1

قطعنامه «جهان عاری از خشونت» را به نفع جمهوری اسلامی مدیریت کنیم

  • کد خبر : 112508
  • ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: باید به‌دنبال پذیرش قطعنامه «جهان عاری از خشونت» در جامعه بین‌المللی آن را به نفع خود مدیریت کرده و با تنظیم ممکن، محتمل و مطلوب در برابر این طرح، زمینه‌های ایجاد فضای مثبت در جهت اجرایی شدن آن را عملیاتی کنیم.

قطعنامه «جهان عاری از خشونت» را به نفع جمهوری اسلامی مدیریت کنیم

مهدی مطهرنیا، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در بخش دوم گفت‌وگوی خود با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره پذیرش قطعنامه پیشنهادی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به تجربه مشابه در مورد طرح «گفت‌وگوی تمدن‌ها» که از سوی رئیس‌جمهور اسبق کشورمان ارائه شده بود، گفت: آنچه که به‌عنوان نام‌گذاری سال ۲۰۰۱ از سوی رئیس‌جمهور اسبق ایران مطرح شد، شکست‌خورده محسوب نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اینکه ایالات متحده امریکا در آن مقطع به الزامات این نام‌گذاری توجه نکرد و در همان سال موسوم به «گفت‌وگوی تمدن‌ها» جمهوری اسلامی ایران را به‌‌عنوان عضوی از محور شرارت خواند، نشانه شکست پیشنهاد رئیس‌جمهور وقت ایران نیست.

مطهرنیا در این‌باره گفت: هر ساله، طرح‌های فراوانی از سوی سران کشورها به مجمع عمومی سازمان ملل عرضه شده است و بسیاری از دولت‌ها آن را نپذیرفته یا حتی پس از تصویب اکثریت مجمع، بعضی به آن عمل نمی‌کنند.

حمایت ملت ایران در قطعنامه پیشنهادی رئیس‌جمهور مهم است

وی ادامه داد: بی‌شک، طرح جدید حجت‌الاسلام روحانی نیز با چالش‌های جدیدی از منظر عملیاتی مواجه خواهد شد، زیرا ارائه یک طرح پیشنهادی، مسلماً به معنای عمل کردن آن طرح از سوی کنشگران بین‌المللی حتی در صورت تصویب آن نخواهد بود.

کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی و بین‌الملل گفت: باید بپذیریم که حمایت ملت ایران از این طرح از هر چیزی مهم‌تر است و اگر حمایت ملی و همه‌جانبه از طرح گفت‌وگوی تمدن ها نیز در سال ۲۰۰۱ در صحنه داخلی ایران صورت پذیرفته بود و اقدام ایالات متحده امریکا در قبال آن برای ملت ایران و جامعه بین‌‌المللی اصل قرار نمی‌گرفت، بلکه انجام یک کار درست از سوی ملت‌ها برای رسیدن به نتایج معین، مدنظر قرار می‌گرفت، امروز این پرسش مطرح نمی‌شد.

روحانی در مجامع جهانی، نماینده همه ملت بود

وی اظهار کرد: با توجه به تجربه قبلی ملت ایران در پذیرش طرح رئیس‌جمهور خود، آنچه از سوی حجت‌الاسلام روحانی در یک سازمان بین‌المللی عرضه می‌شود، از سوی نماینده یک طیف سیاسی مشخص نیست، بلکه به‌عنوان نماینده کشور، همه طیف‌های سیاسی و همه تنوعات موجود قدرت در جامعه مطرح می‌شود.

مطهرنیا گفت: در واقع، ایجاد چالش در برابر طرح‌های رؤسای ملی ایران بیش از آنکه به قصد نقادی و بهتر شدن موضوع برای رسیدن به اهداف معین باشد، همواره عامل نبردهای سیاسی برای حذف گروه‌ها و کم نشان دادن ارج و قرب تحرک رئیس‌جمهور یک کشور در قالب زد و خوردها و رقابت‌های سیاسی درون کشور بوده است.

چالش‌سازی برای موفقیت رئیس‌جمهور در عرصه جهانی دون شأن نظام است

وی افزود: از این رو باید بگویم تجربه قبلی این داستان را نشان می‌دهد که هرگاه رئیس‌جمهور ایران در صحنه بین‌المللی به موفقیتی دست یافته، متأسفانه در ایران به واسطه یک فرهنگ سیاسی معناگرا و محتوا‌ساز ما شاهد ایجاد چالش در برابر او در مسیر دستیابی به موفقیت به انگیزه حذف‌های درونی سیاسی در داخل مملکت بوده‌ایم.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با تأکید براینکه این فرایند، دون شأن نظام جمهوری اسلامی ایران و رفتار سیاسی برخاسته از انقلاب اسلامی است، گفت: به هر تقدیر، امریکا به‌دنبال منافع خود در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای است و این امر، یک واقعیت پذیرفته‌شده و گریزناپذیر است.

وی اضافه کرد: لذا ما نیز باید به‌دنبال پذیرش این طرح در جامعه بین‌المللی آن را به نفع خود در آینده مدیریت کرده و با تنظیم ممکن، محتمل و مطلوب در برابر این طرح، زمینه‌های ایجاد یک فضای مثبت در جهت اجرایی شدن آن را عملیاتی کنیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=112508

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر