1

واکنش کاخ سفید به دو گزارش تکان دهنده

  • کد خبر : 104429
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۸

سخنگوی کاخ سفید با وجود آنکه گفته در این مورد بررسی‌هایی صورت خواهد گرفت، اما مدعی شده «عملیات علیه تروریسم» که با این هواپیماها انجام می‌شود «قانونی» است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، در عین دفاع از کاربرد هواپیماهای بدون سرنشین آن کشور علیه پیکارجویان در دیگر کشورها، گفت گزارش‌های اخیر دو سازمان مدافع حقوق بشر در این مورد، بررسی می‌شود.

 
به نوشته رادیو فردا (radiofarda)، پیشتر دو سازمان فرادولتی مدافع حقوق بشر، دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌الملل، به برخی عملیات این هوایپماها در پاکستان و یمن اعتراض و عفو بین‌الملل آنها را «جنایت جنگی» عنوان کرده بود. در گزارش عفو بین‌الملل که با عنوان “آیا من نفر بعدی خواهم بود؟ حملات پهبادهای آمریکایی در پاکستان” منتشر شده، نه مورد از چهل و پنج مورد حمله پهبادهای آمریکایی در منطقه وزیرستان شمالی پاکستان بین ژانویه سال ۲۰۱۲ و ژوئیه سال ۲۰۱۳ بررسی شده و این سازمان به خصوص نتایج این حملات را در دو مورد نگران‌کننده دانسته است. مورد اول به حادثه‌ای در اکتبر سال ۲۰۱۲ ارتباط دارد که در جریان آن، یک زن ۶۸ ساله پاکستانی هنگام کار در مزرعه خانوادگی، در اثر اصابت موشک پرتاب شده توسط یک پهباد آمریکایی جان خود را از دست داد. مورد دوم در اواخر همان روز به وقوع پیوست و هجده کارگر پاکستانی هنگام صرف غذا در محلی در نزدیکی مرز پاکستان با افغانستان هدف حمله پهبادهای آمریکایی قرارگرفتند و جان خود را از دست دادند.

 

 

دیدبان حقوق بشر نیز گفته است که دو مورد از حملات هوایی آمریکا در یمن که در سپتامبر سال ۲۰۱۲ و دسامبر سال ۲۰۰۹ روی داد، بیشترین تلفات غیرنظامی را در جریان این نوع عملیات برجای گذاشت. روز ۲ سپتامبر سال ۲۰۱۲، دو فروند جنگنده یا هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در مناطقی در یمن به پرواز درآمدند در حالیکه دو فروند هواپیمای بدون سرنشین دیگر نیز از مرکز یمن به منطقه عملیاتی اعزام شده بودند تا به محل تمرکز نفرات مسلح شبکه القاعده جزیره العرب، حمله کنند. در عملیات آن روز، دوازده سرنشین یک خودرو، از جمله سه کودک و یک زن حامله، در اثر اصابت موشک این پهبادها کشته شدند در حالیکه قوانین جنگ مشخصا هرنوع حمله به افراد غیرنظامی و غیرمتخاصم را ممنوع کرده است. گزارش عفو بین الملل می گوید، «برنامه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مجوزی در دست آمریکا برای کشتار، بدون رعایت استانداردهای بین‌المللی» است.

سخنگوی کاخ سفید با وجود آنکه گفته در این مورد بررسی‌هایی صورت خواهد گرفت، اما مدعی شده «عملیات علیه تروریسم» که با این هواپیماها انجام می‌شود «قانونی» است.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=104429

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر