3

دفاع از روش‌های خشن بازجویی در زندان گوانتانامو

  • کد خبر : 11987
  • ۱۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۷:۰۶

معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود از روش‌های خشن بازجویی در زندان گوانتانامو دفاع کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه فرانسوی‌زبان لوفیگارو؛ دیک چنی معاون جرج بوش ، رئیس جمهور سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود نوشت نه از جنگ عراق و نه از روش‌های بازجویی خشن احساس تاسف نمی‌کند. او احتمالا […]

معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود از روش‌های خشن بازجویی در زندان گوانتانامو دفاع کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه فرانسوی‌زبان لوفیگارو؛ دیک چنی معاون جرج بوش ، رئیس جمهور سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود نوشت نه از جنگ عراق و نه از روش‌های بازجویی خشن احساس تاسف نمی‌کند.

او احتمالا در سال دو هزار و هفت نیز در بمباران سوریه نقش داشته است.

فرد تندرو دولت جرج بوش در این کتاب همچنین به برخی انتقادات خود از همکاران سابقش اشاره کرده است. پرنفوذترین معاون رئیس جمهور تاریخ معاصر آمریکا همچنین در کتاب خود به نام دوران من از سیاست خارجی جرج بوش در سال‌های دو هزار و یک تا دوهزار و هشت به شدت دفاع می‌کند.

این در حالی است که باراک اوباما در قضیه لیبی و سوریه نظریه‌اش را درباره چندجانبه گرایی به اجرا گذاشته است .

دیک چنی در کتاب پانصد و شصت و پنج صفحه‌ای خاطرات خود که با کمک دخترش لیز به نگارش درآمده است ، می‌نویسد: برای چه عذرخواهی کنیم در حالی که انگلیسی‌ها اعلام کرده بودند عراق بدنبال دستیابی به مقدار قابل توجهی اورانیوم در آفریقاست ؟ آن شانزده کلمه حقیقت داشتند. منظور دیک چنی از شانزده کلمه جمله کوتاهی است که جرج بوش هنگام سخنرانی مشهور خود در مقابل نمایندگان کنگره در ژانویه سال دو هزار و سه ادا کرد.

دولت آمریکا در آن زمان قضیه اورانیوم را برای توجیه اخلاقی اشغال عراق برجسته کرده بود اما بعدها به دلیل همین شانزده کلمه رسما عذرخواهی کرد.

جرج بوش در خاطرات شخصی خود که در سال دو هزار و ده منتشر شد ، نوشت از پیدا نشدن سلاح‌های کشتارجمعی در عراق حس بسیار بدی پیدا کرده است.

معاون رئیس جمهور آمریکا در خصوص اجرای شبیه‌سازی غرق علیه مظنونان به تروریسم نیز همچون گذشته می‌گوید باراک اوباما نیز باید استفاده این روش موثر را ادامه دهد. چنی همچنین می‌گوید از اینکه رئیس جمهوری آمریکا هنوز زندان گوانتانامو را نبسته است احساس خوشحالی می‌کند.

او در رابطه با قضیه یازده سپتامبر نیز می‌گوید دستور حمله به تمامی هواپیماهای مسافربری را که تهدید قلمداد می‌شوند، او صادر کرده ست.

جرج بوش نیز این ابتکار را به خود نسبت داده بود. معاون رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین به دوران انزوای خود در سال دو هزار و هفت و در مورد قضیه سوریه اشاره می کند و می‌گوید در این دوران شاهد بودم جرج بوش روز به روز بیشتر تحت نفوذ طرفداران گزینه دیپلماسی قرار می‌گرفت.

تلاش ‌های او در آن زمان برای متقاعد کردن جرج بوش برای بمباران مرکزی هسته‌ای در سوریه راه به جایی نبرده بود و مدتی بعد اسرائیل این مرکز را نابود کرد.

چنی می‌گوید تنها من به این مسئله فکر می‌کردم .

وقتی سخنانم تمام شد رئیس جمهور پرسید : چه کسی موافق است؟ کسی دستش را بلند نکرد.

لوفیگارو در ادامه نوشت اما دیک چنی هنگامی که درباره همکاران سابقش سخن می‌گوید کینه‌ای بودن خود را بیشتر نشان می‌دهد.

او کالین پاول ، وزیر امورخارجه آمریکا در سال های دو هزار و یک تا دو هزار پنج را به این متهم می‌کند با طرح اطلاعات نگران‌کننده در نشریات، سیاست جرج بوش را درمورد عراق خدشه دار کرده است .

جرج بوش نیز در کتاب خاطرات خود به اختلاف نظرهایش با کالین پاول تا زمان استعفایش در سال دو هزار و پنج اشاره کرده بود.

دیک چنی همچنین مخالف شدید جانشین کالین پاول یعنی کندولیزا رایس نیز بوده و او را درقضیه کره شمالی ساده‌انگار توصیف می‌کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=11987

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر