1

باراک اوباما: هنوز اختلافات اساسی درباره برنامه هسته‌‌ای باقی مانده است

  • کد خبر : 148155
  • ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۶

اوباما در گفتگو با ای‌‌بی‌‌سی گفت: شکاف‌‌های اساسی درباره این مسئله همچنان باقی است و خیلی زود است که به این سوال که آیا می‌‌توان تا روز دوشنبه به توافق دست یافت، پاسخ دهیم

متن مصاحبه اوباما با این شبکه خبری به شرح زیر است: خبر خوب در این‌باره این است که توافق موقت هسته‌ای که انجام شد، باعث شده است ایران از پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود باز بماند پس می‌توان گفت توافق موفق بوده است. در عین حال اکنون سوالی که پیش می‌آید این است که آیا می‌توان توافقی دائمی و همیشگی را به دست آورد،‌ با وجود این که هنوز شکاف باقی مانده میان دو طرف بسیار زیاد است؟

اگر توافق به دست آید، مطمئنا من توان این را دارم که به کنگره‌ای که به این توافق مشکوک است، در این باره که توافق مزبور می‌تواند ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز دارد، اطمینان دهم، حتی با وجود اینکه اکثریت جمهوری‌خواهان در کنگره بر این مسئله که اگر با توافق هسته‌ای موافق نباشند، علیه ایران تحریم‌های بیشتری وضع خواهند کرد، تاکید دارند.

مطمئن هستم اگر توافق قابل تایید و اطمینان بخش درباره این که ایران فرصت خود برای ساخت بمب هسته‌ای را از دست می‌دهد به دست آید، من نه فقط می‌توانم اعضای کنگره را، بلکه مردم آمریکا را نیز می‌توانم در این‌باره که شرایط به خوبی و درستی در حال پیشروی است، راضی سازم.

ما می‌خواهیم یک مشکل مهم و اساسی را حل کنیم، به طوری که درباره این که ایران خواهان آغاز کردن یک رقابت تسلیحاتی اتمی و نیست و توان تهدید بودن برای ما و متحدانمان مانند اسرائیل را ندارد، اطمینان به دست آید. مسئله‌ای که از تحقق یک توافق خوب حاصل می‌شود، یک تکه بزرگ از یک تجارت است و شاید این مسئله آغازی باشد بر روند ایجاد تغییر در روابط، نه تنها در روابط میان ایران و آمریکا، بلکه تغییر در روابط تهران با تمام دنیا و کشورهای منطقه.

نسیم/موضعی که در قبال تحریم‌ها وجود دارد، غیرقابل مذاکره بوده است، به نظر من ایران خواهان برداشته شدن سریع تحریم‌هاست، پس از آن نیز آن‌ها می‌خواهند برخی از راه‌ها را برای خود باز نگاه دارند، راه‌هایی که شاید دیگر هرگز بسته نشود، با این وجود ما نمی‌توانیم این را بپذیریم و انجام دهیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=148155

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر