2

بومی‌سازی علوم در دانشگاه‌ها بر اساس آموزه‌های دینی

  • کد خبر : 14283
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۰

کامران دانش جو با بیان اینکه بومی‌سازی علوم‌انسانی باید به صورت جدی دنبال شود، افزود: در گذشته برای بومی‌سازی علوم در دانشگاه‌ها بر اساس آموزه‌های دینی فکر جدی نشده است، اگر هم فکری شده، عینیت پیدا نکرده است. کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان حوزه‌های  علمیه و وزارت علوم گفت: […]

کامران دانش جو با بیان اینکه بومی‌سازی علوم‌انسانی باید به صورت جدی دنبال شود، افزود: در گذشته برای بومی‌سازی علوم در دانشگاه‌ها بر اساس آموزه‌های دینی فکر جدی نشده است، اگر هم فکری شده، عینیت پیدا نکرده است. کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان حوزه‌های  علمیه و وزارت علوم گفت: با به وجود آمدن اتحاد بین حوزه و دانشگاه علاوه بر اینکه هر دو نهاد از آثار مثبت آن بهره‌مند می‌شوند، نظام اسلامی و مردم نیز از آثار آن استفاده می‌کنند. ما می‌توانیم با کمک حوزه معنویت بیشتری را در دانشگاه‌ها مشاهده کنیم و دانشگاه‌ها نیز می‌توانند زمینه برای آشنایی بیشتر طلاب با علوم جدید‌ را فراهم سازند.

دانشجو با بیان اینکه بومی‌سازی علوم‌انسانی باید به صورت جدی دنبال شود، افزود: در گذشته برای بومی‌سازی علوم در دانشگاه‌ها بر اساس آموزه‌های دینی فکر جدی نشده است، اگر هم فکری شده، عینیت پیدا نکرده است.

وی در ادامه گفت: علوم‌انسانی جایگاه اصلی علوم را در جوامع مختلف به خود اختصاص داده است اما امروز شاهد آن هستیم که بیشتر مکاتب و نظریه‌های مطرح شده در دانشگاه‌‌ها برگرفته از غرب است. این سؤال مطرح است که آیا محتوایی که از غرب گرفته شده و در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود با جهان‌بینی توحیدی اسلام همسو است؟

وزیر علوم در ادامه با ضروری دانستن اسلامی کردن دانشگاه‌ها، تأکید کرد: اسلامی کردن دانشگاه‌ها یک ریال هم بودجه نمی‌خواهد، تنها نیاز به مقداری اراده است؛ در این عرصه امکانات کافی از نظر استاد و فضای آموزشی در اختیار ما وجود دارد.

وی در پاسخ به افرادی که تحول در محتوای علوم‌انسانی را کاری سیاسی می‌دانند، گفت: چطور می‌شود هفتاد، هشتاد سال تمامی مبانی مادی از غرب وارد شد، کار سیاسی نبود، ولی اصلاح محتوایی علوم‌انسانی در دانشگاه‌ها کار سیاسی است؟ این یک مسئله عقیدتی است.

دانشجو تصریح کرد: ما به عنوان مسئولان باید شرایط را به گونه‌ای ایجاد کنیم که در هر استان حداقل یک دانشگاه دخترانه باشد که تلاش در این عرصه باقیات‌الصالحاتی برای وزارت علوم است.

وی با تأکید بر ضرورت تعامل حوزه و وزارت علوم تصریح کرد: در تعامل و همکاری این دو نهاد علمی اگر ما در مسیر خود دچار افراط  و تفریط شدیم، حوزه می‌تواند راهنمایی کند تا ما  مسیر درستی را بپیماییم.

وزیر علوم با اشاره به آمادگی دانشگاه‌ها برای وحدت با حوزه، خاطرنشان کرد: اساتید و دانشمندان ایرانی از نظر علمی و دین‌داری جزو برترین‌ها هستند و علاقه زیادی برای وحدت حوزه و دانشگاه دارند؛ البته در این راستا عده‌ای بدون مرز هستند که هر چه بخواهند می‌گویند، ولی دانشگاهیان افرادی مؤمن،‌ متعهد و ولایی هستند.

وی افزود: با به وجود آمدن این اتحاد، علاوه بر اینکه هر دو نهاد از آثار مثبت آن بهره‌مند می‌شوند، نظام اسلامی و مردم نیز از آثار آن استفاده می‌کنند. ما می‌توانیم با کمک حوزه معنویت بیشتری را در دانشگاه‌ها مشاهده کنیم و دانشگاه‌ها نیز می‌توانند زمینه را برای آشنایی بیشتر طلاب با علوم جدید‌ را فراهم سازد.

دانشجو با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۴ بند که در راستای حفظ حدود و آداب اسلامی در دانشگاه‌ها در سال ۶۶ به تصویب رسیده است،‌ یادآور شد: در نخستین بند این مصوبه آمده است که دختران و پسران در کلاس‌های درس در دانشگاه‌ها در دو ردیف جدا بنشینند.

وزیر علوم با بیان اینکه در تبصره بند اول آورده شده است که هرگاه از نظر آموزشی و امکانات مشکلی وجود نداشته باشد، کلاس‌های آنها باید جدا باشد، اظهار داشت: اگر مشکل فضای آموزشی و استاد وجود نداشته باشد، چه اشکالی دارد که پردیس  ویژه دختران  را در هر  استان راه‌اندازی کنیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=14283

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر