشون برای نوشتن پروپوزال استفاده کنید ، حالا توی قسمت فهرست مطالب ، باید از همه منابعی که استفاده کردین به طور کامل اینجا ذکر کنید .

مثلا از مطالب یک کتاب استفاده کرده ایید ، باید نام کتاب و نام نویسنده و سال انتشارش رو ذکر کنید .

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=81104

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر