1

آیت الله سیستانی خواستار کناره گیری نوری المالکی شد

  • کد خبر : 137995
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۹:۳۳

آیت الله سید علی سیستانی از مراجع تقلید شیعیان در عراق، خواستار کناره گیری نوری المالکی از قدرت و تشکیل کابینه ملی فراگیر در این کشور شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: آیت الله سیستانی در پی مخالفت اکثر گروه ها و متحدان برجسته ائتلاف ملی شیعیان برای ادامه همکاری با نوری المالکی، در پاسخ به نامه ˈحزب الدعوهˈ نوشت: ˈمن تسریع در انتخاب نخست وزیر جدید و دارای مقبولیت ملی فراگیر را ضروری می دانم.ˈ

وی همچنین بر ضرورت توانایی نخست وزیر جدید عراق برای همکاری با رهبران سیاسی به منظور ˈنجات کشور از خطر تروریسم، فرقه گرایی و تجزیه ˈ تاکید کرد.

خبرگزاری فرانسه افزود: با این حال نوری المالکی روز چهارشنبه بر تصمیم خود برای باقی ماندن در قدرت تا صدور حکم دادگاه فدرال تاکید کرد.

به نوشته این خبرگزاری، برخی تحلیلگران گفته اند، حکم دادگاه هرچه باشد، شانس نوری المالکی برای باقی ماندن در قدرت به دلیل از دست دادن شماری از هم پیمانان خود، ضعیف است.

این در حالی است که آمریکا نیر خواستار کناره گیری نوری المالکی از قدرت شده است.

کاخ سفید روز چهارشنبه نوری المالکی را به کناره گیری از قدرت تشویق کرد و از وی خواست به جانشین خود اجازه تشکیل کابینه جدید را بدهد.

ˈبن رودزˈ سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با بیان اینکه وی باید روند سیاسی در عراق را محترم بشمارد، گفت: این تصمیمی است که خود عراقی ها گرفته اند.

از سوی دیگر باراک اوباما روز دوشنبه با ابراز اعتماد نسبت به ˈحیدر العبادیˈ نخست وزیر پیشنهادی عراق، از نوری المالکی خواست به طور مسالمت آمیز از قدرت کناره گیری کند.

ˈفواد معصومˈ رییس جمهوری عراق روز دوشنبه در جلسه ای با حضور سلیم الجبوری رییس پارلمان، ابراهیم جعفری رییس ائتلاف ملی و جمعی از سیاستمداران و رهبران جریان های سیاسی عراق در حکمی حیدرالعبادی ۶۲ ساله را مسوول تشکیل دولت جدید این کشور کرد.

«ائتلاف همپیمانی ملی» بزرگترین ائتلاف شیعیان در پارلمان عراق با موافقت ۱۲۷ نفر از اعضای خود، حیدر العبادی را به عنوان نامزد تصدی پست نخست وزیری عراق معرفی کرد.

حیدر العبادی متولد سال ۱۹۵۲ میلادی در بغداد است؛ پدر او به نام جواد از پزشکان معروف و مدیر بیمارستان بیماری های روانی الجمله در بغداد و نیز بازرس کل وزارت بهداشت عراق بود که در سال ۱۹۷۹ میلادی همراه ۴۱ پزشک دیگر به علت مخالفت با رژیم بعث عراق مجبور به بازنشستگی شد و در لندن درگذشت و به علت جلوگیری رژیم بعث از دفن مخالفان خود در عراق، در لندن دفن شد.

العبادی در کنار تخصص و شغل خود از فرایض دینی جدا نبود؛ وی از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۳ میلادی استاد علوم قرآنی دانشکده اسلامی لندن بود و کتابی درباره اسلام با عنوان ˈالمختصر فی علوم القرآنˈ و همچنین کتابی درباره علوم قرآنی به زبان انگلیسی تالیف کرده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=137995

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر