2

نیلسون: دلیلی ندارد رحمتی به تیم ملی برگردد ؛ می دانم چه کسانی قلیان می کشند ؛

  • کد خبر : 121291
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۵

دروازه بان تیم فوتبال پرسپولیس گفت: «هنوز نمی‌دانم به خاطر جابه‌جایی قدرت در ایران ما بی‌پول شدیم یا پولدار!»

نیلسون کوریا از دغدغه‌های مالی‌‌اش می‌گوید و آرزو می‌کند کاش قرارداد ارزان‌تری با پرسپولیس داشت تا زودتر به پولش می‌رسید.

  * فکر می‌کنی روزی که فوتبالت تمام شد، بتوانی مربی شوی؟

– بله من به دنبال این قضیه هستم. نمی‌خواهم دستیار یا مربی گلرها شوم بلکه دوست دارم سرمربی باشم.

* از کدام کشور شروع خواهی کرد؟

– دوست دارم کارم را به عنوان سرمربی یک تیم مهم از همین ایران شروع کنم و سرمربی یک تیم ایرانی شوم.

* اما اینجا که پولی وجود ندارد!

– مشکلی برای من وجود ندارد، همه چیز OK می‌شود. بالاخره یک روز پولم را می‌گیرم و شرایط از اینکه می‌بینید بهتر خواهد شد. اگر مربی شوم، پول در اولویت دومم قرار دارد.

* در این مدتی که ایران هستی، توانسته‌ای به اندازه کافی زبان فارسی را یاد بگیری؟

– نه، زبان فارسی خیلی سخت است، به این سادگی که فکرش را می‌کنید، نمی‌توان آن را فرا گرفت. باید چند سال دیگر بمانم (می‌خندد). فقط چند کلمه بلدم مثلاً می‌توانم بگویم برو چپ، برو راست، پشت سرت خالیه و…!

* به نظر می‌رسید بازیکن باهوشی باشی و مثل بازیکنان خارجی دیگر، بیشتر از اینها یاد بگیری!

– می خواهم تلاشم را بکنم تا این اتفاق بیفتد. البته مشخص نیست تا چه زمانی در ایران ماندگارم.

* یعنی معلوم نیست فصل بعد ایران باشی یا نه؟

– بیایید با هم صادق باشیم، اگر فصل آینده پرسپولیس مرا نخواهد، چه سرنوشتی خواهم داشت؟ نمی‌دانم! اگر در پرسپولیس بمانم، هیچ مشکلی ندارم اما در غیر این صورت کارم با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

* مذاکره‌ای برای ماندن یا نماندن در تیم داشته ای؟

– هنوز که هیچ خبری نیست. هیچ ‌کس با من صحبتی نکرده و نمی‌دانم تکلیف چه می‌شود.

* فصل قبل با یحیی گل‌محمدی به مشکل برخوردی. اگر تصور کنیم او فصل آینده سرمربی پرسپولیس شود، باز در این تیم می‌مانی؟

– من هیچ مشکلی با گل محمدی ندارم و اتفاقاً در یک ساختمان با هم همسایه هستیم. چرا که نه، بله حتماً می‌مانم و برای یحیی بازی می‌کنم. در ضمن من مشکلی با او نداشتم و ندارم. خیلی وقت‌ها پیش می‌‌آید که یکدیگر را ببینیم به خصوص در فرودگاه یا در دو بازی رفت و برگشت مقابل نفت و من به سراغش رفته‌ام. هیچ حرف و حاشیه‌ای هم در میان نبود.

* تعجب نکردی از اینکه یحیی با نفت تهران یک مدعی قهرمانی شد؟

– نه او مربی جوانی است و باید هر تیمی که می‌گیرد را برای قهرمانی مهیا کند.

* تو هرگز نگفتی چرا بعد از آن فینال جام حذفی، مهدی مهدوی‌کیا را برای خداحافظی از فوتبال بدرقه نکردی و به همراه سایر بازیکنان به رختکن رفتی؟

– نه اشتباه نکنید، من به رختکن نرفتم. بازی که تمام شد، حال همه ما بد بود. هواداران هم به سرعت ورزشگاه را ترک کردند. من می‌خواستم به رختکن بروم اما مسئول بازی به من گفت اول باید تست دوپینگ بدهم. من هم مستقیماً به اتاق تست دوپینگ رفتم. اگر این اتفاق نمی‌افتاد، حتماً به همراه کیا در مراسم خداحافظی‌‌اش شرکت می‌کردم.

* چه تفاوتی بین پرسپولیس این فصل و پرسپولیس فصل قبل می‌بینی؟ اصلاً چرا این تیم مدعی قهرمانی شد؟

– (نیلسون مکثی طولانی می‌کند و سپس به حرف می‌آید) فصل قبل پول زیادی در باشگاه وجود داشت و همه راضی بودند. پول زیاد بود و به موقع به تیم تزریق می‌شد. همه چیز خوب بود، بازیکنان روحیه داشتند اما امسال پول ما معلوم نیست کجا رفت و چه کسی آن را برد! وقتی پول نباشد و امکانات نباشد، کاری از پیش نمی‌رود. شما نمی‌توانید خودتان را به جای بازیکنان بگذارید، این مسائل برای‌مان خیلی اهمیت دارد. ما هم خانواده و زندگی شخصی داریم و پول‌هایی که می‌گیریم را باید خرج کنیم. باور کنید چیزهایی در ایران دیدم که فقط در کشور شما وجود دارد، مثلاً اینکه همه ارکان یک تیم به جای مدیر عامل باشگاه به درآمدزایی فکر کنند و همه مسائل به پول ربط داشته باشد.

* فکر می‌کنی چه کسی مقصر است؟

– نمی دانم. شاید رویانیان، شاید پروین و شاید مسئولان وزارت ورزش کشورتان. من اصلاً نمی‌دانم در اینجا چه می‌گذرد. هیچ انتقادی هم از کسی ندارم چون فکر می‌کنم سازماندهی این باشگاه دچار مشکل است. ببینید ۷ ماه قبل در این باشگاه پولی نبود، ۵ ماه قبل هم پولی نبود، ۳ ماه قبل هم همین‌ طور و حالا هم پولی در میان نیست. من نمی‌توانم بگویم مشکل از کجاست ولی وقتی پول باشد، بازیکنان بهتر از اینی می‌شوند که می‌بینید. حتی نمی‌دانم به خاطر جابه‌جایی قدرت در ایران ما بی‌پول شدیم یا پولدار!

* وقتی پروین سر تمرین آمد و به شما گفت دیگر پولی در بساط نیست، چه واکنشی نشان دادید؟

– من این رفتار را خیلی بیشتر دوست دارم تا رفتارهایی که پر از دروغ و فریب است. او سر تمرین آمد و گفت پولی نداریم، همین. دیگر نگفت که ۱۰ روز دیگر یا ۱۵ روز دیگر پول می‌آورم. همه ما را راحت کرد. گفت راحت بگویم هیچ پولی در میان نیست. اگر همه آدم‌ها این طور باشند، خیلی خوب است. راحت و صادقانه بگویند پولی در میان نیست. ما قبل از این مدام می‌شنیدیم فردا پول می‌‌آید، فردا، فردا، فردا و باز هم فردا. با این وعده‌ها ذهن‌مان به هم می‌ریخت ولی حالا خیال‌مان راحت است.

* بدترین اتفاقی که در این فصل برای پرسپولیس رخ داد، ماجرای اعتصاب بود. مردم واقعاً ناراحت و عصبانی شدند. چرا اعتصاب کردید؟

– با یک جمله خیال‌‌تان را راحت می‌کنم‌؛ اعتصاب در همه جای جهان و در همه شغل‌ها وجود دارد.

* حالا اعتصاب هم کردید، آیا چیزی تغییر کرد؟

– وقتی افرادی مشغول به قتل رساندن تو هستند، باید بالاخره یک واکنشی نشان دهی (نیلسون در این لحظه دستش را شبیه یک کلت می‌کند و روی پیشانی‌‌اش قرار می‌دهد). این فقط یک واکنش برای اعتراض به بی‌پولی‌های باشگاه بود. این طبیعی است که درآمد فوتبالیست‌ها از مردم دیگر بیشتر باشد. پدر من فقط چند دلار در ماه حقوق می‌گرفت اما حقوق من چند هزار برابر حقوق پدرم است. او به سختی خرج من و سایر اعضای خانواده را می‌داد ولی من این کار را خیلی راحت‌تر انجام می‌دهم اما تفاوتش این است که وقتی می‌گویند نیلسون! یک میلیون به تو می‌دهیم، من روی آن یک میلیون حساب می‌کنم و سبک زندگی‌ام را بر اساس آن رقم تغییر می‌دهم. وقتی من یک فوتبالیست در پرسپولیس می‌شوم، قرار نیست بروم و در ارزان‌ترین نقطه تهران برای خودم خانه اجاره کنم. دوست دارم در بهترین مکان باشم، بهترین فضا را در اختیار بگیرم، دوست دارم شیک باشم و حسابی خرج کنم. الان من حاضر بودم قرارداد بسیار ارزان‌تری داشتم اما پولم را به موقع و کامل دریافت می‌کردم.

* تو رکورد جالبی در بسته نگه داشتن دروازه‌ات داشتی، رکوردی بهتر از این هم از خود به جا گذاشته بودی؟

– بله در پرتغال که بودم، در فصل ۲۰۰۸ – ۲۰۰۷ در ۸ بازی پشت ‌سر هم گل نخوردم و آن رکوردم هنوز دست نخورده باقی ‌مانده است.

* آن زمان با توجه به اینکه جوان‌تر بودی، آماده‌تر بودی یا حالا که ۳۸ ساله شده ای؟

– من به گذشته‌ها فکر نمی‌کنم. هر سال سعی می‌کنم بهترین بازیکن تیمم باشم، چه فرقی می‌کند کجا بازی کنم و پیراهن چه تیمی را بر تن کنم، باید از همه بهتر باشم و از همیشه آماده‌تر. آن زمان جوان‌تر بودم و حالا تجربه‌ام بیشتر است.

* غلامپور از ما خواست از تو بپرسیم از انجام تمرینات زیاد در ایران خسته نشده ای؟

– این شکل زندگی من است. برای من زندگی یعنی شغلم، یعنی تمرین کردن و بهترین بودن. باز هم می‌گویم، به خاطر پول فوتبال بازی نمی‌کنم ولی دوست دارم آن قدر خوب باشم که هم از فوتبال لذت ببرم و هم پول خوبی به من بدهند. هر روز صبح به عشق فوتبال از خواب بیدار می‌شوم و امروز با ۱۲ سالگی‌ام هیچ تفاوتی از این نظر نکرده‌ام. همیشه باید یکی، دو ساعت زودتر از بقیه به زمین بروم و ۴۵ دقیقه بیشتر از سایر بازیکنان در کنار زمین بدوم. نه هرگز خسته نشده‌ام و باز هم به کارم ادامه می‌دهم.

* اگر همین حالا سرمربی تیم ‌ملی ایران بودی، کدام دروازه‌بان را در جام ‌جهانی‌ درون دروازه ایران می‌گذاشتی؟ دانیال داوری، رحمان احمدی یا… ؟

– این فقط دیدگاه خودم است و دوست ندارم کسی را ناراحت کنم اما من هم رحمان احمدی را دیده‌ام و هم باقی گلرها را و فکر می‌کنم رحمان بهترین انتخاب باشد. ایران با این دروازه‌بان به جام ‌جهانی‌ رفت. او خونسرد است و می‌تواند در بازی با پاهایش به تیم‌ ملی ایران کمک کند. رحمان از همه آماده‌تر است.

* مهدی رحمتی چطور؟

– من نمی‌دانم که رحمتی چه فکری می‌کند و سرنوشتش چه خواهد شد ولی این درست نیست که یک روز خداحافظی کنی و روز دیگر به دنبال بازگشت به تیم ‌ملی باشی. همین حالا می‌گویم مهدی رحمتی همچنان بهترین گلر ایران است اما مگر از تیم‌ ملی خداحافظی نکرده است؟ پس دلیلی ندارد دوباره به اردوی تیم‌ ملی ایران برگردد. اگر او خداحافظی نکرده بود، می‌گفتم بهتر است رحمتی گلر اول ایران در جام ‌جهانی‌ باشد ولی حالا نظر دیگری دارم. به نظر من عاقلانه نیست که به بازگشت رحمتی به تیم ‌ملی فکر کنیم.

* یک شهر در ایران هست که همیشه برای تو اتفاقات عجیبی را رقم می‌زند…

– اصفهان؟! (با صدای بلند می‌خندد) برخی از اتفاقات در فوتبال خیلی طبیعی است ولی آب‌های آلوده و آن ماجرای مشکوک را هرگز از یاد نمی‌برم. نمی‌دانم چه پیش آمد. در این فصل هم یک پنالتی عجیب برای سپاهان گرفتند و… به ‌هر ‌حال به نظر من همه چیز طبیعی است به غیر از آن آب‌های آلوده!

* بعد از مهار پنالتی مقابل صبا، طور دیگری شادی کردی. انگار اولین باری بود که پنالتی می‌گیری!

– (کمی جدی می‌شود) هر کس که از من بابت پنالتی‌ها ایراد می‌گیرد، چیز زیادی از فوتبال نمی‌داند! پنالتی، اتفاق غیرمعمولی در فوتبال است که فقط به مسائل روحی و روانی ارتباط پیدا می‌کند. البته این را بگویم که ما ۲۷ هفته بازی کرده‌ایم و ۲ پنالتی به حریفان داده‌ایم که من یکی از این دو پنالتی را مهار کردم و این یعنی ۵۰ درصد موفق بوده‌ام اما مسائل فنی یک دروازه‌بان هیچ ارتباطی به گرفتن پنالتی ندارد. آرژانتین سال‌ها قبل گلری داشت به نام گوئیگه چه‌آ که یک گلر بسیار متوسط بود اما خیلی خوب پنالتی می‌گرفت. بعدها به باشگاه اینترناسیونال برزیل هم آمد و وقتی دیدند تا این حد به لحاظ فنی ضعیف است، او را کنار گذاشتند. برخی فقط بلدند انتقاد کنند، مثلاً می‌گویند در جام‌ حذفی مقابل سپاهان چرا هیچ کدام از پنالتی‌ها را نگرفتم، دلیل دارد، چون بازیکنان ما در زدن پنالتی‌ها ضعیف عمل کردند. ما در آن بازی ۲ پنالتی اول را از دست داده بودیم و شرایط روحی تیم به هم ریخته بود. مقابل فولاد هم چنین مسئله‌ای پیش آمد و راهی برای من نمانده بود. نمی‌توانستم در آن شرایط معجزه کنم. وقتی یک تیم پنالتی از دست می‌دهد، همه نگاه‌ها به گلر است اما کسی نمی‌گوید همین نگاه‌ها، فشار روی دروازه‌بان را صد برابر می‌کند. در بازی قبل از فینال مقابل داماش، من اصلاً سمت پنالتی‌ها نرفتم اما بازیکنان حریف پنالتی‌هایشان را از دست دادند و ما به فینال رفتیم. همین شرایط برای پرسپولیس در فینال رقم خورد. می‌بینید! همه چیز طبیعی پیش می‌رود. یادم می‌‌آید در یک بازی در کوپا (جام حذفی) پرتغال ۳ بار پنالتی حریف را گرفتم اما ۴ بار بازیکنان ما پنالتی از دست دادند و بازنده شدیم.

* منتقدان می‌گفتند چون نیلسون در تمام طول بازی بر سر بازیکنانش فریاد می‌کشد، انرژی و تمرکزش را در دقایق و ثانیه‌های پایانی از دست می‌دهد و به همین خاطر دروازه‌‌اش به سادگی باز می‌شود. خودت چه نظری داری؟

– خنده دار است! متوجه نمی‌شوم این منتقدان چه می‌گویند، به عقیده من، دقیقه گل خوردن یک تیم اصلاً مهم نیست، من می‌توانم دقیقه یک یا ۵ +۹۰ گل بخورم و این مسائل هیچ ارتباطی به انرژی من در زمان بازی ندارد.

* در زمان بازی، بیش از اندازه تحرک داری و مدام در حال صحبت کردن با بازیکنان هستی و فریاد می‌کشی. اینها یک شو برای نشان دادن خودت است یا…؟

– من اهل نمایش دادن نیستم و نیازی به این کار ندارم. در بهترین لیگ‌های دنیا و مقابل بهترین تیم‌های جهان بازی کرده‌ام، پس دوست ندارم خودم را به نمایش بگذارم فقط چون بیش از اندازه روی امتیازات تیم‌هایم حساسیت دارم، نمی‌خواهم بی‌جهت امتیازی از دست بدهیم. به همین خاطر آن رفتارها را از من می‌بینید. این طوری بودم و همین‌ طور هم می‌مانم.

* فقط یک سؤال دیگر باقی مانده‌؛ می‌دانی برخی از بازیکنان فوتبال ایران قلیان می‌کشند؟

– بله، با قلیان آشنایی دارم و البته می‌دانم بعضی‌ها این کار را انجام می‌دهند اما نامی از هیچ ‌کس نمی‌برم!

خبر ورزشی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=121291

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر