2

هدفمندی یارانه‌ها سال آینده ادامه می‌یابد

  • کد خبر : 170503
  • ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶

سخنگوی دولت با بیان اینکه لایحه بودجه ۹۵ بدون تبصره به مجلس ارسال می‌شود، گفت: بودجه سال ۹۵ حدود ۳۰ درصد به درآمدهای نفتی وابستگی دارد.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه از ابلاغ بخشنامه بودجه سال ۹۵ توسط رئیس جمهور به تمام دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: این بودجه از دو بخش احکام و ارقام تشکیل می‌شود و خط مشی تهیه بودجه در بخشنامه‌ای که از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد راهنمای عمل دستگاه‌های اجرایی برای تنظیم پیش نویس لایحه بودجه سال ۹۵ خواهد بود.

وی با بیان اینکه احکام بودجه سال ۹۵ نسبت به سال‌های گذشته متفاوت خواهند بود تاکید کرد: در این بخشنامه نیز تصریح شده که بودجه سال ۹۵ بدون تبصره تحت یک لایحه به مجلس ارسال شود.

سخنگوی دولت درباره منابع عمومی بودجه عمومی که شامل درآمدها می‌شود گفت: منابع عمومی بودجه عمومی ۲۱۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که این رقم نسبت به عملکرد بودجه ۹۴ حدود ۱۵ درصد رشد داشته است.

نوبخت با بیان اینکه وابستگی بودجه سال۹۵ نسبت به درآمدهای نفتی به ۳۰ درصد تقلیل یافته است، ادامه داد: اعتبارات هزینه‌ای که در بودجه مورد نظر پیش بینی شده حدود ۱۶۶ هزار میلیارد تومان و همچنین اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای که به عنوان اعتبارات عمرانی از آن یاد می‌شود در سال ۹۵ بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان خواهد بود که این رقم نسبت به عملکرد بودجه سال ۹۴ حدود ۲۷٫۸ درصد رشد خواهد داشت.

وی افزود: البته سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در نظر دارد با توجه به برخی سناریوها بودجه عمرانی را در سال آینده به ۴۱ هزار میلیارد تومان افزایش دهد.

سخنگوی دولت از تهیه لایحه پیش نویس برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: بررسی پیش نویس لایحه برنامه ششم توسعه از فردا در جلسه هیات وزیران آغاز خواه شد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه لایحه برنامه ششم هم در قالب دو لایحه جداگانه به مجلس ارسال می‌شود افزود: در لایحه نخست نیز تمامی قوانینی که در سال گذشته در برنامه‌های پنجم و چهارم تکرار می‌شد و لازم بود در برنامه ششم هم گنجانده شوند تحت عنوان لایحه تنظیم برخی از مقررات و قوانین توسعه به مجلس ارسال خواهد شد.

نوبخت با بیان اینکه نمایندگان مجلس از اواخر شهریور ماه و مهرماه فرصت بررسی لایحه نخست برنامه ششم را دارند تاکید کرد: دولت نیز بودجه لایحه ۹۵ را در زمان مقرر یعنی آذرماه تقدیم قوه مقننه می‌کند.

وی در ادامه این نشست از پرداخت ۷ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: از این رقم نیز بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان پرداخت طرح‌های عمرانی به صورت اسناد مشارکت اسلامی بوده که البته فارغ از این ۷ هزار میلیارد تومان نیز ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به عنوان اعتبارت مهار آب‌های مرزی نیز پرداخت کردیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: براساس پیش بینی‌هایی که از گذشته وجود داشت به نظر می‌رسد تا پایان شهریور ماه نیز پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی محقق شود.

وی با بیان اینکه براساس لایحه بودجه ۹۵ و اجرای عملیاتی آن پیش بینی می‌شود رشد اقتصادی در سال آینده به ۴٫۱ درصد و نرخ تورم هم بین ۱۰ تا ۱۱ درصد باشد افزود: طرح هدفمندی یارانه ها در سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا قوه مجریه برنامه‌ای به جهت افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده دارد یا خیر گفت: هم اکنون هیچ تصمیمی در اینکه باید در سال آینده قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کنند گرفته نشده است.

نوبخت ادامه داد: ما می‌دانیم که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها لزوما به معنای افزایش قیمت‌های حامل‌ها نیست بنابراین می‌توانیم با این منابع موجود هم ادامه کار دهیم اما نحوه توزیع منابع موجود نیز باید تغییر یابد.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که اقدام عملی قوه مجریه پیرامون افزایش یک باره قیمت دلار در بازار چیست اظهار داشت: بازار ارز در آینده نگران از افزایش مقدار عرضه ارز نباشد، در آینده امکانات و دسترسی ما به منابع ارزی بیشتر خواهد شد.

نوبخت افزود: ما باید دلیل این افزایش ناگهانی ارز را در حوزه  کوتاه مدت و مقطعی تحلیل کنیم البته یک بخشی از این اتفاق شاید به دلیل سفرهای آخر تابستان و یا ارزهای زائران حج و یا عوامل روانی کوتاه مدت باشد.

وی با بیان اینکه افزایش ناگهانی نرخ ارز پشتوانه‌ای نخواهد داشت تاکید کرد: دولت اصلا خواهان افزایش نرخ ارز نیست البته ما به دنبال یکسان سازی نرخ ارز هستیم و مطمئنا فاصله نرخ بازار آزاد  و نرخ مبادلات باید به یکدیگر نزدیک باشد.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف شایعاتی که مطرح می شود مبنی بر اینکه دولت خواهان آنی افزایش است باید تاکید کنم زیانی که دولت در این رابطه متحمل می‌شود بیشتر است.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که موضع دولت در قبال حوادث مکه چیست گفت: حادثه مکه که منجر به جان باختن تعدادی از مسلمان و مجروح شدن تعدادی دیگر شد حادثه تأسف باری برای ما بود.

وی افزود: گرچه این حادثه غیر عمدی بوده اما توقع است اگر یک کشوری میهمانی دعوت می‌کند باید اقدامات تامینی لازم را انجام دهد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: انتظار می‌رفت دولت عربستان  اقدامات تامینی بیشتری را انجام می داد که البته قطعا دولت این موضوع را پیگیری و معتقدیم دولت عربستان باید مسئولیت پذیری بیشتری را در قبال حجاج داشته باشد.

نوبخت درباره برنامه دولت در هدفمند کردن سهام عدالت گفت: وزارت اقتصاد در حال تهیه طرحی است که با اجرای آن بتوان به نحو بهتری در راستای افزایش قدرت خرید سهامداران عدالت و افزایش اثربخشی در اقتصاد کلان داشته باشند، اقدام کرد. هر زمان این طرح نهایی شد، بنده جزییات آن را اعلام می‌کنم.

وی همچنین از تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی به دستور رئیس جمهور و توسط جهانگیری خبر داد و افزود: تا آنجایی که بنده  مطلع هستم معاون اول رئیس جمهور نیز جلساتی با برخی از مسئولان سپاه و بسیج و بخش‌هایی که مورد توجه و تاکید رهبر انقلاب بوده داشتم تا بتوان از ظرفیت‌های غیر دولتی  در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی بهره‌مند شد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که موضع دولت در قبال این سخن رئیس جمهور که گفت اجازه نمی دهم افراد تندرو امید مردم را ناامید کنند گفت: این یک سیاست مشخص از سوی رئیس جمهور است افراد تندرو افرادی هستند که فرا قانونی عمل می‌کنند منتها جوانان انقلابی در دانشگاه‌ها می‌تواند نسبت به روند موجود نقد داشته باشند و ما به هیچ وجه آن‌ها را تندرو نمی‌دانیم.

سخنگوی دولت از توجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دولت نسبت به پرداخت حق بیمه تاکسیرانان و تعامل بیشتر با سازمان تامین اجتماعی خبر داد و گفت: برای بهبود فضای کسب و کار نیز همکاری و همیاری تمام قوا لازم است و ما انتظار  داریم در این زمینه همکاری‌های لازم وجود داشته باشد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که علت واگذاری کارخانه تولیدی آلومینیوم المهدی زیر قیمت واقعی چه بوده است گفت: واگذاری  این کارخانه از طریق مزایده انجام شده و طبق قانون کسی که بیشترین قیمت را پیشنهاد  داده باید از طرف سازمان خصوصی سازی واگذار شود.

وی افزود: حتی خریدار ۴۰۰ میلیارد تومان بیش از رقم مزایده برای این کارخانه اعلام آمادگی کرد که خوشبختانه قوه مجریه و نهادهای نظارتی موضوع را تحت نظر دارند و ما اجازه ندادیم تخلفی صورت گیرد.

نوبخت درباره برنامه‌های سفر روحانی به سازمان ملل متحد و نیویورک اظهار داشت: در جریان این سفر نیز دیدارهایی با کشورها صورت خواهد گرفت که درخواست‌های آنها الان ارائه شده و طبق معمول این درخواست‌ها بررسی و با توجه به وقت و محدودیت و تاثیر‌ آن ملاقات‌ها بر منافع جمهوری اسلامی ایران انجام می‌گیرد.

سخنگوی دولت درباره موضع قوه مجریه و جمهوری اسلامی ایران پیرامون حوادث یمن گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران پیرامون رخداد یمن از طرف مسئولان دیپلماسی ما مطرح شده و ما همواره بر گفت‌وگوی یمنی – یمنی تاکید داریم.

وی ادامه داد: مداخله کشورهای دیگر از جمله مداخله سیاسی جز در اصلاح امور قبول نداریم همچنین مداخله نظامی را به شدت محکوم می‌کنیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: امیدواریم این گفت‌وگو ها به نفع ملت مسلمان و بزرگ یمن باشد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور برای اعضای دولت منع فعالیت‌های حزبی تعیین کرده است گفت: بنده شخصا قبل از این که به دولت بیایم از سال ۷۸ عضو حزب اعتدال توسعه بودم.

وی افزود: هدف ما از تشکیل این حزب انتقال تجربیات به نسل‌های آینده بود و اینکه بتوانیم از تمام پتانسیل‌ها در جهت توسعه کشور بهره‌مند شویم.

سخنگوی دولت ادامه داد: همچنین ما تاکیدمان بر این بود که تحقق توسعه نیازمند ابزاری و منابعی است و این ابزار و منابع فقط در یک جریان سیاسی خاص وجود ندارد بنابراین نه اصلاح طلبان و نه اصولگرایان و نه میانه روها نمی‌توانند ادعا کنند که تمام ابزارهای توسعه ملی را دارند.

وی تصریح کرد: بنده از زمانی که مسئولیت اجرایی بر عهده گرفته‌ام دیگر توفیق نشد به عنوان دبیرکل آن حزب فعالیت کنم جز یکی دو مورد که به منظور احوالپرسی با هم حزبی‌های خود در جمع آنان حاضر شدم.

نوبخت تاکید کرد: بنده از جهت فعالیت‌های اجرایی بسیار زیاد نیز از فعالیت حزبی محروم هستم البته فعالیت حزبی اعضای دولت خلاف قانون نیست.

وی ادامه داد: برخی از اعضای دولت که در حزب‌هایی حضور پیدا می‌کنند و فعالیت می‌کنند قانونی است اما به هیچ وجه حق ندارند از امکانات دولتی برای فعالیت‌های حزبی استفاده کنند و این کار را نه رئیس جمهور حمایت کرده و نه همکاران من به خود اجازه می‌دهند از این امکانات برای کارهای حزبی استفاده کنند.

نوبخت در پایان در پاسخ به این سوال که موضع دولت در قبال حضور آقای آمانو در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون برجام چیست تصریح کرد: موضوع آقای آمانو در مجلس در دولت مطرح نشده ،‌دولت به صورت رسمی در این مورد تصمیم گیری نکرده که این اجازه داده شود یا خیر البته باید این موضوع در برنامه‌های آقای آمانو هم پیش بینی شده باشد، اختیارات ما در این خصوص محدود است.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=170503

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. چرا یارانه ۱۰ میلیون ثروتمندی که خودتان شناسایی کرده اید را قطع نمی کنید ؟ جوابش البته روشن است می ترسید از رآی ان ها محروم شوید ! ولی از عذاب خداوند بترسید برای این بی عدالتی ! آخر کسی میلیاردی ثروت دارد چه احتیاجی به ۴۵۵۰۰ تومان یارانه دارد ؟ اگر راست می گویید آن را حذف کنید و برای اشتغال میلیون ها جوان بیکار خرج کنید .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر