1

آیا رابطه تهران – لندن در دولت روحانی آغاز می‌شود؟

  • کد خبر : 100090
  • ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۴:۵۶

پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ۲۴خردادماه ریاست‌جمهوری، فضا و زمینه‌های جدیدی برای بازتعریف روابط خارجی ایران ایجاد کرده است.

روزنامه تهران امروز نوشت:

بعد از حضور روحانی به عنوان رئیس‌جمهور در پاستور، دوباره بحث رابطه ایران و انگلیس مطرح شد. در آن زمان ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس گفته بود: این کشور به هر کاری از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران برای بهبود روابط، پاسخ خواهد داد.بعد از مراسم تحلیف و تشکیل کابینه نیز بحث دیدار رئیس‌جمهور و وزیر خارجه انگلیس رسانه‌ای شد اما این خبر از سوی یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه تکذیب شد. با این وجود روز گذشته رسانه‌ها از قطعی شدن دیدار روحانی و هیگ در حاشیه اجلاس سران سازمان ملل متحد در نیویورک به درخواست طرف انگلیسی خبر دادند.

دیداری در حاشیه

حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی اوایل هفته آینده برای سفری چند روزه عازم نیویورک مقر سازمان ملل متحد خواهد شد.دیدار با ایرانیان مقیم نیویورک و همچنین گفت‌وگو با چند شبکه بین‌المللی خبری و دیدار با سران کشورهای حاضر در این اجلاس جزو برنامه‌های روحانی در این سفر محسوب می‌شود.در این میان خبر دیدار با هیگ توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. این دیدار به درخواست طرف بریتانیایی و در حاشیه اجلاس سران سازمان ملل متحد در نیویورک انجام خواهد شد. پیش از این محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از درخواست مستقیم وزیر امور خارجه بریتانیا برای دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبر داده بود.

رایزنی بر سر سوریه

به نظر می‌رسد که این دیدار برای رایزنی ایران و انگلیس درباره سوریه باشد گرچه پیش از این هیگ اعلام کرده بود که انگلیس آماده است تا روابط خود با تهران را به شیوه گام به گام گسترش دهد. اما پس از آن و احتمال جنگ آمریکا با سوریه بر سر مسائل هسته‌ای و مخالفت پارلمان بریتانیا با این حمله، وی گفته بود: لندن آماده انجام مذاکرات با ایران درباره سوریه است. لندن به دستیابی به راه‌حل سیاسی درباره سوریه پایبند است و برای برگزاری نشست صلح در ژنو تلاش می‌کند.

رابطه‌ای پرفرازو نشیب

روابط ایران و انگلستان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با فراز و نشیب‌های مختلفی روبه‌رو بوده است. اگرچه روابط دو کشور در سه مقطع به‌طور کامل قطع شد اما طرفین مجددا روابط سیاسی خود را از سر گرفتند. در طول سال‌های متمادی روابط دو کشور عمدتا سرد و توأم با تنش‌های سیاسی مختلفی بوده است.

آنچه از بررسی روابط دو طرف مشاهده می‌شود تاثیر تحولات داخلی در هر دو کشور بر روابط خارجی شان بوده است. پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ۲۴ خرداد ماه ریاست‌جمهوری فضا و زمینه‌های جدیدی برای بازتعریف روابط خارجی ایران ایجاد کرده است. این فضا بازتاب زیادی در کشورهای اروپایی و از جمله در انگلیس و آمریکا داشته است.

مقامات انگلیس به نوبه خود از همان روز اول پیروزی دکتر روحانی آمادگی خود را جهت ازسرگیری و بهبود رابطه با جمهوری اسلامی ایران البته با شرط و شروط و تکیه برحل و فصل قضیه هسته‌ای اعلام کردند. چراکه در حال حاضر شرایط تغییر کرده است و در حالی که بحث پرونده هسته‌ای ایران و رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران با اعضای ۵+۱ دوباره از سر گرفته شده، انگلیس مایل نیست غایب عرصه دیپلماسی و رفت و آمدهای دیپلماتیک باشد.

از سوی دیگر احتمال جنگ آمریکا در سوریه و موضع لندن درباره با این جنگ بهانه خوبی است تا مقامات این کشور با تهران به گفت‌وگو بنشینند. چراکه بر این عقیده هستند که ایران در رابطه با سوریه و تحولات آن کشور تاثیرگذار است.

هیگ درباره تحولات سوریه بر لزوم یافتن راهکاری سیاسی برای بحران سوریه تاکید کرد و گفته بود: آمریکا و انگلیس به تلاش برای رسیدن به چنین راهکاری ادامه می‌دهند.

به‌نظر می‌رسد روابط ایران و انگلیس طی ماه‌های آینده از وضعیت فریز و رکود کنونی خارج می‌شود. انگلیس بعد از قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک با ایران و بستن سفارتخانه‌ها در آذر ماه ۱۳۹۰ به‌دنبال بازسازی مناسبات خود با جمهوری اسلامی ایران است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=100090

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر