1

موانع داخلی رفع نشود، رفع تحریم ها مشکلی از اقتصاد حل نمی کند

  • کد خبر : 167746
  • ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر موانع داخلی رفع نشود، رفع تحریم ها مشکلی از کشور حل نمی کند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه شاخص پژوه، مجید منصوری ، نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جمع پژوهشگران پژوهشگاه شاخص پژوه در مرکز نوآوری این پژوهشگاه در تهران با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد: از جمله حرفهایی که از سوی مردم مطرح می شود بحث وضعیت قیمت ارزاق در قبل و بعد از انقلاب است که در این میان باید به شاخصه هایی همچون وضعیت رشد علمی و جایگاه علمی کشور و سایر موفقیت ها در حوزه های مختلف توجه کرد که بالبطع این روندها باعث ایجاد تورم در جامعه می شود.
وی با اشاره به اینکه در زمانهایی در کشور در حوزه اقتصادی خوب عمل نشده است ادامه داد: از اوایل انقلاب تاکنون برنامه های چند ساله برای توسعه اقتصادی در کشور داشته ایم، ولی نتواتسته ایم نسبت به خیلی از کشورها همچون چین و مالزی در تحقق سند چشم انداز موفق باشیم و متاسفانه برنامه ها در کشور عملیاتی نمی شود و یا بخش اندکی از آن اجرایی می شود.
منصوری به بررسی وضعیت اقتصاد و تورم در کشور پرداخت و گفت: مشکل اصلی ما در کشور این است که براساس شاخص ها حرکت نمی کنیم و با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب در سیاستهای اقتصادی و اقتصاد مقاومتی مباحث مختلفی همچون اقتصاد دانش بنیان و بهره وری و حضور بخش خصوصی را مطرح می کنند، ولی چون شاخصی برای ارزیابی نداریم و یا کارها را با شاخص ارزیابی نمی کنیم، رویه های ما به سرانجام مطلوب نمی رسد.
نماینده مردم لنجان در مجلس شوای اسلامی ادامه داد: یکی از مشکلات ما بودجه ریزی براساس واقعیات است و ما نمی دانیم که براساس شاخص ها ورودی صندوق توسعه ملی چقدر افزایش می یابد و شاخص های ما برای تحقق اقتصاد بدون نفت چیست؟
وی در ادامه گفت: متاسفانه مبنای کارهای علمی ما در کشور معلوم نیست و هم اکنون که ۵میلیون و هشتصد هزار نفر بیکار در کشور داریم، اگر نفت را به قیمت ۱۰۰ دلار و روزی هشت میلیون بشکه بفروشیم در یک سال مشکل اقتصادی کشور مرتفع می شود و بر همین اساس اگر این تعداد بشکه به دو میلیون بشکه در روز تقلیل یابد، بالطبع روند رفع مشکل بیکاری طولانی می شود و در این وضعیت ارائه برخی گزارشات در خصوص رفع مشکل اشتغال در طول دو سال غیر منطقی است.
منصوری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایجاد یک فرصت شغلی در صنایع معدنی نیازمند ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار و برای ایجاد یک اشتغال در صنایع پتروشیمی مبلغ ۵۰۰ میلیون اعتبار لازم است.
وی تصریح کرد: در وضعیت فعلی ساختار اداری کشور برای تحول اقتصادی فراهم نیست و در وضعیتی که ایران از نظر توسعه فضای کسب وکار در کشور در جایگاه ۱۴۰ در بین ۱۸۰ کشور دنیا قرار داد به طور طبیعی نمی توانیم آماده پذیرش از سرمایه گذاران باشیم.
نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همه قوای سه گانه در این میان نقش ویژه ای برعهده دارند و قوه قضائیه و سایر قوا اگر نتوانند امنیت سرمایه گذاری را در کشور فراهم کنند، اقبال به سرمایه گذاری در کشور کاهش می یابد.
وی در ادامه تصریح کرد: ما اگر چند سال پیش به فکر مذاکره با دولتهای غربی رفته بودیم الان موفق تر از الان بودیم و مشکل ما این بوده که مذاکره در گذشته به مجادله تبدیل شد و در فشار تحریم ها، با وجود اینکه خیلی از استعدادهای ما شکوفا شد، ولی بسیاری از فرصت ها نیز از دست رفت.
منصوری تصریح کرد: ما اگر می خواستیم ۱۹۰ هزار سود انرژی هسته ای تولید کنیم، نیاز به اورانیوم در کشور داریم که عملا در حال حاضر با محدودیت منابع اورانیوم مواجه هستیم، به گونه ای که ما خودمان محدودیت در کاهش سانتریفیوژها داشتیم و ir8 که برای این محصول در این چند سال محدودیت داشتیم، منابع لازم برای تامین آن را نیز در اختیار نداشتیم،
وی به تاسیسات هسته ای فردو نیز اشاره کرد و گفت: فردو از همان ابتدا برای تحقیقات طراحی شده بود و ما نمی توانیم ir8 را در فردو جایگزین کنیم و به نظر چندان هم منطقی به نظر نمی رسید که همه تمرکز را بر روی تولیدir8 متمرکز کنیم،، به علت اینکه نسل های جدید سانتریفیوژها قابلیت های به مراتب بهتری نسبت به مدل های قبلی دارند.
وی به راکتور اراک نیز اشاره و اذعان کرد: در وضعیت فعلی قرار بر این شده که تولید آب سنگین در اراک ادامه یابد و ما می توانیم آب سنگین را به سایر کشورها بفروشیم.
منصوری آرانی در خصوص موضع گیری ها درباره بحث تحریم ها اضافه کرد: قطع نامه الزام آور برای برجام نیست و خیلی از دوستان ما در مجلس درباره قطع نامه ها نظرهای مختلفی داشتند و به نظر می رسد که تنها بر روی مسئله مو شک های بالستیک موضوعات مطرح است که باید برای حل این مسئله چاره اندیشی کرد.
وی به تاثیرات تحریم ها بر نظام اقتصادی کشور و منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: واقعیت امر این است که با این تحریم ها اقتصاد ایران و کل اقتصاد خاورمیانه به فساد کشیده شد و درست است که ما می گوئیم تحریم ها را دور می زنیم، ولی معنای این دورزدن ایجاد بی قانونی و اقتصاد زیرزمینی، رانت و فساد در کشورها بود.
نماینده مردم لنجان در مجلس شورا ی اسلامی افزود: در تحریم های ایران یک عده از شرکتها بر خلاف قوانیم بیم المللی عمل کردند و فساد اقتصادی در منطقه رو به افزونی نهاد که در این میان ، عده ای در داخل کشور نگران منافع خود شدند و با برجام به مخالفت پرداختند و در این میان رانت های این افراد از میان رفته و فرصت های خود را از دست رفته می پندارند و چین و روسیه نیز از این مسائل چندان خوشنود نبودند.
وی تصریح کرد: عده ای نیز در داخل فشارهای زیادی آوردند که این توافقات به نتیجه نرسد، البته درست است که این توافق محدودیت هایی دارد، ولی خیلی از محدودیت ها نیز از طریق این توافق ازمیان برداشته شده است.
منصوری گفت: در این میان اتحادیه اروپا به صورت منظم تری عمل کرده و اگر کنگره آمریکا نیز این توافق نامه را به امضا رساند، این به نفع آمریکاو سایر کشورهاست، اگر در ایران نیز قبول نکنیم، این مسئله بیشترین آسیب را در سطح بین الملل به ایران وارد می کند.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر فضای بین المللی برای ایران اسلامی بهتر شده و امیدواریم جایگاه شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی و پژوهشگاه ها نیز در کشور تقویت گردد که در این راستا توانسته ایم به موفق هایی دست یابیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=167746

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر