2

سفر مقام ارشد نظامی آمریکا به تاجیکستان+تصاویر

  • کد خبر : 107368
  • ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴

فرمانده ستاد حمل‌ونقل نیروهای مسلح آمریکا در سفری به تاجیکستان با رئیس‌جمهور این کشور دیدار و در مورد همکاری‌های دوجانبه نظامی گفت‌وگو کرد.

در دوشنبه، بنابر بیانیه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیکستان، «ویلیام فریزر» فرمانده ستاد حمل‌ونقل نیروهای مسلح آمریکا در سفر کوتاه‌ مدت و از قبل اعلام‌ نشده خود ضمن دیدار با رئیس جمهور این کشور در زمینه روابط دوجانبه در بخش‌های سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی گفت‌وگو کرد.

به گفته این منبع در این دیدار که مقامات امنیتی، وزارت دفاع، نیروهای مرزبان تاجیکستان و برخی از دیپلمات‌های سفارت آمریکا نیز شرکت کردند، موضوع وضعیت منطقه پس از خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ از دیگر محورهای این مذاکرات بود.

در بیانیه‌ای در این رابطه تصریح شده که این مقام ارشد نظامی آمریکا و رئیس جمهور تاجیکستان ضمن بررسی مسأله حمل‌ونقل تجهیزات نظامی کشورهای عضو ناتو از افغانستان بر لزوم توسعه همکاری در این زمینه تأکید کردند.

بنابراین گزارش، رحمان با اعلام آمادگی تاجیکستان برای مشارکت در این طرح تأکید کرد که کشورش براساس موافقت‌نامه امضا‌ شده با پیمان ناتو ‌اجرای اقدامات لازم را در چارچوب این سند تأمین می‌کند.

به گفته این منبع، ژنرال فریزر نیز با اشاره به نقش مهم تاجیکستان در تحقق این طرح و همچنین جایگاه جغرافیایی‌ آن در آسیای مرکزی تأکید کرد که آمریکا در زمان آتی نیز در تقویت تنظیم و توسعه مدیریت مرز این کشور با افغانستان، تأمین مادی و فنی نیروهای مرزبان، نهادهای امنیتی، نهاد گمرک و سایر ساختارهای تأمین امنیت منطقه‌ای کمک خواهد کرد.

فرمانده حمل‌ونقل آمریکا اولین مقام خارجی است که پس از پیروزی رحمان در انتخابات ریاست جمهوری و انجام مراسم تحلیف وی در یک هفته قبل به دوشنبه سفر کرده و با وی مذاکراتی انجام داده‌ است.

آمریکا که معمولا در برابر انتخابات‌ برگزار شده در کشورهای آسیای مرکزی با انتقاد شدید واکنش نشان می‌دهد این بار به صورت غیرمنتظره در بیانیه‌ای به شیوه نرم از این رویداد مهم سیاسی در تاجیکستان استقبال کرد.

کارشناسان چنین واکنشی را اقدامی تاکتیکی دانسته و می‌گویند: این تغییر اندک در سیاست واشنگتن به‌منظور ایجاد تمایل بیشتر مقامات تاجیک برای همکاری می‌باشد.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=107368

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر