2

مصوبات کارگروه طرح کاهش آلودگی هوا جدی تلقی شود

  • کد خبر : 151394
  • ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱

استاندار مرکزی تاکید کرد: زمانی یک شهر تمیز و پاک و بدون آلودگی خواهیم داشت که مصوبات کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر جدی تلقی شود.

محمدحسین مقیمی در کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک در خصوص آلایندگی کارخانه ایرالکو و اقدامات انجام شده در قالب احیای خطوط قدیم این کارخانه تصریح کرد: وارد یک جراحی شده‌ایم که این جراحی نیازمند داشتن اتاق عمل پیشرفته‌ است.

مقیمی، ساماندهی صنوف مزاحم و آلاینده و بازیافت رسته‌های ضایعاتی، ریخته‌گری و ذوب را گامی مثبت در راستای احیای سرمایه‌های استانی و ملی دانست و گفت: با مدیریت صحیح ضایعات می‌توان این رسته‌ها را بدون تولید آلودگی، به منبعی برای درآمدزایی تبدیل کرد.

امیر انصاری، مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز تعداد روزهای آلوده در سال جاری را تاکنون ۴۷ روز برشمرد و گفت: تعداد روزهای آلوده در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۹۲ روز بوده کاهش یافته است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: ذراتی که این روزها در آسمان هوای اراک مشاهده می‌شود آلودگی نیست بلکه رطوبت هوای شهر است که به خاطر نزدیکی به کویر میقان ایجاد شده است. رطوبت ایجاد شده بسیار بالاست و به ۷۵ درصد رسیده است.

انصاری ضمن اشاره به ۲۹ دی ماه به عنوان روز هوای پاک اظهار کرد: شعار امسال روز هوای پاک “دوباره آسمان آبی” است.

وی در خصوص وضعیت ایرالکو عنوان کرد: اکثر دیگ‌های تعویضی در نیمه جنوبی خط سه کارگاه قدیم نصب شده است. در زمان بازدید، برخی از درپوش دیگ‌های جدید دچار سوختگی شده بود و خروج گاز و ذرات مشاهده می‌شد. بر حسب اعلام مسئولین واحد، اجرای عملیات نصب دیگ‌ها، مدت ۶۰ روز طول می‌کشد تا دیگ‌ها به حالت استاندارد بازگردند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون خروج دود و ذرات از سقف خط سه احیای قدیم در برخی ساعات مشاهده می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی یادآور شد: از مجموع ۲۲ کوره آجرپزی منطقه مرزیجران تعداد ۱۶کوره فعال است که از این تعداد ۹ کوره به گاز متصل شده است.

در ادامه جلسه، شیوه‌نامه کمیته علمی کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک توسط سیاوش آقاخانی نماینده خانه سازمان‌های مردم‌نهاد ارائه شد.

وی گفت: کمیته علمی کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک که از این پس در این شیوه‌نامه به آن “کمیته علمی” اطلاق می‌شود عالی‌ترین مرجعی است که کلیه خط مشی‌ها و امور زیربنایی پژوهشی، مطالعاتی و علمی مرتبط با شرح وظایف کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اراک را در حوزه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی سیاست‌نگاری، بررسی و تدوین می‌کند.

وی، انتخاب اولیه مشاوران و ناظرین صاحب صلاحیت و معرفی آن به اعضا کارگروه، ارزیابی، اولویت‌بندی و ساماندهی مطالعات، پژوهش‌ها و تحقیقات دستگاه‌های دولتی و بخش غیردولتی در حوزه آلودگی‌ هوای کلانشهر اراک را از وظایف کمیته علمی برشمرد.

علیرضا زاوشی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز گزارشی از تصحیح برنامه زمانبندی ایرالکو و رسته‌های آلاینده اصناف در استان ارائه داد و تصریح کرد: ضایعات، ریخته‌گری قطعات آلومینیوم و ذوب به عنوان سه رسته آلاینده در استان هستند که در سه نقطه اصلی جاده فراهان، بهشت زهرا(س) و خروجی تهران و همچنین به صورت پراکنده در نقاط دیگر شهر پراکنده هستند.

وی با اشاره به موضوع ایرالکو تاکید کرد: دیگ‌های نیمه جنوبی خط سه کارگاه قدیم نصب شده است و دو ماه طول می‌کشد تا به حالت “استیبل” درآید و تا آن زمان نمی‌توان برق را قطع و دیگ‌های دیگر را تخریب کرد. تجهیزات نیمه شمالی خط سه آماده است اما تا زمانی که دیگ‌های نصب شده نیمه جنوبی به حالت “استیبل” در نیاید نمی‌توان دیگ‌های بعدی را نصب کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، آلایندگی موجود دیگ‌های احیا شده نیمه جنوبی را ناشی از استیبل نشدن دیگ‌ها عنوان کرد.

وی درخصوص انتقال واحد آندسازی نیز اظهار کرد: مراحل اجرایی این کار آغاز شده است و برای اجرای ساختمان سازه اصلی باید مجوز از سوی شرکت شهرک‌ها صادر شود.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=151394

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر