6

امکان افزایش یارانه‌ی نقدی تا ۳ برابر وجود دارد

  • کد خبر : 13603
  • ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۲

اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها موجب ایجاد یک وفاق همگانی در سطح جامعه شد. البته طبق نظر بسیاری از کارشناسان، سال ابتدایی اجرای این طرح به دلیل نوپدید بودن و در عین حال گستردگی بسیار بالای آن در سطح کشور خالی از اشکال نبوده است اما امیدواری‌های فراوانی مبنی بر موفقیت این طرح در سال‌های آینده […]

اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها موجب ایجاد یک وفاق همگانی در سطح جامعه شد. البته طبق نظر بسیاری از کارشناسان، سال ابتدایی اجرای این طرح به دلیل نوپدید بودن و در عین حال گستردگی بسیار بالای آن در سطح کشور خالی از اشکال نبوده است اما امیدواری‌های فراوانی مبنی بر موفقیت این طرح در سال‌های آینده وجود دارد.

هادی مقدسی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نشان از شجاعت دولت و مجلس برای آبادانی کشور است و آن را می‌توان به عنوان یک اقدام شجاعانه در کارنامه‌ی دولت دهم و مجلس هشتم ثبت کرد.

در مسیر اجرای هدفمندی یارانه‌ها طرح توزیع یارانه‌ی نقدی در میان مردم از سوی دولت به عنوان یک راهکار برای جبران بار هزینه‌ای ناشی از حذف دفعی یارانه‌ی حامل‌های سوخت و برخی دیگر از مایحتاج اساسی مردم به اجرا درآمد و تا کنون نیز به شکل نسبتا منظمی در حال اجراست. صرف‌نظر از این‌که مبلغ یارانه‌ی پرداختی آیا بار تورمی حذف یارانه‌ها را از دوش مردم برداشته یا خیر، می‌توان به عنوان یک اقدام جبرانی برای جلوگیری از شوک ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به جامعه به آن نگاه کرد.

رییس‌جمهوری اخیرا اعلام کرده است: امکان افزایش یارانه‌ی نقدی تا ۳ برابر وجود دارد و دولت به عنوان مجری قانونی طرح هدفمندی یارانه‌ها این موضوع را پی‌گیری خواهد کرد.

در همین رابطه سیدجواد زمانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تصریح کرد: در صورت اجرای کامل طرح هدفمندی یارانه‌ها و واگذاری سهم صنعت، کشاورزی و بیمه‌های تامین اجتماعی از محل درآمد حذف یارانه‌ها، افزایش یارانه‌های نقدی قابل بررسی خواهد بود.

وی افزود: در قانون مصوب مجلس در مورد هدفمندی یارانه‌ها تاکید شده بود که این کار با یک شیب ملایم و طی پنج سال اجرا شود و هرگونه فعالیت خارج از این چارچوب غیرقانونی است، ضمن این‌که هیچ حرفی از افزایش یارانه‌ی نقدی در این قانون نیامده است.

هم‌چنین داریوش قنبری دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی مرتبط با هدفمندی یارانه‌ها به خبرنگار پارلمانی ایسنا گفت: افزایش یارانه‌ی نقدی به شرط کنترل تورم، بسیار مثبت خواهد بود.

وی افزود: در شرایط فعلی به فرض این‌که دولت بتواند بار تورمی آن را متوقف کند، در شرایط موجود منابع لازم برای پرداخت یارانه‌ی نقدی بیشتر به مردم را در اختیار ندارد.

نماینده‌ی مردم ایلام در پایان تصریح کرد: اختیار اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به طور کامل به دولت واگذار شده و در صورت تامین منابع و کنترل بار تورمی از لحاظ قانونی محدودیتی برای دولت وجود ندارد، البته نمی‌توان به تحقق آن خوشبین بود.

با وجود این‌که بعد از مطرح شدن این موضوع، رییس سازمان بازرسی کل کشور در جمع فعالان اقتصادی استان سمنان در مقابل آن موضع گرفت و آن را غیرکارشناسی دانست، اما تحقق آن می‌تواند باعث ایجاد امید و رضایت‌مندی در میان دهک‌های پایین جامعه شود و غبار گرانی و تورم را تا حدی از چهره‌ی آنان بزداید.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=13603

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر