1

اشپیگل: پذیرش اوکراین در ناتو نوعی آتش‌‌آفروزی و دامن زدن به بحران اوکراین است

  • کد خبر : 148980
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵

یک هفته‌نامه آلمانی در گزارشی درباره نشست امروز ناتو با محور بررسی بحران اوکراین و تلاش این کشور برای عضویت در ناتو با اشاره به مواضع دبیرکل این سازمان نوشت که چنین اقدامی در شرایط بحرانی کنونی دامن‌زدن به بحران اوکراین است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس چندی است که موضوع عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مطرح شده است و «پترو پروشنکو» رئیس جمهور اوکراین هم موافق برگزاری همه‌پرسی است از طرفی «ینتس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو هم نه به صورت مستقیم بلکه به طور ضمنی از این اقدام حمایت کرده است.اما نباید از این موضوع غافل شد که ناتو به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیاز دارد و به همین دلیل از عضویت اوکراین در سازمان ناتو حمایت نخواهد کرد.

در گزارشی که «کریستف شولت» برای هفته‌نامه آلمانی اشپیگل نوشته آمده است که سکوت استولتنبرگ درباره عضویت اوکراین در ناتو البته از بروز سوءتفاهم جلوگیری کرده است.از طرفی در گردهم‌آیی امروز وزرای خارجه اروپایی در بروکسل، این موضوع بررسی نمی‌شود آنهم در شرایطی که غرب روسیه را مقصر اصلی آغاز دور جدید جنگ سرد دانسته است و قرار است امروز نقش روسای جمهور روسیه و اوکراین در بحران اوکراین مورد بررسی قرار گیرد.

در این گزارش به گفت‌وگوی پروشنکو با شبکه خبری آلمانی (ZDF) اشاره شده که وی از تصمیم برای برگزاری همه‌پرسی درباره عضویت در ناتو خبر داده است. البته استولتنبرگ هم واکنشی بهتر از اینکه به حقوق اوکراین به عنوان یکی از کشورهای اروپا اشاره کند، نداشت.اما همه اینها نشان می‌دهد که استولتنبرگ به قدرت مسکو به عنوان کشوری که از قدرت وتو در شورای امنیت برخوردار است، آگاهی ندارد.

اوکراین شرایط عضویت در ناتو را ندارد

مسئله‌ دیگری که عضویت اوکراین را در ناتو تحت‌الشعاع قرار داده این است که اگرچه بنیان‌گذاران ناتو گفته‌اند که این سازمان را برای دفاع تاسیس کرده‌اند اما در واقع ناتو سازمانی نظامی است و فقط در صورتی همچنان قدرتمند می‌ماند که همه اعضای آن دیدگاه‌های مشابهی داشته باشند.با حضور اوکراین در ناتو، حساسیت درباره کشورهای کوچک از جمله کشورهای حوزه بالکان و لهستان بیشتر می‌شود. از طرفی هر کشور جدیدی باید به ناتو کمک کند و این درباره اوکراین در شرایط کنونی صدق نمی‌کند.

این هفته نامه آلمانی در بخش دیگری از این گزارش نوشت که هر کسی در این شرایط بحرانی از عضویت اوکراین در ناتو حمایت کند، در واقع به آتش‌افروزی دامن زده است. این همان چیزی است که قبلا «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هم پیش از این به «آندرس فوگ راسموسن» دبیرکل پیشین ناتو  توصیه کرده بود. البته به نظر می‌رسد که این موضوع چندان توجه نشد چرا که «فیلیپ بریدلاو» نماینده ناتو در اروپا هم اظهاراتی در راستای آرام کردن اوضاع نداشته است.

اما سوال اینجاست که چرا اصلا باید مقامات ناتو درباره عضویت اوکراین صحبت کنند؟ به خصوص که پس از شدت گرفتن بحران‌ها، تصمیم بر این شد که این مسئله بدون استفاده از راهکاری نظامی حل شود. پس بهتر است نه استولتنبرگ و نه بریدلاو درباره  عضویت اوکراین در ناتو موضع‌گیری نداشته باشند.

در واقع چنین صحبت‌هایی در راستای ایجاد اروپایی آشفته است. البته پوتین همواره از عضویت اوکراین در ناتو به عنوان نوعی خط قرمز یاد کرده است. به عبارتی شاید بهترین جمله درباره تمایل عضویت اوکراین در ناتو را «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان گفته باشد مبنی بر اینکه:«من مشارکت و رابطه ناتو با اوکراین را امکان‌پذیر می‌دانم اما تصوری از عضویت این کشور در ناتو ندارم.»

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=148980

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر