3

بازی یونسی در پروژه ایران هراسی غرب/بادی که در آسیاب دشمن می وزد

  • کد خبر : 156987
  • ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰

اظهارات عجیب مشاور رییس جمهور واکنش‌های متعدد داخلی و خارجی به همراه داشت؛ از عکس‌العمل وزارت امور خارجه عراق و تاکید بر مقابله با هرگونه تعرض و نقض حاکمیت تا هزینه‌های تحمیلی بر کشور از بابت سودای کشورگشایی.

سرویس سیاسی خبرگزاری خانه ملت؛ “مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی” دولت یازدهم در جایگاهی قرار دارد که می‌شد آن را گامی برای بهبود بیش از پیش وضعیت اقوام و اقلیت‌های دینی در کشور و استحضار دقیق‌تر و جدی‌تر بالاترین مقام اجرایی کشور از این حوزه تلقی کرد.

اما اظهارات مشاور رئیس جمهوردر این حوزه، بیشتر از آنکه کارگشای دولت باشد، دردسرساز بود؛ از احیای نماد «شیر و خورشید» گرفته تا حواشی سفر به شیراز. البته این موارد چون به حوزه سیاست داخلی کشور مربوط می‌شد، می‌شد به دیده اغماض نگریسته شود اما علی یونسی در تازه‌ترین اظهارات خود، ماجرایی فراتر از مرزهای داخلی کشور مطرح کرده است. «امپراتوری ایران به پایتختی بغداد» موضوعی نبود که طرح آن از سوی یک مقام دولت جمهوری اسلامی ایران با سعه صدر کشورهای همسایه و منطقه همراه شود. خوراکی برای پیگیری سیاست ایران‌هراسی از سوی رسانه‌های وابسته به کشورهای مرتجع عرب؛ آن هم در شرایطی که تهران تمام هم و غم خود در سیاست خارجی را برای کمرنگ ساختن ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی داشته است.

اظهارات عجیب آقای مشاور واکنش‌های متعدد داخلی و خارجی به همراه داشت؛ از عکس‌العمل وزارت امور خارجه عراق و تاکید بر مقابله با هرگونه تعرض و نقض حاکمیت تا هزینه‌های تحمیلی بر کشور از بابت سودای کشورگشایی و نیز واکنش‌های مقامات داخلی.

همانطور که رییس مجلس شورای اسلامی نیز در سفر اخیر به برخی کشورهای منطقه با بیان اینکه ایران به دنبال امپراتوری‌گری و سلطه بر کشورهای منطقه نیست، تاکید می‌کند که جمهوری اسلامی سیاست مسالمت آمیزی با همه کشورهای منطقه دارد و معتقد است کشورهای اسلامی احتیاجی به قیم ندارند.

استقلال واقعی عراق مایه مباهات تهران است

حسین سبحانی‌نیا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز سیاست جمهوری اسلامی ایران را احترام به تمامیت ارضی کشورها، رعایت حقوق همسایگان و عدم مداخله در امور داخلی آنها توصیف می‌کند که ضمن تعامل ، همکاری و پیوستگی با این کشورها، در جهت منافع همگان لحاظ شود.

بهروز نعمتی، نایب رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نیز معتقد است کشورهای همسایه می‌دانند ایران نه چشم طمع به اراضی آنها دارد و نه دنبال کشورگشایی است. وی بیان می‌کند: تهران به عنوان برادر کشورهای همسایه مخصوصا عراق، دنبال آن است که حاکمیت عراق را به دست خودشان دهد و در مواردی هم که جمهوری اسلامی ایران ورود پیدا کرده، به دلیل دفاع از مظلومیت‌های برخی شهرها مانند کوبانی بوده است.

منصور حقیقت‌پور با اشاره به اینکه دوره انبساط و انقباض جغرافیایی کشورها تمام شده، از سیاست کشورمان در قبال همسایگان می‌گوید و اینکه “تهران تمامیت ارضی تمامی کشورها خصوصا عراق به عنوان کشور برادر را به رسمیت می شناسد.”

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای حفظ حاکمیت در عراق هزینه‌هایی اعم از سیاسی و مشاوره‌ای پرداخت کرده، توضیح می‌دهد: این هزینه‌ها به دلیل آن است که ایران کشور برادر، دوست و مستقلی به نام عراق را در کنار خود داشته باشد و ضمن آنکه از استقلال واقعی این کشور خوشحال هستیم، آن را قابل احترام نیز میدانیم.

هزینه برخی سخنان “نسنجیده” و “ناپخته” برای کشور

نمایندگان مجلس همچنین منتقد سخنان “نسنجیده” و “ناپخته” از سوی دستیار رییس جمهور هستند. سبحانی‌نیا از اظهارات یونسی در باب امپراتوری ایران، ابراز تعجب می‌کند و می‌گوید: باید افرادی که در جایگاههای رسمی قرار دارند و در این مسائل اظهارنظر می‌کنند، ملاحظاتی داشته باشند تا اظهارات آنها برای کشور ایجاد هزینه نکند و بدبینی از سوی همسایگان به همراه نداشته باشد.

وی معتقد است بسیاری از دشمنان نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند جوی علیه ایران در منطقه ایجاد کنند لذا طرح مسائلی که به تشدید این فضا کمک می‌کند، خوشایند آنهاست و هرگونه سهل‌انگاری از سوی برخی مقامات داخلی در طرح مسائلی که به امنیت و مسائل کلان و اساسی کشور مربوط می‌شود، مستمسکی به دست مخالفان و دشمنان کشور خواهد داد.

نعمتی نیز می‌گوید: برخی اظهارات باعث خواهد شد مشکلاتی که در منطقه خاورمیانه خصوصا حوزه خلیج فارس وجود دارد، تشدید شود.

خوراکی برای کشورهای عربی مرتجع و دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران

این نماینده مجلس از مسئولان می‌خواهد مراقبت بیشتری در گفته‌های خود داشته باشند و درباره “امپراتوری ایرانی” بیان می‌کند: چنین صحبتهایی نه تنها مشکل کشور را حل نخواهد کرد، بلکه به مشکلات او می‌افزاید و باعث خواهد شد آنهایی که نسبت به انقلاب و نظام دشمنی دارند، با این بحث‌ها، دندان‌های‌شان را تیزتر کنند.

همچنین منصور حقیقت پور اظهارات علی یونسی را “بسیار ناپخته” و “نسنجیده” توصیف می‌کند و با بیان اینکه” آقای یونسی بر پایه یافته‌های ذهن خود، برخی مسائل را مطرح کرده” تاکید می‌کند که نظام جمهوری اسلامی ایران نباید هزینه ادبیات نسنجیده ایشان را پرداخت کند.

سبحانی‌نیا نیز به سوابق اجرایی دستیار رییس جمهور اشاره می‌کند و با بیان اینکه آقای یونسی زمانی وزیر اطلاعات کشور بود و مسائل امنیتی کشور را به خوبی می‌داند، نسبت به طرح اینگونه مسائل از سوی او ابراز تعجب می‌کند. به گفته وی ایران با همسایگان و کشورهای دوست، روابط مطلوب و حسنه‌ای دارد ولی برخی کشورها به دنبال آن هستند که عیله کشورمان جوسازی کنند. این عضو هیئت رئیسه مجلس معتقد است اینکه برخی مسئولان با سهل‌انگاری و به دست خود چنین فضاهایی ایجاد کنند، جای تعجب دارد.

امپراتوری ایرانی؛ سودایی که در سر نیست

به گزارش خانه ملت، بهروز نعمتی سخنان علی یونسی را خوراکی برای کشورهای عربی مرتجع و دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران می‌داند. وی اشاره می‌کند که صحبتهای دستیار رییس جمهور، سیاست ایران هراسی را که ساخته و پرداخته صهیونیست‌های امریکا، انگلیس و اسراییل بوده، پررنگ ساخته است و موارد مطرح‌شده از سوی او، خوراکی شد برای کشورهایی که این مسائل را دنبال می‌کردند.

نعمتی تاکید دارد که باید از هرگونه ایجاد تنش در منطقه پرهیز شود و سبحانی‌نیا نیز چنین مطرح می‌کند که مسائل گذشته همچون امپراتوری، جای بحث ندارد و در جمهوری اسلامی ایران نیز کسی چنین سودایی در سر ندارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس معتقد است زنده کردن چنین مسائلی و یا افتخار به برخی ذهنیت‌های گذشته، مشکل امروز کشور ما نیست که برخی به دنبال احیای آن باشند یا بخواهند به چنین گذشته‌هایی افتخار کنند.

حقیقت پور، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز رویکرد اخیر رسانه های عربی درباب تقویت ایران هراسی را از تبعات چنین سخنانی می‌داند و توضیح می‌دهد: اینها خسارت‌هایی است که کشور پرداخت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، اگرچه یونسی از مواضع خود در همایش “هویت ایرانی” عقب نشینی کرده است ولی رسانه های وابسته به کشورهای مرتجع عرب با پررنگ کردن قضیه تلاش ایران برای راه اندازی امپراتوری، به نفع سیاست ایران هراسی خود بهره گرفته اند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=156987

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر