2

دسترسی «داعش» به کارخانه تولید سلاح شمیایی در عراق

  • کد خبر : 132183
  • ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲

واحدهایی از گروه داعش به سوی مجتمع “مثنی” (Muthanna) که در زمان صدام حسین در آن گاز سمی تولید می‌شد پیشروی کرده و ‌آن را به تصرف خود در آوردند.

به گزارش سرویس بین الملل جام نیوز، وب سایت “دویچه وله” (DW) از تصرف یک کارخانه سابق تولید سلاح شیمیایی در زمان صدام حسین  توسط گروه افراطی داعش در عراق خبر داد.

بر اساس این گزارش، “جن ساکی” سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه (۳۰ خرداد) در واشنگتن گفت: «واحدهایی از گروه داعش به سوی مجتمع “مثنی” (Muthanna) که در زمان صدام حسین در آن گاز سمی تولید می‌شد پیشروی کرده و ‌آن را به تصرف خود در آوردند.»

آمریکا می‌گوید: «دلیلی برای نگرانی زیاد در این مورد در حال حاضر وجود ندارد.»

ساکی در این باره گفت: «دولت آمریکا تصور نمی‌کند، داعش در موقعیتی باشد که بتواند در آنجا سلاح شیمیایی تولید کند، چرا که مواد باقیمانده در این کارخانه کهنه‌اند. این کارخانه در ۷۰ کیلومتری شمال غربی بغداد، پایتخت عراق قرار دارد.»

دویچه وله می نویسد: «کارخانه یادشده در استراتژی نظامی صدام حسین از اهمیت بالایی برخوردار بود. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) می‌گوید، از اوایل دهه ۸۰ در این کارخانه گاز “خردل” و گاز‌عصبی “سارین” تولید می‌شد. برنامه تولید سلاح‌های شیمیایی در طول جنگ ایران و عراق توسعه پیدا کرد.»

سازمان سیا اضافه می‌کند: «تولید گاز سارین که در سال ۱۹۸۷ حدود ۲۰۹ تن بود در سال ۱۹۸۸ به ۳۹۴ تن رسید. بر پایه همین اطلاعات، کارخانه یادشده در پایان جنگ اول خلیج فارس تعطیل شد.»

جن ساکی گفت: «واشنگتن نگران تمامی عملیات اشغالی گروه داعش است. با این حال آمریکا تصور نمی‌کند که در این کارخانه نظامی مواد مهمی به لحاظ تولید سلاح شیمیایی انبار شده باشد.و غیر ممکن یا بسیار دشوار است که بتوان این مواد را به خارج انتقال داد»
موافقت آمریکا با اعزام مشاوران نظامی

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه (۱۹ ژوئن) در واشنگتن طرح‌های خود برای کمک به دولت عراق در مقابله با داعش را توضیح داد. او گفت، آمریکا قصد ندارد، با اعزام واحدهای نظامی خود به مداخله‌ای بزرگ در عراق علیه شبه‌‌نظامیان داعش دست بزند. با این حال ایالات متحده حاضر است ۳۰۰ مشاور نظامی خود را برای حمایت از واحدهای عراقی به این کشور بفرستد. (بیشتر بخوانید: اوباما در دیدار با سران کنگره: دولت عراق مقصر است)

وی عنوان کرد: «آمریکا آماده انجام عملیاتی “دقیق و هدفمند” است. منظور رئیس جمهور آمریکا عملیاتی هوایی بود که تنها در صورتی که “وضعیت ایجاب بکند” اتفاق خواهد افتاد.»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=132183

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر