3

زیباکلام: توافق نزدیک است /غرب حُسن نیت خود را اثبات کند

  • کد خبر : 107248
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۷

استاد دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه تهران، گفت: با توجه به روند ایجاد شده در مسیر مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ و اظهارنظر طرف های مذاکره کننده به نظر می رسد که توافق بر سر مساله هسته ای نزدیک باشد.

 « صادق زیباکلام » در گفت و گو با ایرنا گفت: نمی توان توقع داشت که تمام مشکلات در این مذاکرات یک شبه برطرف شود و از این رو در صورتی که توافقی میان طرفین ایجاد شود، روند حل موضوع هسته ای ایران آغاز خواهد شد.

زیباکلام یادآور شد: دور دوم مذاکرات در ژنو روند بسیار خوبی را طی می کرد و سند توافق در حال تنظیم بود که به یکباره اختلالی در روند مذاکرات ایجاد شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه را دلیل ایجاد اختلال در روند مذاکرات دانست و اذعان داشت: فرانسه با مطرح کردن موضوع راکتور آب سنگین اراک در روند مذاکرات خدشه ایجاد کرد و به دنبال رسیدن به اهداف خود بود.

زیباکلام تصریح کرد: به عقیده من مطرح کردن مسائلی همچون موضوع راکتور آب سنگین اراک و مسائلی از این قبیل باید به دورهای بعدی مذاکرات و پس توافق اولیه موکول شود.

***مذاکرات ژنو می تواند آغازگر روند اعتماد سازی باشد

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران روند مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این مذاکرات می تواند آغاز گر روند اعتماد سازی بین ایران و غرب باشد.

زیباکلام یادآور شد: موضوع هسته ای ایران پس از ۱۰ سال در حال خروج از بن بست است.

وی مهمترین دستاورد مذاکرات تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۵ را ایجاد روند اعتماد سازی بین ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ دانست و گفت: به عقیده من روند اعتماد سازی ایجاد شده بین ایران و غرب مهمتر از توجه به جزئیات مذاکرات است.

زیباکلام یادآور شد: پیش از این غربی ها هدف ایران از دستیابی به دانش هسته ای را ساخت بمب اتمی می دانستند اما با روی کار آمدن دولت یازدهم عزم جدی برای از بین بردن فضای بی اعتمادی و نشان دادن حُسن نیت ایران به جهانیان به وجود آمده است.

این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: با توجه به شرایط موجود طرف غربی نیز باید شرایط را برای ایجاد توافق با ایران فراهم کرده و با از بین بردن تحریم ها حُسن نیت خود را به ایران ثابت کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=107248

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر