2

آثار گلوله باران حرم امام رضا(ع) توسط روسها +تصاویر

  • کد خبر : 108354
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۰

علت و چگونگى توپ بستن حرم مطهر رضوى را باید در سیاست روس و انگلیس در ایران جستجو کرد.

برطبق عهدنامه‏۱۹۰۷ روس و انگلیس بیشتر خطه خراسان به اضافه مشهد، جزو منطقه نفوذ روسیه شد و از آن تاریخ به بعد روسیه بیش از پیش سعى مى‏کرد موقعیت‏ خود را در آن تثبیت کند. انقلاب ملى مشروطیت در سالهاى ‏۱۳۲۵ و۱۳۲۷ ه . ق و نتایج‏ حاصله از آن بهانه‏ اى به دست روسها داد تا بسیارى از نیروهاى خود را به منظور سرکوبى مشروطه‏ خواهان به خراسان گسیل دارند.



از آن که مشهد یکى از مراکز ملیون بود، تعداد گاردهاى کنسولگرى روس در آوریل‏۱۹۰۹ مطابق با ‏۱۳۲۷ ه . ق به بیش از ۷۵ قزاق افزایش یافت. در ژوئن همان سال به بهانه وجود اغتشاش هاى تازه تعداد یکصد قزاق دیگر به مشهد اعزام شدند.


در ژوئیه ۱۹۱۱ میلادى مطابق با ۱۳۲۹ ه . ق مشهد درگیر مساله بازگشت محمدعلى شاه قاجار گردید که از سلطنت‏ خلع شده بود و به روسیه تبعید گردیده بود. پرنس دبى جا ژنرال کنسول روس در خراسان تقاضاى اعزام نیروهاى بیشترى کرد. در ژانویه۱۹۱۲ مطابق ۱۳۳۰ ه . ق دو گردان از تفنگداران ترکستان و چهار ستون از قزاق ها و واحدهاى توپخانه به قوچان و مشهد اعزام شدند، شورشهایى که در مشهد ادامه مى‏یافت‏ بایستى به تحریک چند آژانس نیرومند خارجى بوده باشد .

و در۳۰مارس ۱۹۱۲ مطابق با محرم سال۱۳۳۰ه . ق با بمباران مسجد گوهرشاد و حرم مطهر توسط نیروهاى روس اغتشاش به اوج خود رسید و عده زیادى از زوار در اثر بمباران کشته شدند و به علت تصرف دو روزه حرم توسط سپاهیان روس خرابى و خسارات زیادى به بار آمد.

 
گنبد مطهر بر اثر اصابت گلوله‏ هاى توپ شکست و شکاف برداشت و در ۱۸ محل گلوله‏ هاى توپ گنبد مطهر را سوراخ نمود و نیز گلوله‏ ها زیادى هم به خشتهاى طلا اصابت کرد و مشهد دچار غوغاى عجیبى شد.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=108354

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر