2

منصور هادی: مردم یمن تجربه ایرانی را نمی‌پذیرند!

  • کد خبر : 157368
  • ۰۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸

“عبد ربه منصور هادی” رئیس جمهور مستعفی یمن، در سخنانی که نشان از ترس نفوذ انقلاب اسلامی ایران در یمن دارد، می‌گوید: «مردم این کشور تجربه ایرانی را نمی‌پذیرند».

“عبد ربه منصور هادی” رئیس جمهور مستعفی یمن که با فرار به عدن، این شهر را پایتخت یمن اعلام کرده است، در سخنانی که نشان از ترس نفوذ انقلاب اسلامی ایران در یمن دارد، می‌گوید: «مردم این کشور تجربه ایرانی را نمی‌پذیرند».

 

بر اساس گزارش وب سایت “العربیعه” (Alarabiya) منصور هادی در نخستین سخنرانی خود پس از انتقال به عدن که از تلویزیون پخش شد، از همه طرف‌های سیاسی خواست «در گفت‌وگوهای ریاض که برای حل بحران یمن برگزار خواهد شد مشارکت کنند».

 

وی که از پیروزی‌های مردم و انصارالله و تاثیرگذاری فرهنگی انقلاب اسلامی ایران در یمن، مجبور به استعفا و فرار به عدن شده است، در سخنانی از نقش “خلیجی” و “مصری” در همراهی با مردم یمن تمجید کرد و گفت که «مردم یمن تجربه ایرانی را نمی‌پذیرند».

 

بر پایه گزارش “رادیو فرانسه” (RFI) عبد ربه منصور هادی که این سخنان را در پیامی تلویزیونی ایراد می‌کرد در سخنانی ایران هراسانه و شیعه هراسانه، افزود: «پرچم جمهوری یمن بر فراز کوه‌های صنعا به اهتزار در خواهد آمد و نه پرچم جمهوری اسلامی ایران.» وی در ادامه افزوده است: «مذهب رسمی ایران، یعنی شیعه دوازده امامی، هرگز از سوی مردم یمن چه شیعه زیدی باشند چه سنی شافعی مورد قبول واقع نخواهد شد.»

 

 

سخنان منصور هادی که ناشی از هراس سران اعراب منطقه از عمق نفوذ استراتژیک ایران در منطقه است، به منظور شیعه هراسی و ایران هراسی ایراد شده است. در حالی که رهبر معظم انقلاب در تبیین استراتژی منطقه‌ای و جهانی نظام اسلامی بر این کلید واژه که «ما به دنبال شیعه کردن سایر مسلمین نیستیم» در سخنانشان تاکید ورزیده و در دیدار با علما، اندیشمندان و میهمانان شرکت کننده در “کنگره جهانی جریان‌های تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی”، فرموده‌اند: «جمهوری اسلامی ایران به لطف و فضل الهی اسیر محدودیت‌ها و اختلاف‌های مذهبی نشده است و همانگونه که به حزب الله شیعه در لبنان کمک می‌کند، به حماس و جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های اهل سنت در فلسطین نیز کمک می‌کند و به این کمک‌ها ادامه خواهد داد.»

 

شایان ذکر است که نفوذ سیاسی جمهوری اسلامی ایران در تحولات یمن و تاثیرپذیری جنبش انصارالله و مردم انقلابی یمن از انقلاب اسلامی، تا جایی است که حاشیه‌هایی برای مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای غربی رغم زده است. تا آنجا که عربستان سعودی همواره نگرانی‌های خود را از خطر گسترش نفوذ انقلاب اسلامی ایران در منطقه، به طرف های غربی و امریکا اعلام کرده و خواهان کنترل و محدود سازی ایران از طرق سیاسی و اقتصادی شده است.

 

گفتنی است که جنبش مردمی انصارالله که وابسته به جریان حوثی‌ها می‌باشد، از سوی جمهوری اسلامی ایران هیچگونه حمایت مالی و یا تسلیحاتی نمی‌شود. این جنبش بعد از سرنگونی “علی عبدالله صالح” و پس از چند سال کشمکش داخلی در یمن -که سال‌ها پیش در قالب جنگ دولت مرکزی با شیعیان صعده در جریان بود- اکنون تا حد زیادی بر اوضاع یمن مسلط شده است.

 

 

سند/ العربیه

 

سند/ ردیو فرانسه

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=157368

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر